غرفه ایران در اکسپو چطور ساخته شد؟

پاویون ایران
لست سکند

بزرگترین نمایشگاه جهان پائیز امسال با نام اکسپو در دبی افتتاح می شود. پاویون ایران در اکسپو 2020 دبی ، طی فرآیندی طولانی و حساس طراحی شده و مراحل پایانی ساخت و تکمیل را طی می‌کند.

به گزارش کاماپرس، امسال اکسپو – بزرگترین نمایشگاه جهان – با یکسال تاخیر به دلیل کرونا ، برای اولین بار به جنوب غرب آسیا و یک کشور عربی می‌آید. ایران از مدت‌ها قبل تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های خود را برای حضور در این نمایشگاه آغاز کرده که یکی از مهم‌ترین تمهیدات، طراحی و ساخت پاویونی در شان نام کشور ایران در این رویداد عظیم است.

گام های احداث پاویون ایران در اکسپو دبی

اولین گام برای احداث پاویون ایران در اکسپو حدود 2 سال قبل با برگزاری مسابقه ای بین طراحان، معماران و شرکت های طراحی معماری سراسر کشور برداشته شد. هیات داوران این مسابقه شامل مسئولان دولتی از حوزه مسکن، فرهیختگان دانشگاهی رشته معماری و کارشناسان سرشناس در حوزه معماری و هنر شامل دکتر کاوه بذرافکن، مهندس سید محمد بهشتی، مهندس حسین شیخ زین الدین، دکتر مصطفی کیانی، دکتر محمود گلابچی، دکتر محمدزاده و دکتر حامد مظاهریان بودند.

راز آسمان پایتخت

این هیات داوران نهایتا مردادماه سال 1398 از میان 30 شرکت راه یافته به مرحله اول این مسابقه و 10 شرکت راه یافته به دور دوم این مسابقه، طرح ارائه شده از سوی « شرکت مهندسین مشاور تغییر روند طرح» را به عنوان طرح پاویون ایران در اکسپو دوبی برنده مسابقه اعلام کردند.

گام دوم احداث پاویون ایران در اکسپو 2020 دبی به انتخاب پیمانکاران توانمند برای اجرای طرح مذکور اختصاص داشت.

بر اساس اظهارات آریا مجیدی دبیر ستاد اکسپو، این ستاد سه پیمانکار صاحب صلاحیت به عنوان پیمانکار طراح، مشاور طرح و پیمانکار ساخت پاویون ایران انتخاب کرد.

گفتنی است که ساخت پاویون ایران در اکسپو به شرکت Zenith Smart Contracting LLC واگذار شده که یک شرکت مجرب در حوزه ساخت سازه‌های نمایشگاهی است. کار تحویل زمین به این شرکت اوایل بهمن ماه 1398 انجام شده و در حال حاضر این سازه مراحل پایانی ساخت و تکمیل را طی می‌کند.

پاویون ایران در اکسپو

ویژگی‌های پاویون ایران در اکسپو

ایران سرزمینی باستانی و مملو از میراث فرهنگی و تاریخی ملموس از قبیل آثار و اشیای باستانی و میراث فرهنگی ناملموس همچون اساطیر و داستان های کهن است. پاویون ایران در اکسپو 2020 دبی نیز از این ظرفیت بهره مند شده و با الهام گرفتن از قصه‌های هزار و یک شب طراحی شده است.

فلسفه گزینش داستان‌های هزار و یک شب به عنوان منبع الهام طراحی پاویون ایران در اکسپو دبی این بوده که قصه‌های مذکور علاوه بر آن که در عصر شکوفایی تمدن اسلامی جمع آوری شده‌اند، قطعه‌ای مهم از ادبیات و فرهنگ ایرانی به شمار می‌آیند که بخشی از تاریخ معاصر ایران را به تصویر می‌کشد.

از نکات مهم طراحی پاویون ایران در اکسپو  دبی این را نیز باید در نظر گرفت که این پاویون از جلوه های مدرن نیز بی بهره نیست به این معنی که پاویون ایران از تعدادی پاکت فضایی تشکیل شده است و هر پاکت فضایی از گردهمایی چند جعبه آبی ایجاد شده است که در پرده‌ای از مهره‌های برنزی پیچیده می‌شوند.

پاویون ایران یکی از 8 غرفه برتر اکسپو 2020 دبی

به این ترتیب طراحان پاویون ایران در اکسپو 2020 دبی با طرح مذکور استعاره‌ای از تقابل آسمان‌ها و زمین را روایت کرده‌اند.

به بیان دیگر پاویون ایران در این نمایشگاه به جای یک ساختار مستحکم، یک شبکه ریزوماتیک است که روایت‌های مختلفی از تاریخ معاصر ایران را ارائه می‌کند. برخی منابع معتبر گزارش کرده‌اند پاویون ایران در نمایشگاه دبی به عنوان یکی از 8 غرفه برتر برجسته از نظر معماری در اکسپو دبی معرفی شده است.

شایان ذکر است؛ پاویون ایران در این رویداد در زون تحرک (Mobility) قرار دارد و مساحت زمین این فضا، حدود 2014 متر است.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “غرفه ایران در اکسپو چطور ساخته شد؟

  1. ايران گفته:

    اميدوارم قصد مزاح داشته باشيد در مورد اينكه ما يك غرفه از هشت غرفه برتر هستيم. اما اگر از اخر حساب كنيم حتما همينطور خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز