فاضلاب صنعتی چیست و تصفیه فاضلاب صنعتی در هر کارخانه چگونه است؟

آلاینده‌های آلی و غیرآلی موجود در فاضلاب صنعتی، یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که امروزه ذهن دغدغه‌مندان محیط زیستی را به خود مشغول کرده است. به طور کلی به آبی که در فرایند تولید یک محصول صنعتی به کار می­رود و سپس به عنوان یک ماده زائد از سیستم خارج می‌­شود، فاضلاب صنعتی (پساب) می‌­گویند. پساب، آنقدر آلوده است که دیگر کیفیت مطلوبی ندارد و قابلیت استفاده مجدد ندارد. از سوی دیگر، ورودش به محیط زیست نیز آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کند. صنایعی که نیازهای روزمره ما از جمله خوراک و پوشاک را تولید می­کنند، جزو منابع اصلی فاضلاب های صنعتی به حساب می­آیند. از همین روست که تصفیه فاضلاب صنعتی باید جدی گرفته شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به همین دلیل تجهیزات متنوعی برای تصفیه فاضلاب صنعتی به بازار آمده‌اند. باید توجه داشت که فرآیند تصفیه فاضلاب‌های صنعتی با سایر انواع فاضلاب متنوع است. اولین گام در مدیریت فاضلاب‌های صنعتی شناخت کامل نوع فاضلاب صنعتی از نظر کمیت و کیفیت است. در ادامه به این فرآیند بیشتر پرداخته می‌شود.

انواع فاضلاب شیمیایی (بر اساس نوع صنایع)

برای اینکه تصفیه خانه فاضلاب صنعتی طراحی شوند، نوع فاضلاب و سطح کیفی آن‌ها برای استفاده مجدد باید مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل است که فاضلاب‌های شیمیایی در گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و بر همین اساس فرآیند تصفیه انجام می‌شود:

فاضلاب کارخانه های صنایع معدنی

کارخانجات تولید مواد معدنی یکی از پرمصرف‌ترین صنایع آبی هستند و به تبع، تولید بسیاری از فاضلاب‌های آلوده بر گردن آن‌هاست. در پساب‌های این کارخانجات انواع فلزات سنگین، اسیدها و نمک‌ها مشاهده می‌شود.

آریاک سفر

یکی از فرایندهای متداوب در تصفیه فاضلاب کارخانه های صنایع معدنی، فرایند های ته نشینی و زلال سازی برای جداسازی ذرات معلق و فلزات سنگین است.

فاضلاب پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی

یکی از صنایع تولیدکننده فاضلاب‌های آلوده به مواد عالی، پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی هستند. مواد آلی یکی از مضرترین پساب‌ها برای محیط زیست به شمار می‌رود. از این رو، استفاده از تصفیه خانه فاضلاب شیمیایی در صنایع نفت و پتروشیمی ضروری است.

وجود ترکیبات سمی شیمیایی نیز در فاضلاب برخی از صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی دیده می شود که دفع آنها به محیط زیست به طور مستقیم و غیر مستقیم آثار زیان باری بر سلامت انسانها دارد.

به دلیل وجود ترکیبات پیچیده آلی و شیمیایی در فاضلاب صنایع نقت وگاز، تصفیه این فاضلابها بعضاً بسیار دشوار و همراه با هزینه های بالا است.

فاضلاب کارخانجات مواد غذایی

فرآیند تولید مواد غذایی در صنایع غذایی نیز با مصرف آب بالا همراه است. بخشی از آب مصرفی در فرایند تولید محصولات غذایی به محصول افزوده می شود و بخش دیگری از آن تبدیل به فاضلاب با محتوای آلودگی های آلی، پروتینی، چربی و ذرات معلق می شود.

گفتنی است که در مورد تصفیه فاضلاب کارخانجات مواد غذایی باید توجه شود که روش‌های مورد استفاده در هر یک از کارخانجات با توجه به نوع مواد آلاینده و مقدار آنها ممکن است کاملا متفاوت باشد. برای مثال پکیج تصفیه فاضلاب مورد استفاده در کارخانجات تولید قند و شکر با لبنیات، مشابه نیست.

به عنوان مثال تصفیه فاضلاب صنایع لبنی با توجه به کیفیت و کمیت پساب که وابسته به محصولات توليدي، برنامه توليد، روشهاي بهره برداري، طراحي خط توليد كارخانه و ميزان مديريت آب مصرفي است؛ با فرایندهای مختلف فیزیکی- شیمیایی و بیولوژیکی انجام می شود.

فاضلاب کشتارگاه های صنعتی

صنعت کشتار دام و طیور و فراوری گوشت قرمز یا سفید يكي از صنایع تولید فاضلاب صنعتی با حجم بالا به شمار می رود. میزان تولید فاضلاب و پسماند جامد در کشتارگاه به نوع حيوان مورد كشتار بستگي دارد.

فاضلاب كشتارگاه ها و صنایع بسته بندي گوشت حاوي مقدار بالايي از جامدات، مواد شناور (چربي و روغن)، خون، فضولات و تركيبات گوناگون آلي ناشي از پروتئينها است که باید در تصفیه خانه فاضلاب صنعتی قبل از دفع به محیط زیست تصفیه شود.

کارخانجات نساجی و چرم‌سازی، صنایع فولاد و آهن، کاغذسازی، فاضلاب متالوژی، رنگرزی و تولید آفت‌کش‌ها نیز باید تصفیه فاضلاب صنعتی را جدی بگیرند.

انواع روش های تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب بیولوژیکی

در تصفیه بیولوژیکی، میکروارگانیسم‌های موجود در لجن فعال، با مصرف مواد آلی، آلودگی بیولوژیکی پساب را کاهش می‌دهند. این میکروارگانیسم‌ها از نوع هوازی یا بی‌هوازی هستند. در فرآیند تصفیه هوازی، آلودگی‌های آلی موجود در فاضلاب، به وسیله اکسیژن شکسته شده و به دی اکسید کربن و بایومس تبدیل می‌شوند. درواقع، باکتری‌های هوازی با مصرف اکسیژن آلودگی‌های پساب را کاهش می‌دهند. اما در فرآیند تصفیه بی‌هوازی، از باکتری‌های بی‌هوازی در غیاب اکسیژن استفاده می‎شود. میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی مواد آلی را به توده جامد بیولوژیکی یا گاز تبدیل می‌کنند. این گاز می‌تواند برای تولید برق یا سیستم‌های گرمایشی به کار رود.

فضای کم مورد نیاز، هزینه‌های کم بهره‌برداری، حجم کم لجن به جای کود کشاورزی از مزایای این روش به شمار می‌روند.

تصفیه فاضلاب فیزیکی- شیمیایی

فرایند تصفیه فاضلاب فیزیکی- شیمیایی یکی از فرانیدهای متداول در تصفیه فاضلاب صنعتی است. جداسازی روغن، گریس، ذرات معلق و برخی از ذرات محلول از طریق فرایندهای فیزیکی- شیمیایی انجام می شود.

انعقاد و لخته سازی یکی از فرایندهای تصفیه فیزیکی- شیمیایی است که برای جداسازی ذرات معلق نامحلول و روغن کاربرد دارد. در این فرایند ماده شیمیایی منعقد کننده در غلظت و مقدار مشخص به فاضلاب اضافه می شود. اختلاط ماده منعقد کننده با فاضلاب پس از مدتی سبب لخته سازی ذرات معلق شده و جداسازی آن را ممکن می کند.

تصفیه فاضلاب به روش شناور سازی با هوای محلول

شناورسازي يك روش تصفيه فيزيكي­است كه براي جداسازي ذرات جامد يا مايع از يك فاز مايع به كار مي‌رود. جداسازي از طريق وارد كردن حباب­هاي گاز مثل هوا به داخل فاز مايع انجام می­شود؛ به این صورت که حباب­هاي هوا به ذرات جامد مي‌چسبند و نيروي شناوري مجموعه ذره و حباب­هاي گاز آن قدر زياد است كه سبب صعود ذره به سطح مي‌شود و به این شکل مي‌توان ذراتي را كه چگالي آن­ها از مايع بيشتر است، به صعود به سطح وادار کرد.

مزيت اصلي شناورسازي بر سایر روش ها اين است كه در اين روش، ذراتي را كه بسيار كوچك و يا سبك هستند و به آرامي ته‎نشين مي‌شوند، مي‎توان كامل تر و در زمان كوتاه تر حذف كرد.

شرکت مهندسی فران در زمینه تصفیه پساب ‌های صنعتی طرح‌هایی را ارائه داده است که توانسته‌اند مزیت‌های رقابتی فراوانی را به نمایش بگذارند. این طرح‌ها باتوجه به محدودیت‌های محیط زیستی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری، طیف وسیعی از پساب‌های مختلف را در بر می‌گیرند و از این رو، متناسب به شمار می‌روند.

شرکت مهندسی فرآیند و انرژی فران، پیمانکار طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی انواع تاسیسات جانبی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پساب صنعتی است. این شرکت فعالیت خود را با طراحی پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی و تصفیه آب در سال 1385 شروع کرده و اکنون ساخت تاسیسات بزرگ آب شیرین‌کن و پکیج‌های ضدانفجار فراساحل را به عهده دارد. نیروی انسانی متخصص و ارائه خدمات در سطح جهانی است که این شرکت را متمایز می‌کند. از این رو می‌توان برای تجهیز تصفیه فاضلاب صنعتی روی فران حساب کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : شرکت مهندسی فران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز