قطعی برق و گاز سراسری؛ هشداری که باید آن را جدی گرفت

لست سکند

قطعی برق که در ابتدای خرداد 1400 به صورت گسترده در تمام کشور اتفاق افتاد در روزهای اخیر کاهش داشته اما به نوشته روزنامه اعتماد، به دلیل بی توجهی به یک مساله فنی، بحران بزرگ خاموشی های برق و قطعی گاز سراسری در کمین است.

به گزارش کاماپرس، شاید تصور کنید با دستور اکید رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت استخراج بیت کوین دیگر خطر خاموشی و قطعی برق رفع شده است. تردیدی نیست که با جدی شدن ممنوعیت استخراج بیت کوین و برخی اقدامات دیگر مثل کاهش صادرات برق، فعلا خاموشی های گسترده فروکش کرده اما واقعیت این است که خطر بزرگ تری در کمین شبکه برق کشور است.

از هفته آینده با گرمتر شدن هوا باید منتظر تکرار پدیده ناخوشایند قطع برق در نقاط مختلف کشور باشیم. این هشدار تلخی است که از الان مسئولان وزارت نیرو و صنعت برق کشور داده اند. وزیر نیرو هم در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت صریحا اعلام کرد که قرار است برنامه تازه ا‌ی برای خاموشی‌ها اعلام شود که البته این الزاما به این معنی نیست این قطعی‌ها اعمال شود و صرفا جنبه آماده‌باش دارد.

تحقیقات مهم قطر درباره افت فشار گاز در مخازن

روزنامه اعتماد هم توضیح داده است که در اوایل سال 2005 دولت قطر یك مهلت قانونی روی طرح‌های توسعه‌ای اضافی مخازن گاز كه در گنبد‌شمالی جهت مطالعه و بررسی به حالت تعلیق در آمده بودند، قرار داد.

راز آسمان پایتخت

به نوشته این روزنامه، آنچه قطر دیده است و ما ندیده‌ایم یك مفهوم ساده مخزنی است؛ فشار مخزن افت می‌كند و وقتی به زیر نقطه شبنم در درون مخزن برسد، مانند شبنم صبحگاهی كه بر برگ گل می‌نشیند، قطرات مایع در داخل مخزن از گاز جدا شده، به دیواره سنگ چسبیده و علاوه بر اینكه دیگر تولید نمی‌شوند، ممكن است بر اثر تجمع و هولد آپ مسیر تولید گاز را نیز تنگ‌تر كند. در نتیجه به احتمال قوی به زودی همان‌گونه كه اخیرا مدیرعامل نفت و گاز پارس هشدار داد با افتی فاحش در تولید گاز در پارس جنوبی روبه‌رو خواهیم شد، افتی كه ربطی به نصب كمپرسور و فشار افزایی در خطوط لوله ندارد، بلكه اتفاقی است كه در دل مخزن رخ می‌دهد و احتمالا بدون استفاده از روش‌های پیشرفته ازدیاد برداشت در مخازن گازی قابل جبران نخواهد بود.

وابستگی برق و گاز خانگی ایران به گاز پارس جنوبی

حالا كشوری كه برق و فولاد و پتروشیمی‌اش وابسته به خوراك ارزان گاز است با كاهش شدید گاز چه خواهد كرد؟ پارس جنوبی دیگر می‌یابد و توسعه می‌دهد؟ گاز خانگی را قطع می‌كند؟ گاز صنعتی را قطع می‌كند و به بیكاری می‌افزاید؟ در حالی كه بحران از رگ گردن به ما نزدیك‌تر است هر روز شاهد یادداشت‌های ژورنالیستی از افراد غیرمتخصص و ناآگاه در نعت این جناح و مذمت آن جناح هستیم. فكاهیاتی در مورد شیب سیال و عدم‌النفع توسعه و از این دست مطالب كه هرگز به ریشه داستان نمی‌پردازد كه گازرسانی سراسری در كنار عدم توسعه انرژی‌های نو به زودی باعث چه بحرانی خواهد شد یا عدم توسعه فاز مرزی 11 در كنار توسعه همه میدان از فجایع مدیریتی پارس جنوبی است.

هر كدام محصول دولتی و مجلسی مجزا و متفاوت و همچنین كسی نمی‌گوید كه رانت تولید فولاد با گاز ارزان به جیب چه كسانی می‌رود؟ محصولات خام پتروشیمی كه بدون تكمیل زنجیره ارزش مستقیما به خارج صادر شده و به جای دادن مزیت تولید پایین‌دست در داخل بدون انتظار و دردسر به دلار خوشرنگ در بازارهای بین‌المللی تبدیل می‌شود، حساب‌های چه كسانی را فربه می‌كند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز