قیمت دلار به 28 هزار تومان می رسد؟

لست سکند

این روزها با رسیدن قیمت دلار به 27هزار و 500تومان همه مردم کشور شاهد کاهش شدید ارزش ریال هستند و فعالان اقتصادی در تلاش برای یافتن جایگزینی مطمئن‌تر از ریال می باشند.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۳۵ واحد بسته شد.

به گزارش کاماپرس، دیروز ارزش دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران به بالاترین رقم در تاریخ رسید و سقف 27هزار و 550تومان را لمس کرد. مهم‌ترین تحولی که باعث خیز دوباره قیمت دلار در برابر ریال ایران شد، ثبت قیمت 7هزار و 500تومان برای درهم امارات متحده عربی و ارزشگذاری دلار در بازار کشورهای همسایه به‌ویژه دلار هرات بود که با ثبت ارزش 27هزار تومان سیگنال نامطلوبی را به بازار دارد. تحت‌تأثیر اتفاقات بازار ارز، ارزش هر سکه بهار آزادی که دیروز صبح از سطح 13میلیون تومان به کانال 12میلیون و 900هزار تومان کاهش یافته بود، در اثر افت ارزش ریال، عصر دیروز دوباره به محدوده 13میلیون و 300هزار تومان بازگشت.

در نیمه نخست امسال سکه بهار آزادی رشدی 119درصدی را ثبت کرده که عمده این رشد در طول تابستان و به‌ویژه 2‌ماه اخیر رخ داده است. نرخ سکه در شهریورماه امسال 25درصد رشد کرد تا به این ترتیب سرمایه‌گذاران در این بازار بالاترین بازده را در میان همه بازارها در آخرین‌ماه تابستان کسب کرده باشند. به باور کارشناسان، سکه تحت‌تأثیر این تحولات عملا به پیشران بازارها تبدیل شده به‌طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به سیگنال‌های بازار سکه بر این باور هستند که قیمت دلار هم این روند را تجربه خواهد کرد. اگر این انتظارات تورمی محقق شود انتظار می‌رود رشد قیمت دلار آمریکا و سایر ارزهای دیگر ادامه داشته باشد.

همشهری در گزارشی تصریح کرد: پیش از این، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در آخرین یادداشت اینستاگرامی‌اش نوشته بود؛ نرخ‌ ارز در بازار، اقتصادی نیست و دوام نخواهند داشت و امیدوارم مردم دارایی خود را در معرض ریسک بازار قرار ندهند. او گفته بود ثبات بازار برای بانک مرکزی اولویت دارد و لذا در حاشیه نرخ بازار نسبت به عرضه سنگین اقدام و اجازه آربیتراژ و نوسان‌گیری را نمی‌دهد. پس از این موضع‌گیری سیاستگذار ارزی بود که صرافی بانک ملی به‌عنوان بازوی بانک مرکزی در بازار ارز، نرخ ارز را به نرخ بازار نزدیک کرد و قیمت دلار آمریکا را برای چند روزی بالاتر از 27هزار تومان ثبت کرد.

راز آسمان پایتخت

در روز گذشته صرافی بانک ملی هر اسکناس دلار را 27هزار تومان می‌خرید و 27هزار و 100تومان می‌فروخت و هر نرخ حواله هر درهم امارات را 5هزار و 915تومان و 8ریال اعلام کرد. این در حالی بود که ارزش هر دلار آمریکا در بازار آزاد به 27هزار و 550تومان هم رسید که نشان می‌دهد انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار ارز برخلاف انتظار سیاستگذار و بازارساز همچنان بالاست.
کاهش بی‌سابقه ارزش ریال در هفته‌های اخیر به نگرانی مردم و بی‌تعادلی در بازارها دامن زده است و درحالی‌که دیروز هر دلار آمریکا یک درصد بالاتر از روز قبل از آن بود، هر  درهم امارات و پوند انگلیس 1.5درصد رشد را تجربه کرد. ارزش هر دلار آمریکا در بازار ترکیه 27هزار و 699تومان و در بازار افغانستان هم 27هزار و 60تومان قیمت خورد که نشانه‌هایی از روند رو به افزایش قیمت ارز در بازار ایران می‌تواند باشد تا جایی که برخی فعالان بازار ارز خبر از احتمال رسیدن قیمت دلار آمریکا به 28هزار تومان را در روزهای آینده می‌دهند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز