مرگ مشکوک قاضی منصوری ؛ قتل یا خودکشی ؟

لست سکند

دقایقی پیش رسانه‌ها از مرگ مشکوک غلامرضا منصوری – قاضی بازنشسته که به قاضی منصوری معروف بود و یکی از ۲۲ متهم پرونده جنجالی اکبر طبری معاون اجرایی سابق قوه قضائیه به شمار می رفت – در رومانی خبر دادند.

به گزارش کاماپرس، تصاویر ویدئویی از تلویزیون رومانی نشان می‌دهد قاضی منصوری در هتل محل اقامت خود جان باخته است.

نام قاضی منصوری مدتی پیش در پرونده فساد اقتصادی معاون سابق قوه قضائیه مطرح شد. وی در این پرونده به دریافت 500 هزار یورو رشوه متهم شده است. در واقع قاضی منصوری متهم است که در دوران تصدی مسئولیت در بخش اجراییات قضایی در لواسان، ۵۰۰ هزار یورو از یکی از متهمان پرونده اکبر طبری رشوه دریافت کرده  است.

قاضی منصوری بعد از طرح این اتهامات با انتشار یک ویدئو مدعی شد اتهامات مطرح شده علیه او صحت ندارد و او برخلاف آنچه در دادگاه عنوان شده از کشور متواری نشده است. وی همچنین با اظهار اعتماد به عدالت سیستم قضایی کشور مدعی شد به دلیل شیوع کرونا نتوانسته است به کشور بازگردد و به محض برطرف شدن محدودیت های کرونایی به ایران بازمی گردد و در دادگاه حضور می یابد.

بنا به اعلام تابناک در پی افشای نام این متهم و اتهامش و انتشار ویدئوی پاسخ وی، به تقاضای مسئولان کشورمان پیگیرد منصوری در دستور کار اینترپل قرار گرفت و خبر رسید که منصوری در بخارست بازداشت شده و به محض برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی به ایران عودت داده خواهد شد. با این ملاحظه که برخی رسانه‌های بیگانه مدعی هستند که قاضی دادگاه رومانی به وی آزادی مشروط تا ۲۰ تیرماه اعطا کرده بود.

راز آسمان پایتخت

وضعیتی که در صورت تایید مرگ منصوری، به کل تغییر خواهد کرد و چه بسا موجب شکل گیری چالش‌هایی جدید شود.

شایان ذکر است هنوز از جزییات مرگ مشکوک قاضی منصوری اطلاعات چندانی منتشر نشده و تا این لحظه اصل خبر نیز به تایید مقامات کشورمان نرسیده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط رسانه ها غلامرضا منصوری در هتل دوک شهر بخارست پایتخت رومانی اقامت داشت. این هتل در نزدیکی سفارت ایران در رومانی مستقر است. منصوری که چند روز پیش توسط پلیس رومانی دستگیر و پس از تحقیقات مقدماتی به صورت مشروط آزاد شد، در این هتل اقامت داشت و از طرف پلیس رومانی موظف شده بود که هر هفته یک بار خود را به اداره پلیس معرفی کند.

قتل یا خودکشی

خبرگزاری تسنیم، با اشاره به حساب کاربری رسمی «رادیو فردا» در توئیتر نوشت، خبرنگار این رسانه مدعی شده که غلامرضا منصوری از پنجره به بیرون پرتاب شده است. البته این خبرگزاری 77 دقیقه پس از انتشار این خبر، به نقل از پایگاه خبری پلیس نوشت سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا این حادثه را خودکشی اعلام کرده است.
شیرزاد درباره کشف جسد قاضی منصوری در کشور رومانی گفته است: پیامی از اینترپل بخارست (کشور رومانی) دریافت کردیم مبنی بر اینکه برای فرد تحت تعقیب اعلان قرمز آقای غلامرضا منصوری یک حادثه غیرمترقبه رخ داده و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پائین پرت کرده است. پلیس بخارست با تاکید بر خودکشی آقای منصوری، فوت وی را تائید کرده است.

پای «داروی نظافت» به میان کشیده شد

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در توئیتر در مورد این مرگ مشکوک نوشت: به‌نظر می‌رسد پرونده موسوم به طبری دارای ابعادی غیراقتصادی هم هست. بدون وجود شبکه‌هایی فعال در هر سه قوه و چه بسا نهادهای دیگر بعید است فسادی شکل بگیرد که یک متهمش در رومانی از دنیا رانده شود. نکند سر و ته پرونده زده شود. لطفا مراقب داروی نظافت باشید.
این توئیت آشنا، حساسیت بالای پرونده مرگ غلامرضا منصوری را نشان می‌دهد.

زمان دقیق مرگ قاضی متواری

ستاد فرماندهی پلیس رومانی به رسانه‌ها اعلام کرده که ساعت ۱۴:۳۰ عصر امروز (جمعه) کارکنان هتل با تلفن اضطراری ۱۱۲ تماس گرفتند و گزارش کردند مردی که در هتل اقامت داشته از طبقات بالا به پایین افتاده است.
سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین الملل ناجا روز 25 خردادماه از دستگیری منصوری خبر داد و گفت: ین فرد، طی چند روز گذشته در «بخارست» پایتخت رومانی شناسایی و پیرو مکاتبات ما با پلیس محلی بخارست و اینترپل رومانی، پلیس این کشور بر اساس مستندات و مدارک ارسالی، این فرد را دستگیر کرد. غلامرضا منصوری در حال حاضر در کشور رومانی است و به دلیل محدودیت های پروازی با توجه به شیوع کرونا، روند انتقال و استرداد نامبرده به کشور در دستور کار جدی پلیس است و طی روزهای آینده انجام می‌شود. البته ساعتی بعد از اعلام دستگیری منصوری دادگاهی در رومانی تصمیم‌گیری درباره استرداد وی را تا ۲۰ تیرماه به تعویق انداخت و از ایران خواست که در این مهلت یک ماهه مدارک خود را ارائه کند.

ناگفته‌هایی از متهم ردیف نهم

انصاف‌نیوز روز چهارشنبه در مطلبی با عنوان «ناگفته‌هایی درباره قاضی غلامرضا منصوری» از قول عباس امیری‌فر، مسئو فرهنگی نهاد ریاست جمهوری دولت احمدی‌نژاد نوشت: منصوری در سالهای ۸۳ و ۸۴ به‌حکم دادگاه عالی انتظامی قضات به مدت دو سال از سمت قضائی برکنار و معلق شده بود. غلامرضا منصوری که در طی آن سال‌ها ریاست دادگاه در مشهد بود در پرونده مفاسد اقتصادی و زمین خواری آن زمان متهم به رشوه گیری و سوء استفاده از مقام و هم چنین مفاسد مالی بوده که بعد از آن به‌حکم محکمه صالحه محکوم به تنزل مقام قضایی می‌شود و تصدی وی بالاتر از پست بازپرسی ممنوع می‌شود. بعد از آن در تهران تا پایان ریاست قوه مرحوم هاشمی شاهرودی و دادستان اسبق فقط اجازه بازپرسی داشته و حق داشتن سمت بالاتر نداشته است.
در زمان ریاست قوه صادق لاریجانی و دادستانی جعفری دولت آبادی به دلیل داوطلب شدن در پرونده فاضل لاریجانی! مورد عنایت قرار گرفته و با ابلاغ ویژه ریاست قوه قضائیه، به عنوان مسئول پرونده‌ی برادر آقای صادق لاریجانی حکم می‌گیرد که در نهایت پرونده فاضل لاریجانی را مختومه اعلام می‌نماید! بعد از این خوش خدمتی به سمت معاون دادستان در امور اقتصادی و زمین خواری منصوب می‌شود. (بدون توجه به این امر که قبلاً شخص منصوری محکوم به زمین خواری بوده است) و در دادسرای ناحیه ۳ ونک به‌عنوان رئیس مشغول بکار شده و ارتقای مقام کسب می‌نماید.

قاضی منصوری به ۵۰۰ هزار یورو هم قانع نبود

روزنامه شرق در گزارشی که روز دوشنبه از جلسه دادگاه موسوم به اکبر طبری منتشر کرد، به نقل از فرهاد مشایخ متهم ردیف دوم پرونده نوشت: سه، چهار روز پیش، یعنی دو روز قبل از دستگیری منصوری، او با من تماس گرفت و گفت شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به‌عنوان قرض به آقای منصوری پرداخت کردم؛ اما من پاسخ دادم چرا باید این حرف را بزنم؟
مشایخ گفت: در دفتر طبری (متهم ردیف اول پرونده) با منصوری آشنا شدم. او از ما پول و ملک می‌خواست که در پنج نوبت پنج بسته که جمعا ۵۰۰ هزار یورو بود، به او دادیم، اما باز هم قانع نشد.

 

این خبر در حال به روز رسانی و تکمیل است…

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز