فرآوری مواد معدنی ایران؛ فعال در پروژه‌های معدنی و زیست محیطی

لست سکند

مواد معدنی مختلف باید پس از استخراج به کارخانه‌های مخصوص منتقل شوند تا عملیات فرآوری بر روی آن‌ها صورت بگیرد. سنگ آهن، مس، روی، زغال سنگ، سیلس و … از مواد معدنی پرکاربرد در صنایع مختلف هستند.

به گزارش کاماپرس، شرکت «فرآوری مواد معدنی ایران» یکی از مجموعه‌های فعال ایرانی است که به تولید ورق و شمش روی مشغول است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنایع معدنی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

مواد معدنی ایران سال 1370 به منظور فرآوری انواع کانی‌ها، صدور سنگ‌ها، مواد و فرآورده‌های معدنی، مشارکت و سرمایه گذاری در شرکت‌های مرتبط داخلی و خارجی و مشارکت با مجموعه‌های خارجی جهت افزایش تولید و صادرات تاسیس شد. این شرکت با مدیریت حمید عاملاتی 18 هزار تن شمش و 6 هزار تن سولفات روی در سال تولید می‌کند؛

تولیدات فرآوری مواد معدنی ایران

سال 1373 این مجموعه در منطقه انگوران استان زنجان، از بزرگ‌ترین ذخایر معدنی روباز سرب و روی کشور، کارخانه تولید شمش روی را با روش هیدرومتالوژی- متد استخراجی برخی فلزات از سنگ‌های معدنی- راه اندازی کرد. ظرفیت اولیه تولید این شرکت 10 هزار تن در سال بود.

راز آسمان پایتخت

شمش روی با استفاده از تبلور، حالت جامد و دیگر فرآیندهای خالص سازی بسیار بالا از جمله تصعید ساخته می‌شود. این شمش در برابر خوردگی مفید است و بسیاری از آن برای گالوانیزاسیون، محافظت از محصولات فولادی و ریخته گری قطعات کوچک به کار می‌رود.

شمش روی تولیدی این شرکت علاوه بر رفع نیاز داخلی، به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود.

فرآور با ۱۵۸ درصد فروش بیشتر

سهام شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در سال 1381 با نماد «فرآور» در بازار بورس ثبت شد. 660 میلیون سهم فرآور با ارزش بازاری 21هزار و 272 میلیارد ریالی در بورس موجود است. 342 میلیون سهم این شرکت را توسعه معادن روی ایران در اختیار دارد. شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح و مدیریت سرمایه آتیه خواهان دیگر سهامداران عمده فرآوری مواد معدنی ایران هستند.

مبلغ سود خالص هر سهم شرکت تا پایان سال مالی گذشته، 2 هزار و 900 ریال اعلام شد. سهام این شرکت در شهریور ماه سال گذشته 158 درصد رشد فروش را نسبت به مدت زمان مشابه سال 1398 ثبت کرد که نرخ بالایی بود. نکته عجیب درباره رشد فروش این شرکت در زمان مذکور این بود که فرآوری مواد معدنی ایران در شهریورماه هیچ فروش صادراتی نداشت و همه این افزایش از فروش داخلی به دست آمد!

یکی از ۱۰۰ شرکت برتر شمال غرب

این مجموعه برای عملی شدن برنامه راهبردی خود همواره در تلاش است. به همین منظور و برای کنترل هزینه انرژی در قیمت تمام شده، انواع گواهینامه‌های سیستم مدیریت انرژی را کسب کرد. این شرکت در حال حاضر نصب کوره القایی را به اتمام رسانده و انجام پروژه‌ بازیافت را در دستور کار دارد.

این شرکت در سال 1389 و 1392 جزو صد شرکت برتر منطقه شمال غرب کشور بود. این مجموعه در همه این سال‌ها به مسئله محیط زیست هم توجه داشته و به همین منظور پروژه‌های کارخانه بازیافت پسماند، استقرار مدیریت انرژی بر اساس کنترل کیفیت، برون سپاری جمع آوری و بازیافت ضایعات شبه خانگی، تفکیک و جداسازی ضایعات قابل فروش و چندین پروژه زیست محیطی دیگر را انجام داده است.

مرتبط با : فرآوری مواد معدنی ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز