قیمت ترمه اصل چقدر است و بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

پارچه ترمه، یکی از صنایع دستی نساجی محبوب ایرانی است که در طرح‌ها و نقش‌های منحصر به فرد و اصیلی همچون بته جقه و گل‌های شاه عباسی بافته می‌شود. پارچه ترمه غالبا از ابریشم و پشم مرغوب با الیاف بلند تولید می‌شود و از این نظر ارزش و قیمت ترمه های اصل در بازار بالاست.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار صنایع دستی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پارچه ترمه از دیرباز با کاربردهای متنوعی چون کوسن، روتختی، رومیزی، جانماز و غیره بافته و در دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار می‌گرفت. ترمه و محصولات آن، با توجه به استفاده از نخ گران‌بهای ابریشم و همچنین تلاش و زحمت هنرمندان در بافت آن، معمولا قیمت بالایی دارد. با وجود این، قیمت ترمه به عوامل دیگری چون نوع محصول، میزان نقش و نگار و همچنین فروشگاهی که پارچه را از آن خریداری می‌کنید نیز بستگی دارد. کاماپرس در ادامه به معرفی محصولات ترمه و قیمت ترمه می‌پردازد.

آشنایی با ترمه و تاریخچه آن

برخلاف باور برخی از محققان، ترمه بافی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که نخستین بار در اوایل دوران صفویه در ایران رواج پیدا کرد و سپسس از آن‌جا به کشمیر منتقل شد. در گذشته ترمه‌ بافی به شکل کاملا دستی و با استفاده از پشم و نخ ابریشم طبیعی صورت می‌گرفت؛ در این دوران ترمه‌ های بسیار نفیسی در ایران بافته می‌شد که ارزش بسیار بالایی داشتند. با گذشت زمان، ترمه بافی نیز مانند بسیاری هنرهای دیگر، شکل ماشینی به خود گرفت، در بافت ترمه های ماشینی از ابریشم مصنوعی و پلی استر استفاده می‌شود.

پارچه ترمه به‌طور کلی از دو سر تار و پود بافته می‌شود، به‌طوری که پود در بخش پشتی پارچه آزاد و متراکم است. طرح‌ها و نقش و نگارهای رایج بر روی ترمه شامل بته جقه، گل‌های شاه عباسی، بته خرقه، شاخ گوزنی، امیری، راه راه (محرمات)، بته سروی، بته بادامی و غیره است.

آریاک سفر

محصولات محبوب ترمه بافی

پارچه ترمه یکی از صنایع نساجی بسیار محبوب ایرانی‌ها است که علاوه بر جنبه دکوراتیو و زیبای آن، برای کاربردهای متنوع و در قالب محصولات گوناگونی تولید و عرضه می‌شود؛ برخی از محبوب‌ترین محصولات ترمه شامل سرویس‌های رومیزی ترمه ، سجاده و جانماز ترمه ، کوسن ترمه ، روتختی ترمه و تابلو ترمه است. ضمن این‌که از پارچه ترمه در ترکیب با دیگر صنایع دستی و هنرهای دیگر برای تولید محصولات گوناگون استفاده می‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به ست شکلات خوری فیروزه کوبی و ترمه، تابلوهای میناکاری و ترمه و مانند آن اشاره کرد.

نگهداری از محصولات ترمه

پارچه ترمه مرغوب از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است؛ با وجود این مراقبت از محصولات ترمه دوزی برای حفظ زیبایی و افزایش عمر مفید آن ضرورت دارد. در مراقبت از ترمه مهم‌ترین نکته، قرار ندادن آن در معرض نور و رطوبت است، نور مستقیم آفتاب بعد از مدتی سبب رنگ‌پریده شدن پارچه محصول می‌شود.

با توجه به استفاده از ابریشم در پارچه ترمه، بهتر است شستشوی آن را به خشک‌شویی بسپارید. با این حال اگر قصد شستشوی محصولات ترمه در خانه را دارید، بهتر است قبل از اقدام به شستن، آن را در هوای آزاد آویزان کرده و به آرامی به آن ضربه بزنید، با این کار گرد و غبار موجود در آن خارج می‌شود. نهایتا پارچه را با آب ولرم و موا  شوینده ملایم بشویید. دقت کنید که در هنگام شستشو اصلا به پارچه چنگ نزنید و برای خشک شدن، آن را به شکل افقی و در فضای باز آویزان کنید. ضمن این‌که برای اتو زدن پارچه ترمه حتما آن را بر روی یک پارچه نخی قرار دهید و از پشت اتو کنید.

چه عواملی بر روی قیمت ترمه اثرگذار است؟

ترمه یکی از صنایع دستی بسیار ارزشمند و البته گران‌قیمت محسوب می‌شود. با وجود این قیمت ترمه در بازار با توجه به فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود، از جمله این فاکتورها می‌توان به کیفیت دوخت پارچه، تعداد رنگ‌های موجود در آن، تراکم ابریشم، نوع طرح و نقش و نگار، کاربرد و متراژ پارچه، هنرمند سازنده، دستی یا ماشینی بودن، میزان ابریشم مورد استفاده و برند محصول اشاره کرد. به عنوان مثال ترمه هاشمی و ترمه یزد از جمله ترمه‌های مشهور و نفیس ایرانی هستند که معمولا قیمت بالایی دارند.

یک عامل اثرگذار بر روی قیمت انواع صنایع دستی از جمله قیمت ترمه ، خرید مستقیم و بدون واسطه‌ محصول است؛ محصولاتی که از واسطه‌های تجاری خریداری می‌شوند، غالبا را رقم بیشتری در بازار به فروش می‌رسند.

خرید ترمه با بهترین قیمت از بازار مینا

مجموعه بازار مینا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی معتبر، سالیان سال است که به شکل مستقیم و بدون دخالت واسطه‌های تجاری، انواع صنایع دستی ایرانی از جمله محصولات ترمه را با بهترین کیفیت عرضه کرده و به فروش می‌رساند. قیمت ترمه در فروشگاه بازار مینا بسیار مناسب و منصفانه بوده و شما می‌توانید محصول مورد نظر خود را از میان طیف وسیع و متنوعی از محصولات ترمه با تضمین کیفیت و خیال راحت خریداری کنید.

برای خرید ترمه از فروشگاه بازار مینا، می‌توانید از دو طریق وبسایت و اپلیکیشن اختصاصی مجموعه، اقدام کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بازار مینا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز