قبل از مطالعه این مقاله به بیمارستان مراجعه نکنید!!!

بیمارستان و درمانگاه شناخته شده ترین مکان هایی هستند که بشر در طول تکامل خود برای استفاده های درمانی و سلامت برای خود ساخته است. بیمارستان ها و در مانگاه ها تقریبا برای همه شناخته شده هستند اما  باید بدانید که همین بیمارستان ها و درمانگاه ها انواع و اقسام مختلفی دارند که بسیاری از افراد از آن ها اطلاعی ندارند.

به گزارش کاماپرس، ما در اسکن طب سعی داریم تا به طور دقیق تر به معرفی ویژگی های هریک از این مراکز درمانی بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا شم را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

بیمارستان چیست و انواع بیمارستان کدامند؟

بیمارستان یک مؤسسه یا مرکز مراقبت‌های بهداشتی است که با متخصصین علوم بهداشتی (پزشکان متخصص) و کادر مراقبت‌های بهداشتی کمکی (پرستاران و پرسنل اتاق عمل و …) و تجهیزات پزشکی، ارائه دهنده خدمات درمانی به بیمار است. بیمارستان ها انواع مختلفی دارند که شناخته شده ترین نوع بیمارستان، بیمارستان عمومی است که به طور معمول دارای بخش اورژانس برای درمان مشکلات فوری سلامتی از قبیل قربانیان آتش سوزی و تصادفات یک بیماری ناگهانی مانند سکته است.

یک بیمارستان منطقه ای معمولاً مرکز اصلی مراقبت های بهداشتی در منطقه خود است، با تعداد زیادی تخت برای مراقبت های ویژه و تخت های اضافی برای بیمارانی که نیاز به مراقبت طولانی مدت دارند. بیمارستان‌های تخصصی شامل مراکز تروما، بیمارستان‌های توانبخشی، بیمارستان‌های کودکان، بیمارستان‌های سالمندان، و بیمارستان‌هایی برای رسیدگی به نیازهای پزشکی خاص مانند درمان روانپزشکی و دسته‌بندی‌های خاص بیماری می‌شوند. بیمارستان های تخصصی می توانند به کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی در مقایسه با بیمارستان های عمومی کمک کنند.

آریاک سفر

بیمارستان ها بسته به منابع درآمد دریافتی به عنوان عمومی، تخصصی یا دولتی طبقه بندی می شوند. یک بیمارستان آموزشی کمک به افراد را با آموزش به دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی ترکیب می کند. بیمارستان ها دارای طیف وسیعی از بخش ها (به عنوان مثال جراحی و مراقبت های فوری) و واحدهای تخصصی مانند قلب و عروق هستند. برخی از بیمارستان ها دارای بخش های سرپایی و برخی دارای واحدهای درمان مزمن هستند. واحدهای پشتیبانی مشترک شامل داروخانه، پاتولوژی و رادیولوژی است.

انواع بیمارستان

بیمارستان‌ها معمولاً توسط دولت، نهادها یا سازمان های انتفاعی یا غیرانتفاعی، ارائه‌دهندگان بیمه سلامت یا خیریه‌ها، مانند کمک‌های خیریه مستقیم، یارانه می‌گیرند. بسته به میزان بودجه، بیمارستان ها را می توان به یکی از سه گروه طبقه بندی کرد.

بیمارستان دولتی

بیمارستان های غیرانتفاعی

بیمارستان های انتفاعی

بیمارستان ها ممکن است بسته به نوع مراقبتی که ارائه می دهند یا خدماتی که ارائه می دهند، درجه بندی بیشتری داشته باشند، مانند:

بیمارستان های تخصصی

بیمارستان های عمومی پزشکی و جراحی

کلینیک ها

بیمارستان های آموزشی

بیمارستان های روانپزشکی

کلینیک های تنظیم خانواده و سقط جنین

آسایشگاه ها و مراکز مراقبت تسکینی

مراکز اورژانس و سایر مراقبت های سرپایی

بانک های خون و اندام

آزمایشگاه ها و کلینیک های دندانپزشکی

در حال حاضر، بیمارستان‌ها عمدتاً توسط پزشکان حرفه‌ای، جراحان، پرستاران و متخصصان بهداشتی اداره می شود، در حالی که در گذشته این کار معمولاً توسط اعضای مؤسس تشکل‌های مذهبی و یا توسط داوطلبان انجام می‌شد. مطابق با معنی اصلی کلمه به زبان انگلیسی که hospital، بیمارستان‌ها «مکان مهمان‌نوازی» اصلی بودند.

اما یکی از نکاتی که در مورد بیمارستان ها شاید خیلی افراد به طور دقیق مطلع نباشند در مورد بخش های مختلف یک بیمارستان است. در ادامه بخش های مختلف بیمارستان ها شرح داده شده است.

بخش های مختلف در بیمارستان

در زیر جزئیات بخش های مختلف بیمارستان آورده شده است:

بخش سرپایی (OPD)، بخش جراحی، خدمات بستری (IP)، بخش پرستاری، طب فیزیکی، بخش پیراپزشکی و بخش توانبخشی، بخش داروسازی و داروخانه، بخش جراحی (OT)، بخش تصویربرداری پزشکی ، بخش پشتیبانی و بخش مدیریت از بخش هایی هستند که در بیمارستان ها قرار دارند.

یک بخش پرستاری، به رهبری یک مدیر پرستاری، ممکن است در یک بیمارستان وجود داشته باشد. چنین بخشی مسئولیت نظارت بر عملکرد پرستاری بالینی، تحقیقات و مقررات بیمارستان را بر عهده دارد.

خدمات بیمارستانی

خدمات بیمارستانی به خدمات بالینی ارائه شده توسط بیمارستان و همچنین فعالیت‌های عملیاتی که از آن خدمات بالینی پشتیبانی می‌کند، اطلاق می‌شود.

خدمات بیمارستانی پایه و اساس خدمات یک بیمارستان است. این خدمات اغلب تحت تأثیر خواسته‌ها یا نیازهای کاربران کلیدی بیمارستان قرار می‌گیرند، با این هدف که بیمارستان را به یک مرکز یا مؤسسه اصلی جامعه محلی یا شبکه پزشکی تبدیل کنند. بیمارستان ها امکاناتی با خدمات اولیه و پرسنل – معمولا بخش های پزشکی و جراحی – هستند که خدمات بالینی و سایر خدمات را برای انواع بیماری ها و همچنین مراقبت های اورژانسی ارائه می دهند. خدمات بیمارستانی شامل همه چیز از مراقبت های بهداشتی اولیه گرفته تا آموزش و تحقیق برای مراکز بزرگ دانشکده پزشکی می باشد.

در زیر به برخی از خدمات بیمارستانی اشاره شده است:

خدمات اتاق اورژانس

خدمات بستری کوتاه مدت

خدمات تصویربرداری و رادیولوژی

خدمات عمومی و تخصصی جراحی

خدمات خون

خدمات آزمایشگاهی

مراقبت های تخصصی اطفال

دسترسی خوب به متخصصان جراحی

خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی

خدمات پرستاری در منزل

مراقبت از سلامت روان

مشاوره تغذیه

آزمایشات ژنتیک و مشاوره

خدمات حمایتی خانواده

خدمات مالی

مدیریت پرونده یا خدمات مددکاری اجتماعی

درمانگاه

به یک مرکز علوم بهداشتی کوچکتر از یک بیمارستان، درمانگاه یا کلینیک گفته می شود. درمانگاه، یک خدمات پزشکی سازمان یافته مانند خدمات تشخیصی، درمانی یا پیشگیرانه سرپایی را ارائه می دهد. اغلب، اصطلاح درمانگاه کل یک مرکز آموزشی پزشکی، از جمله بیمارستان و امکانات سرپایی را در بر می گیرد. مراقبت های پزشکی ارائه شده توسط یک کلینیک ممکن است با یک بیمارستان مرتبط باشد یا نباشد.

اصطلاح کلینیک ممکن است برای تعیین تمام فعالیت های یک درمانگاه عمومی یا فقط یک بخش خاصی از یک بیمارستان استفاده شود – به عنوان مثال، کلینیک روانپزشکی، کلینیک مغز و اعصاب، یا کلینیک جراحی. کل فعالیت درمانگاهی در یک بیمارستان معمولاً بخش سرپایی نامیده می شود، و بخش های فرعی خاص ممکن است به عنوان کلینیک نامیده شوند.

درمانگاه های تخصصی

مزایای خدمات پزشکی گروهی، با امکانات و پرسنل فنی فراتر از توان یک پزشک انفرادی است. لذا ایده درمانگاه تخصصی نیز بر همین اصل استوار است. چنین درمانگاهی اساساً شامل مج=موعه ای از پزشکان و تجهیزاتی است که به صورت گروهی سازمان‌یافته درگیر طبابت هستند. در درمانگاه های تخصصی از تجهیزات و امکانات مشترک استفاده می شود و هزینه و درآمد حاصله طبق برنامه از پیش تعیین شده تقسیم می شود. برای طبقه بندی به عنوان یک کلینیک گروهی، ارتباط بین هر پزشک و سازمان باید در یک توافق نامه قانونی تعریف شود. این رابطه معمولاً به شکل شراکت است. بیشتر درمانگاه های پزشکی خدمات عمومی به بیماران ارائه می دهند. با این حال تعدادی از کلینیک های خصوصی کار خود را به یک تخصص پزشکی محدود می کنند.

یافتن اطلاعات مربوط به بیمارستان ها و درمانگاه های اطراف خود

تا اینجای کار به صورت کلی به معرفی بیمارستان ها، درمانگاه ها و انواع اقسام آن پرداخته شد. اما یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد زمانی که صحبت از بیمارستان و درمانگاه پیش می آید این است که در صورت اضطرار و مواقع حساس بروز حادثه یا بیماری چگونه این بیمارستان ها و درمانگاه های نزدیک خود را پیدا کنیم. یعنی یافتن راه ارتباط با بیمارستان ها و درمانگاه های نزدیک در کمترین زمان چگونه است. و یا حتی زمانی که بحث عجله هم در کار نیست مانند یافتن کلینیک تصویربرداری پزشکی برای مثلا رزرو نوبت ام ار ای، سی تی اسکن و یا رادیولوژی از نزدیک ترین محل به خود چگونه است.

برای یافتن راه حلی برای تمام این دغدغه ها، اسکن طب www.scanteb.com پلتفرمی آماده کرده است تا در آن به راحتی نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک نزدیک خود را پیدا کنید، اطلاعات تماس آن ها را بدست بیاورید و در صورت نیاز نوبت تصویربرداری و رادیولوژی از این بیمارستان ها درمانگاه ها بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : اسکن طب
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز