فاش شدن ابعاد جدید از پرونده سلطان خودرو

لست سکند

پرونده تبانی برای فروش خودروهای سایپا علاوه بر سلطان خودرو و ملکه خودرو متهم بزرگ دیگری نیز دارد که با تماس از زندان اوین با خبرنگار یک روزنامه ابعاد تازه ای از این ماجرا را فاش کرده است.

به گزارش کاماپرس، ماجرای تخلفات صورت گرفته در فروش خودروهاس سایپا با صدور حکم اعدام برای متهمان ردیف اول این پرونده که از آنها به عنوان سلطان خودرو و ملکه خودرو یاد می شود سر زبان ها افتاد و حالا ابعاد جدیدی از این ماجرا توسط یکی دیگر از متهمان این پرونده فاش شده است.

شایان ذکر است شرکت سایپا از مدتها پیش با موضوع تخلفات مدیران دست به گریبان بوده است و تعدادی از مدیران ارشد این شرکت به دلیل اتهاماتی که به آنها وارد شده از مدتها پیش در بازداشت به سر می برند.

رضا تقی‌زاده‌ماکویی، معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا، در تماسی که از زندان اوین با روزنامه شرق داشته مدعی شده است كه شركت دل‌افكار متعلق به زوجی كه متهم ردیف‌اول پرونده هستند، از همكاری با سایپا صرفا فقط سه میلیارد تومان به دست آورده‌ است؛ در‌حالی‌كه سرمایه‌شان در بانك، 23 میلیارد تومان سود دریافت می‌كرده است.

همچنین در كیفرخواست آمده است كه متهمان ردیف‌اول صرفا با پرداخت پنج‌میلیون تومان شش هزارو 700 دستگاه خودرو خریداری كرده‌اند؛ درحالی‌كه تقی‌زاده می‌گوید این زوج به ازای هر خودرو، پنج میلیون تومان و مشابه بقیه مردم، آورده داشته‌اند و این تعداد خودرو یكباره به آنها تحویل داده نشده؛ بلكه تحویل به‌صورت مرحله‌ای بوده است.

راز آسمان پایتخت

فروش سبدی : کلید واژه تخلف یا یک روال مرسوم؟

در این گفت‌و‌گو تقی‌زاده ادعاهای دیگری هم دارد که روزنامه ‌«شرق» هیچ‌یک از آنها را تأیید یا تکذیب نمی‌کند.‌ بر اساس كیفرخواست طرح فروش سبدی زمانی ایجاد شده که بسیاری از مردم در صف تحویل خودرو بوده‌اند. با طرح فروش سبدی و ایجاد شبکه دلالی، انحصار بازار خودرو به وجود آمده است و بر اساس اعترافات یكی از كاركنان سایپا، معاون سابق فروش این شركت در ابتدای فعالیت خود نخست شروع به شناسایی نمایندگی‌های با قدرت مالی بالا کرده ‌ و بعد از شناسایی ۱۵ نمایندگی، اقدام به فروش خودرو به‌صورت سبدی کرده است.

او با نمایندگی‌های پولدار قرارداد می‌بسته و نمایندگی‌های ضعیف باید با این نمایندگی‌های پولدار کار می‌کردند. ضمن اینكه تقی‌زاده دستور داده بود كه برای خودروی مشتریان فاكتور صادر نشود كه تقی‌زاده در توضیح این موارد اعلام می‌كند كه طرح فروش سبدی سابقه‌ای طولانی داشته و شركت‌هایی كه در این طرح با سایپا همكاری می‌كردند، 23 شركت بوده‌اند اما وقتی او آغاز به كار كرده است، سایپا فقط به شش شركت به‌صورت سبدی محصول می‌فروخته است. ضمن اینكه در فروش سبدی صرفا محصولات مازاد سایپا به نمایندگی‌ها عرضه می‌شده است.

سلطان خودرو تخلف کرده است یا مشارکت در تولید؟

در بخشی از مصاحبه تلفنی تقی زاده با شرق خبرنگار از وی پرسیده است: بر اساس توضیحات ارائه‌شده (شما)خانم لاشیدایی و همسرش مثل یک هاب عمل می‌کردند. ماشین‌ها را تحویل می‌گرفتند و بین بقیه نمایندگی‌ها توزیع می‌کردند. چرا تصمیم گرفتید چنین الگویی را پیاده کنید؟ این تصمیم طبق قانون بود؟
تقی زاده پاسخ می دهد: قانون حمایت از مصرف‌کنندگان در بند چهار، مشارکت در تولید را تشریح کرده است. این تصمیم شخصی نیست. یک مجوزی است که قانون‌گذار به تولیدکننده داده است که تأمین نقدینگی کند و گردش سرمایه داشته باشد. به‌وضوح و صراحت این مسائل در قانون ذکر شده است. قرارداد خانم لاشیدایی به امضای رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل رسیده است و این موارد به‌صراحت در قرارداد ذکر شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز