فرصت های شغلی از بین می‌روند؟

لست سکند

جرمی ریف‌کین، اندیشمند برجسته آمریکایی همواره به روندها و پدیده‌های اجتماعی نگاهی متفاوت و دقیق دارد. از او تاکنون کتاب‌های متعددی به زبان فارسی منتشر کرده که یکی از جذاب‌ترین آنها «پایان کار» است.

برای دسترسی سریع‌تر به تازه‌ترین اخبار اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، ریف‌کین در این کتاب، زوال نیروی کار جهانی و طلوع عصر پسابازار را نوید می‌دهد. به نظر او، زندگی بشر در حالتی سرشار از تناقض قرار داد؛ از یک سو با پیشرفت‌های پرشتاب در تکنولوژی مواجه است و از سوی دیگر با بحران بیکاری میلیون‌ها نیروی آماده به کار. کامپیوترها و ربات‌ها هرچند زندگی را برای بشر آسان کرده‌اند اما در بازار کار، جای آدم‌ها را نیز گرفته‌اند. در کتاب «پایان کار»، این نویسنده توانمند تحولاتی که به بحران بیکاری فزاینده منجر شده را مرور می‌کند و تصویری روشن از اوضاع جاری و فشار وارده بر سطوح مختلف حقوق‌بگیران ارایه می‌دهد.

کتاب در پنج بخش بحران بیکاری را مرور می‌کند؛ در بخش اول به دو چهره تکنولوژی و واقعیت‌ها بازار پرداخته می‌شود. در بخش دوم، ظهور انقلاب صنعتی سوم و عبور صنعت از مرزهای تکنولوژی‌های پیشرفته و پسافوردیسم روایت می‌شود. سرنوشت کارگران یقه‌آبی و کشاورزان و نیروی کار خدماتی موضوع اصلی بخش سوم کتاب است.

در بخش چهارم برندگان و بازندگان پیشرفت سریع تکنولوژی معرفی می‌شوند. آنچه در بخش پایانی کتاب خودنمایی می‌کند، ساماندهی مجدد به روابط کار و قراردادهای اجتماعی است. نویسنده در این بخش پایانی به ظهور دوره پسابازار اشاره می‌کند.

راز آسمان پایتخت

هرچند به ظاهر این کتاب ناامیدکننده است اما ریف‌کین در پی‌نوشتِ پایانی، جمع‌بندی امیدوارکننده‌ای ارایه می‌دهد. او در این بخش نوشته است: اکنون این فرصت وجود دارد که میلیون‌ها شغل جدید در بخش سوم – جامعه مدنی – ایجاد کرد. رها شدن نیروی کار و استعداد مردان و زنانی که دیگر در بخش‌های بازار و دولت نیازی به آن‌ها نیست، سرمایه‌ای اجتماعی را در مناطق و جوامع به وجود می‌آورد.

مالیات بستن به درصدی از ثروت تولید شده توسط اقتصاد جدید عصر اطلاعات و هدایت آن به مناطق و جوامع کشور و نیز استفاده از آن برای ایجاد مشاغل و بازسازی کمون‌های اجتماعی، برنامه کاری جدید و نگرش قدرتمندی را از نحوه زندگی در سده بیست و یکم در اختیار می‌گذارد.

این نویسنده 75 سالۀ آمریکایی، حدود 20 کتاب خواندنی دیگر نیز تالیف کرده است که برخی از آنها از جمله «جهان در سراشیبی سقوط»، «انقلاب صنعتی سوم» و «هزینه نهایی صفر» تاکنون به فارسی ترجمه شده‌اند.

کتاب «پایان کار» را حسن مرتضوی ترجمه کرده و انتشارات اختران به چاپ رسانده است. این کتاب 472 صفحه‌ای، تاکنون سه بار زیرچاپ رفته و آخرین چاپ آن با قیمت 56 هزار تومان در بازار نشر موجود است.

مرتبط با : اختران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز