فجر انرژی خلیج فارس؛ نخستین واحد یوتیلیتی متمرکز کشور

یوتیلیتی‌ها از واحدهای مهم هر در مجتمع‌های پتروشیمی هستند. این واحدها به تناسب نیاز سایت پتروشیمی بخش‌های مختلفی دارند، اما به طور معمول تولید برق، خنک کننده آب، خطوط ارتباطی، آب شیرین کن، تصفیه آب و آتش نشانی از اجزای ثابت و مشترک تمامی واحدهای یوتیلیتی هستند. این بخش‌ها به نوعی قلب تپنده سایت پتروشیمی و عاملی برای کاهش هزینه‌های اولیه محسوب می‌شوند.

شرکت «فجر انرژی خلیج فارس» یکی از مجموعه‌هایی است با هدف تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی واقع در بندر امام خمینی تاسیس شد. کاماپرس در ادامه مطالب بیشتری را از این مجموعه برای مطالعه علاقمندان و فعالان صنعت پتروشیمی ارائه می‌دهد؛

قدمت فجر انرژی خلیج فارس

شرکت فجر انرژی خلیج فارس با نام پتروشیمی فجر در سال 1377 تاسیس شد و در سال 1381 به عنوان اولین مجموعه یوتیلیتی متمرکز کشور در سال 1381 مورد بهره برداری قرار گرفت. این شرکت دارای واحدهای نیروگاه، واحد تفکیک هوا، تصفیه آب، دیسپاچینگ، واحدهای تصفیه پساب صنعتی و خطوط ارتباطی است.

همچنین این شرکت دارای سیستم اچ.اس.ای در حوزه‌های ایمنی و آتش نشانی، محیط زیست، بهداشت و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است. این سیستم در جهت حفظ نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه‌های ملی، با استفاده از نگرش علمی و مرتبط با عوامل مختلف بهداشتی، ایمنی و محیط زیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آریاک سفر

عملکرد سهام بفجر در بازار بورس

سهام فجر انرژی خلیج فارس با نماد «بفجر» در بازار دوم بورس عرضه می‌شود. این سهام در بخش عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، قسمت تولید و انتقال و توزیع بازار بورس قرار دارد. در دوازدهم تیرماه، 160 معامله برای سهام مذکور ثبت شده که ارزش آن‌ها بیشتر از 13 میلیارد ریال بود. ارزش بازاری این سهام نیز تا تاریخ یاد شده، 163 هزار و 410 میلیارد ریال اعلام شد.

برخی سهامداران عمده این شرکت در دوازدهم تیرماه سال جاری، مجموعه‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بیمه مرکزی ایران بودند. یوتیلیتی فجر از ابتدای سال مالی حاضر تا پایان خردادماه، بیش از 7 هزار و 293 میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر هزار و 88 میلیارد ریال رشد را به ثبت رساند.

این مجتمع در سال 1399 به منظور ارتقای ارزش و سود سهام خود، موفق به عرضه نیتروژن و آرگون مایع در بازار بورس شد. طی یک سال گذشته فجر انرژی خلیج فارس توانسته بیش از 10 هزار تن نیتروژن مایع و هزار تن آرگون مایع را در بازار بورس به فروش برساند.

فجر انرژی خلیج فارس پیشگام در تولید

سال گذشته این مجموعه بیشتر از 6 میلیون مگاوات ساعت برق، 5/5 میلیون تن بخار، 387 میلیون نرمال متر مکعب گاز ازت و 253 میلیون نرمال متر مکعب گاز اکسیژن به مشتریان خود تحویل داد. 44/5 میلیون متر مکعب آب اسمز معکوس و 15 میلیون متر مکعب آب بدون املاح از دیگر تولیدات مجتمع فجر در سال 1399 بود.

این مجموعه در روز ارتباطات و روابط عمومی سال جاری از دو اثر «20 سال با فجر» و «7 سال با بامداد» رونمایی کرد. هدف از رونمایی این دو اثر، توسعه فرهنگ مستندسازی، نگهداری، نشر و باز استفاده اطلاعات برای انتقال آن‌ها به علاقمندان، همکاران و ارائه به نسل‌های بعدی عنوان شد.

خردادماه امسال تعدادی از کارمندان فجر انرژی خلیج فارس، به همت سازمان مردم نهاد دیده بان انرژی پاک فجر، حاشیه خور جعفری را از آلودگی‌های قابل رویت پاکسازی کردند. خور جعفری از زیست بوم‌های مهم بوده و آلودگی آن موجب تخریب اکوسیستم خواهد شد.

مرتبط با : فجر انرژی خلیج فارس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز