فاجعه سال 91 در انتظار سهامداران بی‌تجربه

«کد بورسی‌ات را گرفته‌ای؟» این پرسش یکی از متداول‌ترین دیالوگ‌های این روزها میان عموم مردم است؛ روزهایی که با ورود حجم عظیمی از نقدینگی توسط افراد تازه‌وارد به بورس، این بازار با افزایش رویایی شاخص روبه‌رو شده است.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، معتقدند بازار به زودی قله یک میلیون را فتح کرده و به رقم‌های بسیاری بالاتری دست پیدا خواهد کرد اما همگی آن‌ها یک نظر مشترک دارند؛ شباهت بورس 99 به وضعیت مشابه در سال 91.

وضعیت بورس در سال 91 چگونه بود؟

آذرماه سال 91 بود که شاخص بورس تهران با جهشی بزرگ به 33 هزار واحد رسید؛ عددی که در آن زمان برای بسیاری از بورس‌بازان غیرقابل هضم بود. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که در همان سال هم، کارشناسان تکنیکال از ماه‌ها قبل پیش‌بینی چنین وضعیتی را کرده بودند و معتقد بودند با رشد قیمت سهام و هماهنگ شدن آن با تورم، چنین اتفاقی خواهد افتاد.

ماجرا به صورت عادی ادامه داشت تا خبر این خیزش بزرگ به گوش عموم مردم رسید؛ کسانی که آشنایی چندانی با قواعد بورس و نحوه ورود به آن نداشتند. مصادف شدن این موضوع با افزایش ناگهانی قیمت دلار از 1000 به 4000 تومان و متضرر شدن بسیاری از مردم، موج عجیبی از استقبال کسانی که قصد جابجایی نقدینگی خود را داشتند را به راه انداخت.

ضرر در ضرر!

این روند آنقدر ادامه پیدا کرد تا شاخص قله 100 هزار واحدی را در سال 92 فتح کرد. با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان بازار مبنی بر ترکیدن حباب بورس و متضرر شدن کسانی که دانش کافی برای فعالیت در بورس را نداشتند، همان کسانی که به امید جبران ضررهای دلاری خود وارد بازار شده بودند با ضرری دوچندان با بازار سرمایه نیز بدرود گفتند.

آریاک سفر

همین موضوع باعث شد تا این افراد درس عبرت گرفته و وارد کارهایی که از دانش کافی آن برخوردار نیستند، نشوند.

7 سال بعد؛ تکرار یک تجربه تلخ

از آنجا که حافظه تاریخی در کشور ما بسیار پایین است، بار دیگر و در سال 99 همان اتفاقات 7 سال پیش در حال تکرار است؛ از رشد شاخص که ناشی از هماهنگ شدن قیمت سهام با تورم است گرفته تا هجوم سهامداران بی‌تجربه‌ای که صرفا فقط به امید چند درصد سود بیشتر از سود بانکی، نقدینگی خود را از بانک خارج کرده و به بازار سرمایه پناه آورده‌اند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، روند رشد بازار در آینده‌ای نه‌چندان دور متوقف شده و اکثر کسانی که چشم‌بسته سهام خریده‌اند، با ضررهای هنگفتی مواجه خواهند شد؛ ضرری که جبران آن سال‌ها به طول خواهد انجامید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “فاجعه سال 91 در انتظار سهامداران بی‌تجربه

  1. دوسن گفته:

    پیش بینیتون خیلی دقیق و درست بود،سر جام میخکوب شدم برااااووووو😎😎😎😎🥴🥴🥴🥴🥴🙂🙂🙂🙂🙂🌹🌹🌹🌹💙💚💜❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز