قیمت دلار به دو دلیل عقب نشینی کرد

لست سکند

یک کارشناس بازار ارز به روزنامه شهروند گفته است؛ رفتاربازار و ورود بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها منجر به کاهش نرخ دلار در روزهای پایانی هفته گذشته شد.

به گزارش کاماپرس؛ طی روزهای گذشته بازار ارز با رکوردهای عجیب و غریبی روند افزایشی را طی کرد. با این حال از روز چهارشنبه و تحت تاثیر برخی دخالتها در بازار، به تدریج روند افزایش قیمت ارز نزولی شد و این روند کاهشی در روز پنجشنبه نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ ارز‌های مرجع چون دلار و یورو که  به ترتیب رکورد‌های ٢٠‌ هزار و ٤٠٠ و ٢٢ و ٣٠٠هزار تومان را  در روز سه‌شنبه به ثبت رسانده بود در آخرین روز این هفته به ١٩ هزار و ٥٠  و  ٢١ هزار و ٤٠٠ تومان در بازار آزاد  رسید. روزنامه شهروند در گزارش روز شنبه خود به دلایل این عقب‌نشینی از جمله نقش بانک مرکزی در قالب «بازارساز» در شروع روند کاهش نرخ ارز پرداخته است.

عوامل اصلی کنترل قیمت ارز

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز و استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی، درباره دلایل کاهش نرخ ارز‌ها طی روز‌های آخر هفته گذشته به «شهروند» می‌گوید: «معمولا رفتار بازار در شرایطی که قیمت با جهش قابل توجه و یک‌باره‌ای روبه‌رو می‌شود این است که تا اندازه‌ای قیمت‌ها برمی‌گردند؛ بخشی از واقعیتی که با آن مواجهیم این است اما جدای از این موضوع یک اقدام از سوی بانک مرکزی صورت گرفت و طی آن بازارساز به صرافی‌ها اجازه داد تا ارز را از بازار متشکل ارزی خریداری کرده و در بازار آزاد به فروش برسانند. به نظر می‌رسد این دو در کنار هم بیش از دیگر عوامل مسبب شروع روند کاهشی در این بازار بوده است.»

نقش بازارساز کوتاه‌مدت است

راز آسمان پایتخت

او در ادامه درباره طول عمر روند کاهشی نرخ‌ها در بازار ارز نیز خاطرنشان می‌کند: «منطق اقتصاد می‌گوید ما در کشور با  نقدینگی بسیار بزرگی روبه‌رو هستیم و به همین سبب بازار‌های گوناگون ازجمله بازار ارز هرازچندگاهی با جهش قیمتی روبه‌رو خواهند شد اما عوامل روانی و عوامل سیاسی نیز در این بازار‌ها و وقایع آینده آنها تأثیرگذار هستند. با این همه معتقدم در کوتاه‌مدت بازارساز می‌تواند با برخی اقدامات کنترل بازار ارز را تا حدودی در دست بگیرد اما این امری گذرا خواهد بود و پس از آن باز هم شاهد افزایش نرخ‌‌ها در بازار ارز خواهیم بود.»

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “قیمت دلار به دو دلیل عقب نشینی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز