قیمت دلار و سیگنال‌های سقوط

یک روز مانده به اتمام ضرب‌الاجل تجاری که هنوز ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند قیمت دلار با کاهش ٢ هزار و ۵٠٠ تومانی و سکه امامی هم با کاهش ٢٢۵ هزار تومانی روبه‌رو شد و به ١١ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان رسید. آیا این افت قیمت واکنشی نسبت به بازگشت ارزهای حاصل از صادرات است؟

به گزارش کاماپرس؛ همزمان با بالارفتن نرخ ارز در روزهای گذشته، ضرب الاجل صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود درباره تعهدات ایفا نشده سال‌های ۹۷ و ۹۸ که رقمی در حدود ۲۷ میلیارد دلار است، تا پایان امروز (سه‌شنبه ۳۱ تیر) پایان می‌یابد. حالا بسیاری منتظرند ببینید آیا آنطور که بانک مرکزی ادعا کرده با بازگشت این ارزها، بازار ارز آرام خواهد گرفت یا نه. روزنامه شهروند در گزارش کوتاهی با استناد به ضرب الاجل تعیین شده به این موضوع پرداخته که آیا روند افزایشی قیمت ارز با بازگشت ارزهای حاصل از صادرات متوقف خواهد شد؟

ریزش قیمت ارز نزدیک است؟

به نوشته شهروند:« رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرامش با نوشتن این جمله که “با اقدامات در دست اجرا به تدریج در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید.” از ریزش قیمت ارز خبر داد ، اگر چه روشن و واضح ننوشت که از روز سه‌شنبه قیمت دلار پایین می‌آید در لفافه‌ای نرم و نازک خبر داد که که نبض بازار دلار را _در روزهای آینده_ در دست دارد. او همانجا به وارد کنندگان توصیه کرد که صبر پیشه کنند که می‌توان این توصیه را به نشانه‌ کاهش پی‌درپی قیمت ارز در روزهای آینده در نظر گرفت »

سوالاتی که بانک مرکزی باید به آن پاسخ دهد

آریاک سفر

یادداشت رئیس کل بانک مرکزی اگر چه کوتاه و محترمانه نوشته شده اما با دقت و ریزبینی نکته‌های زیادی را در خود جای داده و در یک فضای عمومی منتشر شده تا به نوعی تکلیف گروه‌های مختلف را مشخص کند. البته صادرکنندگان نیز موانع حاصل از تحریم و کرونا را دلیلی برای عدم بازگرداندن ارز حاصل از صادرات عنوان کرده‌بودند که اگر فرض بر این‌ گذاشته شود که بخشی از این ارز برگشته و قیمت دلار کاهش پیدا کرده پس باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا موانع برطرف شده ؟ و اگر جواب مثبت است چگونه موانع از بین رفته؟ حجم دلارهای باقی مانده از صادرات ٢٧ میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار اعلام شده و اگر موانع برطرف شده است به زودی-  امروز آخرین مهلت است _ سیل دلار به کشور سرازیر می‌شودو حتما قیمت ارز سقوط خواهد کرد . آیا واقعا این اتفاق خواهد افتاد؟‌

مطالب مرتبط را بخوانید:

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز