جای خالی قوانین حمایتی در حوزه داروسازی

لست سکند

به گفته یک فعال بخش خصوصی در حوزه دارویی، با توجه به وضعیت کنونی و با اینکه شاید اولویت مهم کشور در شرایط حاضر تولید واکسن باشد، اما رویکردها حمایتی نبوده و برخوردهای صورت گرفته، نشان دهنده وجود مشکلات عمده‌ای در کشور است.

به گزارش کاماپرس، فعالان بخش خصوصی کشور در خصوص عدم حمایت کافی از این بخش و عدم حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مهم اقتصادی منسوب به این بخش واقف هستند. به گفته هاله حامدی فر، مدیرعامل هلدینگ دارویی سیناژن، بخش خصوصی بر سوءاستفاده‌هایی که توسط بعضی از قسمت‌های این بخش اتفاق افتاده، آگاهی دارد. اما بخش‌های خصوصی بزرگی که هیچ نوع سوءاستفاده‌ای در مسائل اقتصادی نداشته، در این شرایط مهم احساس پشتیبانی نمی‌کنند. در واقع بخش‌های سالم هم در جایگاه متهم بوده و همین مسئله باعث دلسردی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و عدم توسعه فعالیت‌های آن‌ها شده است.

سیناژن در خصوص سیاست گذاری دولت در حوزه یارانه‌ها و بازپرداخت بدهی بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دچار مشکلاتی بوده و به نظر عملکرد ضعیف دولت در حوزه‌های مذکور به این مشکلات دامن زده است. طبق اعلام حامدی فر تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی نه تنها حامی مصرف کننده نهایی و دهک‌های نیازمند نبوده بلکه منافع آن عاید افرادی شده که در تامین نیاز خود مشکلی ندارند. این مسئله باعث زیان شرکت‌های تولید کننده دارو نیز می‌شود.

مسئله دیگر بدهی‌های دولت به شرکت‌های داروسازی بوده که دلیل عمده آن نامشخص بودن ردیف اعتبارات و بودجه‌های اعطایی دولت به بیمارستان‌ها است. همین مورد ذکر شده باعث ایجاد مشکلاتی اعم از انحراف منابع از دارو به سایر فعالیت‌های متفرقه، کاهش اعتبارات و بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش می‌شود.

راز آسمان پایتخت

تحریم‌ها؛ چالشی دیگر برای داروسازان

شرکت‌های دارویی در سال‌های اخیر در زمینه صادرات نیز با مشکلات زیادی مانند تحریم‌های بانکی، مشکلات حمل و نقل پول، چالش‌های مربوط به تامین مواد اولیه و مواردی این چنینی مواجه بوده که با مصوبه‌ها و بخش نامه‌های مختلفی از سمت دولت، مانند بازگشت ارز صادراتی، هم روبرو شدند. تلاش‌های دولت در زمینه اصلاح این قوانین طی چند سال گذشته نتیجه چندانی نداشته است.

در طی دو سال اخیر بسیاری از شرکت‌های همکار خارجی، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی قطع کردند. با وجود تولید بخش زیادی از مواد اولیه دارویی در داخل کشور، در حال حاضر نیاز به واردات برخی مواد واسط برای تولید همین مواد اولیه احساس می‌شود. در واقع تنها حدود 60 تا 70 درصد مواد اولیه تولید داخل بوده و بخش باقی مانده از طریق واردات تامین می‌شود.

مرتبط با : سیناژن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز