فروسیلیس ایران؛ مجموعه صنعتی پاک در دل کویر

فراوان‌ترین عنصر پوسته زمین بعد از اکسیژن ماده‌ای به نام «سیلیسیم» است. امروزه این ترکیب در صنعت کاربرد زیادی دارد. ترکیب آهن و سیلیسیم ماده‌ای به نام فروسیلیس را تشکیل داده که عمدتا در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود. کارخانه‌های فولاد سازی و ریخته گری‌ها عمده مصرف کنندگان این ماده هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

تا قبل از احداث شرکت‌های ایرانی، نیاز کشور به این ترکیب‌ها به طور کامل از طریق واردات تامین می‌شد. اما امروزه با تاسیس کارخانه‌های متخصص تولید فروسیلیس، ضمن رفع نیاز داخلی، بازارهای خارجی هم میزبان تولیدات این شرکت‌ها هستند. به گزارش کاماپرس مجتمع «فروسیلیس ایران» به عنوان اولین تولیدکننده فروسیلیسیم کشور در سمنان تاسیس شد و اکنون 25 هزار تن از این محصول را با کیفیت بالایی علاوه بر بازارهای داخلی به متقاضیان دیگر کشورها هم عرضه می‌کند.

نخستین مجموعه تولید فروسیلیس ایران

شرکت فروسیلیس ایران با به کارگیری از کوره قوس الکتریکی شرکت آلمانی- فعال در تولید انواع ماشین آلات- در سال 1360 توسط علی‌اصغر حاجی‌بابا پایه گذاری شد. حاجی‌بابا یکی از تجار شناخته شده صنعت فولاد است که در ایجاد چندین مجموعه صنعتی دیگر هم فعالیت داشت.

آزمایشگاه شیمی فروسیلیس ایران همزمان با احداث کارخانه مورد بهره برداری قرار گرفت. این واحد در زمینه آنالیز شیمیایی فروآلیاژها، کانی‌های فلزی و مواد کربنی با آزمون‌های داخلی فعالیت می‌کند و مرجعی مطمئن برای انجام آزمون‌های شیمیایی محسوب می‌شود.

آریاک سفر

محصولات تولیدی فروسیلیس ایران

این شرکت با مدیریت محمدعلی کی‌پور به تولید پودر میکروسیلیکا و فروسیلیسیم می‌پردازد. میکروسیلیکا ذرات سیلیس آمورف بسیار ریز تولیدی در کوره‌های قوس الکتریکی است. این ماده در صنایع بتن و سیمان، نسوز و سرامیک، شیمیایی و پلیمر و نفت و گاز کاربرد دارد.

فروسیلیسیم هم به صورت فیزیکی جامد و خاکستری- نقره‌ای بوده و به عنوان ماده افزودنی در صنایع ریخته گری و فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت 25 هزار تن از فروسیلیسیم را به صورت سالیانه تولید می‌کند. علاوه بر این ترکیب، نوع فروسیلیسیم منیزیم هم توسط این مجموعه به میزان 4 هزار تن در سال تولید می‌شود.

مجموعه‌های فولاد مبارکه، فولاد خراسان، صنایع فولاد کرمان، سهامی ذوب آهن اصفهان و چهار مجتمع دیگر از مشتریان محصولات فروسیلیس ایران هستند. تولیدات این شرکت علاوه بر ایران، با نام تجاری آی.اف.سی به اغلب بازارهای جهانی اروپا و آسیا، به خصوص کشورهای مختلف خاورمیانه، صادر می‌شود.

رشد زیاد نرخ فروش فروس

نماد «فروس» در بازار اول بورس متعلق به فروسیلیس ایران است. ارزش بازاری فروس 22 هزار و 200 میلیارد ریال بوده و خرید و فروش این سهام نیز در محدوده قیمتی 5 هزار ریال انجام می‌شود. شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات، بیشترین سهام فروس را در اختیار دارد.

فروس در اردیبهشت ماه فروش 66.3 میلیارد تومانی را ثبت کرد که نسبت به میانگین ماهانه زمستان 10 درصد رشد داشت. این شرکت در زمستان با فروش 180.5 میلیارد تومانی به سود خالص 105.9 میلیارد تومانی دست پیدا کرد. برای سال مالی گذشته به هر سهم فروس 500 ریال سود تعلق گرفت.

نرخ فروش فروسیلیسیم این مجموعه در دو ماهه ابتدایی امسال نزدیک به سه برابر میانگین مدت زمان مشابه در سال 1399 بود. در واقع افزایش نرخ جهانی باعث چنین رشد فروشی شد.

پایش‌های محیط زیستی فروسیلیس ایران

امروزه محیط زیست از مسائل مورد توجه جهان است. منابع محیطی به شدت در معرض خطر و هدر رفت هستند. شرکت فروسیلیس ایران در راستای رعایت موازین و مقررات محیط زیست، طرح پایش زیست محیطی را به صورت ماهانه انجام می‌دهد. نتایج حاصل از این طرح بر اساس مدلسازی‌های آلودگی هوا تطبیق داده می‌شود تا از این طریق شرایط محیطی بهبود پیدا کند.

نصب و بهره برداری سیستم غبارگیری خطوط ریخته گری، ساخت سوله انبارش غبار، نصب غبارگیرهای موضعی در سیستم شارژ و چندین پروژه و طرح دیگر از اقدامات این مجتمع برای حفاظت و بهره گیری مناسب از محیط زیست است.

این مجموعه که در سال 1399 به عنوان یکی از صادرکننده‌های نمونه استان سمنان شناخته شد، تاکنون در زمینه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز گام‌های مثبتی را برداشته است. سال گذشته این شرکت چند دستگاه تجهیزات پزشکی را به بیمارستان کوثر سمنان اهدا کرد. حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های ورزشی از جمله تیم هندبال دیگر فعالیت اجتماعی این شرکت است. تیم هندبال فروسیلیس ایران یکی از گروه‌های ورزشی فعال است که در رده‌های سنی مختلف تیم‌داری می‌کند.

مرتبط با : فروسیلیس ایران
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز