فواید استفاده از خمیر مایه در نان چیست؟

تاثیر تخمیر و ورآمدن نان از هزاران سال قبل برای مردم باستان مشخص گردیده بود و استفاده از خمیرترش برای انجام این عمل تا قرن هجدهم و نوزدهم رواج داشت اما به تدریج با صنعتی شدن جوامع و رشد جمعیت و نیاز به تامین غذایی مردم در بعد کلان تولید مخمر به سمت صنعتی شدن سوق پیدا کرد. مخمر نان در مقیاس صنعتی برای اولین بار در اواخر قرن هجدهم در هلند تولید گردید.
به گزارش کاماپرس، خمیر مایه ابداعی در نان و کیک مدرن است که به کمک آن ضمن حذف جوش شیرین از این صنعت افزایش بهره وری و بهداشت را همراه داشته است. خمیر مایه در واقع مخمری است که سرعت ور آمدن خمیر را افزایش می دهد. خمیر مایه نانوایی در ایران در سه نوع خمیرمایه خشک فوری ، خمیرمایه خشک فعال و خمیرمایه تازه تولید می گردد که هر سه این محصولات، در کشورمان تولید و به بازار عرضه می¬ شود.
خمیر مایه نانوایی (Baking Yeast) یکی از صدها گونه مخمر شناسایی شده است که با عنوان علمی Saccharomayces Cerevisiae (ساکارومایسس سرویزیه) شناخته می شود.
ضررهای جوش شیرین و فواید استفاده از خمیر مایه در نان
در طی سالهای دهه 1940 میلادی و در بحبوحه جنگ دوم جهانی، با توجه به شرایط ویژه آن دوران جوش شیرین برای اولین بار توسط قوای انگلستان برای استفاده در نان تولیدی وارد مملکت گردید که با توجه به ارزانی و سهولت استفاده به تدریج فراگیر شد، به طوری که برای سالیان متمادی جز لاینفک نان تولیدی کشور محسوب می شد.

ایسنا در گزارشی اظهار داشت: غذای اصلی مردم از گندم تهیه می شود که کامل ترین گیاه از نظر تغذیه ای محسوب می شود. استفاده از جوش شیرین در صنعت نانوایی در ایران موجب شده که این ماده به جای تامین انرژی و ریز مغذی های مورد نیاز بدن، عامل اصلی بیماری هایی چون زخم معده، سرطان روده و معده، کم خونی، پوکی استخوان و تاثیرگذار در بیماری هایی چون آلزایمر، بیماری های کلیوی و عروقی شود. اختلال در جذب عناصری چون آهن، کلسیم، فسفر، روی و … از دیگر عوارض استفاده از جوش شیرین در تولید نان شمرده می  شود. از دیگر ویژگیهای این ماده، پایین آمدن ماندگاری نان و بیاتی زودرس، بد رنگی و بد طعمی و ضایعات فراوان نان است که منجر به زیان سالانه یک میلیارد دلار به بیت المال می  گردد. این ماده صنعتی که متاسفانه تنها در ایران از آن در پخت نان استفاده می  شود و در هیچ منبع بین المللی، به عنوان پوک کننده مطرح نبوده، جانشین خمیر مایه ایی گردیده که منبعی سرشار از موادغذایی است.

انواع خمیر مایه و تفاوت ها آن ها
خمیر مایه ها به سه دستی زیر تقسیم می شوند :

خمیر مایه خشک فوری (Instant Dry Yeast – IDY)

خمیر مایه خشک فعال (Active Dry Yeast – ADY)

آریاک سفر

خمیر مایه تازه (Fresh Yeast)

بهترین خمیر مایه را از کجا بخریم
فروشگاه آنلاین قنادباشی سعی کرده است تا بتواند بهترین خمیر مایه های مورد نیاز مشتریان را در اسرع وقت در اختیار آنها قرار دهد. لذا تا این لحظه سفارش آنلاین محصولات « گل مایه » در بسته بندی های ۱۰۰ گرمی و ۵۰۰ گرمی و « ناب مایه» را برای مشتریان عرضه می کند.
البته بدلیل اینکه فعالیت اصلی خمیر مایع رضوی در حوزه صادرات است، کمتر این محصول در بازار داخلی عرضه می شود. به همین خاطر در سبد کالای این بخش از فروشگاه آنلاین قنادباشی دیده نشده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : قنادباشی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز