عسل طبیعی فله کیلویی چند تمام می شود؟

درحال حاضر قیمت هر کیلو عسل طبیعی فله‌ باید بین 45 تا 60 هزار تومان باشد که با 40 یا 50 درصد هزینه اضافی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

به گزارش کاماپرس، درحالی که هر کیلو عسل طبیعی فله در بازار بالای 100 هزار تومان فروخته می شود، رئیس کانون علم و فن صنعت زنبورداری کشور می گوید که قیمت این نوع عسل باید بین 45 تا 60 هزار تومان باشد اما با هزینه اضافی به فروش می رسد، درواقع قیمت عسل طبیعی در بازار بسیار بیشتر از هزینه تولید آن است.
نکته جالب ماجرا این است که هم اکنون مازاد تولید عسل داریم و از سوی دیگر هم صادرات عسل صفر شده است اما این موضوع تاثیری در قیمت این محصول نداشته است، البته ناگفته نماند چون استاندارد عسل در کشور ما اجباری نیست، هیچ کشوری تمایل به خرید آن ندارد، حتی کشور عراق که بازار خوبی برای ایران محسوب می‌شد از بهمن ماه سال گذشته واردات عسل از ایران را ممنوع کرده است.
به گفته رئیس کانون علم و فن صنعت زنبورداری کشور، نبودِ استاندارد عسل باعث شده تا بیشتر کارخانجات به دنبال عسل درجه 3 باشند که این باعث می‌شود تا تولیدکنندگانی که محصول آنها حاصل شهد طبیعی است مجبور به انبارداری این محصول شوند و به نوعی با عدم فروش محصولات مرغوب روبه‌رو هستیم.

عوامل موثر بر قیمت عسل

عفت رئیسی سرحدی در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد قیمت عسل گفت: این موضوع تحت تاثیر متغیرهای زیادی مانند محل تولید آن که کوه باشد یا دشت و عدم استاندارد عسل و سایر است. به نوعی نبودِ موضوع استاندارد عسل باعث قیمت‌گذاری سلیقه‌ای در این صنعت شده است در حالی که نباید با سلامت مردم اینگونه رفتار شود هرچند که قرار بود مراحل اجباری استاندارد عسل در شورای عالی استاندارد مطرح شود که به دلیل شیوع کرونا هنوز این کار صورت نگرفته است.
او در مورد وضعیت صنعت زنبورداری کشور افزود: این صنعت در سال‌های اخیر رشد خوبی داشت و به ویژه بسیاری از فارغ‌التحصیلان به علت بیکاری، جذب این صنعت شده‌اند. هم‌اکنون 110 هزار زنبوردار حرفه‌ای و بیش از 8.5 میلیون کندو داریم. مسئله‌ای که در این صنعت غافل مانده این است که این صنعت را تنها برای تولید عسل می‌شناسند در حالی که حرفه تاثیرگذار در صنعت کشاورزی و گرده‌افشانی است که موجب ازدیاد محصولات می‌شود.

آریاک سفر

بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز