قیمت دلار در پایان روز افزایشی می‌شود

وضعیت بازار دلار را می توان این روزها به این صورت جمع بندی کرد که معمولا در ساعت های ابتدایی بازار و پیش از ظهر معامله گران آماده کاهش قیمت هستند و روند قیمت منفی است اما هر چه به پایان روز نزدیک می شویم قیمت دلار اوج می گیرد.

به گزارش کاماپرس، تحلیل رفتار قیمت دلار در روزهای اخیر نشان می دهد با وجود تلاش های بازارساز برای پایین کشیدن این ارز از کانال 24 هزار تومانی، دلار بر ماندگاری در این کانال اصرار داشته و حتی روندی خزنده به سوی فتح کانال بالاتر را خصوصا در ساعت های پایانی روزهای اخیر ادامه داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی دراین باره نوشته است: در ابتدای روز دوشنبه وضعیت نسبتا آرامی بر معاملات بازار ارز حاکم بود، به‌طوری‌که برخی از معامله‌گران احساس می‌کردند که ممکن است قیمت دلار به‌سوی سطوح پایین‌تر حرکت کند و بازار شاهد یک اصلاح قیمتی باشد. در واقع کاهشی‌ها در انتظار افت اسکناس آمریکایی به ابتدای کانال ۲۴ هزار تومانی و حتی ارقام‌های پایین‌تر بودند. با این حال افزایشی‌ها در ابتدای روز توانستند در نهایت سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را حفظ کنند و همین موضوع یکی از عوامل اثرگذار بر ورود خریداران بیشتر به بازار بود.

نرخ حواله درهم ؛ سوخت افزایش قیمت دلار

به گفته یکی از بازیگران ارزی، افزایشی‌ها در انتظار ورود سوخت جدید به بازار برای حرکت پرفشار به‌سوی مرز ۲۵ هزار تومانی بودند؛ به باور برخی فعالان، بخشی از این سوخت در روز دوشنبه توسط نرخ حواله درهم تامین شد که با افزایش قیمت به نزدیکی مرز ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی رسید. نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که در روزهای اخیر توسط معامله‌گران رصد می‌شود. گفته می‌شود درهم زیادی در بازار به شکل حواله‌ای عرضه شده است، ولی نتوانسته است سد راه افزایشی‌های بازار شود. همین چند روز قبل بود که سایت اقتصاد نیوز از عرضه ۲۰۰ میلیون درهم تنها طی یک روز خبر داد.  یکی از دلایل مهمی که این میزان عرضه نتوانسته است مانع از حرکت افزایشی‌های بازار شود، سطح قیمتی است که فروش ارز در آن صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال گفته می‌شود که قیمت درهم حواله‌ای در سامانه نیما در روزهای قبل هزار تومان زیر نرخ بازار آزاد عرضه شده است. طبیعی است که چنین قیمت‌گذاری موجب می‌شود که تقاضای کاذب زیادی برای جذب این ارز ارزان ورود کند و سمت عرضه را هم تحت فشار قرار دهد.

آریاک سفر

معضل فاصله قیمتی دلار آزاد و دلار صرافی های بانکی

به باور برخی کارشناسان، بازارساز اگر می‌خواهد روند قیمت‌ها در بازار ارز را اصلاح کند، نیاز است که فاصله‌های قیمتی به وجود آمده در بازار را از بین ببرد. در شرایط کنونی، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی بیش از ۲ هزار تومان کمتر از بازار آزاد است و در سامانه نیما نیز عنوان شده است که دلار نزدیک به ۳ هزار تومان از بازار آزاد عرضه می‌شود. در بازار اسکناس، این اختلاف قیمتی به سود ۴ میلیونی برای هر فرد منجر می‌شود، این در حالی است که در بازار حواله میزان سود می‌تواند بسیار قابل‌توجه‌تر باشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز