علت گرانی مرغ ؛ 48 هزار تن کنجاله سویا گم شد

مرغ در یک ماه گذشته به شدت گران شد، به طوری که قیمت آن تازه ترین رکورد گرانی در بین کالاهای اساسی را زد، علت گرانی مرغ نبود خوراک و عدم جوجه ریزی نیست، بلکه فساد در توزیع کنجاله سویا است.

به گزارش کاماپرس، مسئولان هر کدام دلیل خاصی را برای گرانی مرغ بیان می کردند، اما به تازگی خبر از فسادی بزرگ در گرفتن مجوز و ارز 4200 تومانی برای خرید خوراک دامی و به ویژه کنجاله سویا به عنوان خوراک اصلی مرغ منتشر شده است.

در گزارش این فساد آمده است که 48 هزار و 103 تن کنجاله سویا گم شده است و هرگز بین مرغداری ها توزیع نشده است.

تجارت نیوز نوشت: بر اساس گزارشی که کمیسیون اصل نود با عنوان مشکلات تامین ارز و توزیع نهاده های دامی تهیه کرده است، حدود 90 درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود و نیاز سالانه کشور حدود 9 میلیون تن ذرت، 4.2 میلیون تن سویا و ۵/۵ میلیون تن جو برآورد می‌شود.

220 تن کنجاله سوای کجا توزیع شد؟

آریاک سفر

بر اساس این گزارش میزان موجودی کنجاله سویا در انبار ذخایر استراتژیک در ماه فروردین امسال برابر 289 هزار تن بوده ولی با برداشت از این ذخیره در شهریور ماه همین سال میزان موجودی انبار به 69 هزار تن کاهش پیدا کرده است و البته برای مجلس محرز نیست که 220 هزار تن کنجاله سویا در کجا عرضه و چگونه و به دستور چه مرجعی توزیع شده است؟

همچنین در این گزارش تاکید شده است که وزارت جهاد کشاورزی در یک فقره 186 میلیون دلار از محل ارز تخصیصی برای تأمین ذخایر راهبردی نهاده‌های دامی دریافت کرده اما نه این ذخایر و نه 186 میلیون دلار تخصیصی موجود نیست!

اختلاف آماری بین گمرک و وزارت جهاد کشاورزی

همچنین اختلاف آماری شدیدی بین اظهارات گمرک و معاونت امور دام وزارت کشاورزی وجود دارد و در حالی که گمرک اعلام کرده که در شش ماهه اول امسال چهار میلیون و 964 هزار تن ذرت وارد شده است رقم اظهاری معاونت امور دام وزارت کشاورزی فقط یک میلیون و 353 هزار تن است و از نظر مجلس اختلاف فاحش 3 میلیون و 593 هزار تنی قابل توجیه نیست.

همچنین با توجه به مجموع واردات و تولید داخل باید در شش ماه ابتدای سال 919 هزار و 702 تن کنجاله سویا به مرغداران با نرخ دولتی تحویل داده می‌شد اما حدود 48 هزار و 103 تن آن گم شده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز