عرضه اولیه «صبا» رکورد تاریخی مشارکت کنندگان را شکست

عرضه اولیه سهام شرکت «سرمایه گذاری صبا تامین» با نماد «صبا» در حالی از ساعت 10 صبح امروز چهارشنبه 20 فروردین ماه 1399 در فرابورس کلید خورد که سقف قیمت 12 هزار ریالی در نظرگرفته شده برای عرضه این سهم با انتقادات فراوانی روبرو شده بود. بر اساس آخرین اخبار، در یک رکورد شکنی تاریخی بیش از یک میلیون و 930 هزار و 838 نفر، خریدار عرضه اولیه سهم صبا بوده اند که به هر به هر کد (نفر)، حداکثر 812 سهم درقیمت 12000 ریال (سقف قیمت) ، تخصیص یافته است. آخرین رکورد مشارکت سهامداران در عرضه اولیه، مربوط به سهم تملت بود که 1 میلیون و 681 هزار و 529 نفر، خریدار عرضه اولیه این سهم بودند.

به گزارش کاماپرس، واگذاری زیرمجموعه های شستا همواره موافقان و منتقدان خاص خود را دارد و این بار عرضه اولیه سهام شرکت«سرمایه گذاری صبا تامین» با نماد «صبا» در فرابورس محل بحث و اختلاف بین فعالان بازار سرمایه و مسئولان این بازار شده است.

انتقاد اصلی فعالان بازار سرمایه به قیمت گذاری این سهم است و منتقدان با این استدلال که اطلاعات و مستندات منتشر شده در کدال سقف قیمت یک هزار و 200 تومانی این سهم را توجیه نمی کند به مسئولان سازمان بورس که نهاد ناظر بر قیمت گذاری به شمار می رود، تاخته اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده شرکت سرمایه گذاری صبا تامین دارای سرمایه 15000000 میلیون ریال بوده و بر اساس برنامه سرمایه این شرکت در سال مالی 99 با افزایش سرمایه به 20000000 میلیون ریال خواهد رسید.

آریاک سفر

در سبد سرمایه گذاری های بورسی صبا، نمادهای ارزنده ای همچون تاصیکو، تاپیکو ، حفاری، تیپیکو، فولاد، تیپیکو و دو نماد بانکی به چشم می خورد.صبا  در 9 ماهه ابتدای سال مالی خود مبلغ 1805 ریال سود محقق کرده و انتظار می‌رود تا پایان سالی مالی شرکت ( پایان اردیبهشت ماه 99 )، سود صبا از 2000 ریال فراتر رود.

منتقدان با محسبات مختلف مدعی شده اند که NAV یا همان ارزش خالص دارایی های صبا بر اساس مستندات منتشر شده از این شرکت تناسبی با سقف قیمتی 12 هزار ریالی هر سهم این شرکت در عرضه اولیه ندارد و بیش از همه نحوه ارزش گذاری تاصیکو در پرتفوی این شرکت مورد انتقاد قرار دارد. در واقع منتقدان مجریان این عرضه اولیه را به گران فروشی متهم می کنند. ضمنا منتقدان، مجریان این عرضه اولیه و سازمان بورس را به استفاده ناموجه از فضای حاکم بر معاملات بازار سرمایه که برخی سهم ها حتی بدون پشتوانه سودآوری با استقبال خریداران و رشد غیرمعمول قیمت مواجه می شوند، متهم می کنند.  تاکنون مجریان عرضه اولیه صبا و سازمان بورس در برابر  منتقدان سکوت پیشه کرده اند.

شایان ذکر است؛ در عرضه اولیه امروز، 1.5 میلیارد سهم شرکت سرمایه گذاری صبا تامین توسط شرکت کارگزاری صبا تامین به بازار عرضه می شود و پیش بینی می شود 1میلیون و 300 هزار تا 1 میلیون و 800 هزار کد بورسی در این عرضه اولیه شرکت کنند.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “عرضه اولیه «صبا» رکورد تاریخی مشارکت کنندگان را شکست

  1. بهروز گفته:

    در صورتی که ارزش سهام بالاتر از قیمت واقعی در بازار سهام فروخته شود در اینده با مشکل عدم اعتماد مردم به بورس مواجه خواهیم شد و مردم از این بازار سرمایه فاصله خواهند گرفت و بازگشت اعتماد دوباره مردم به بازار سرمایه مشکل خواهد بود و این بازی خطرناکی است که اقتصاد کشور را تهدید خواهد کرد.

  2. طاهری گفته:

    بادرود.متاسفانه هرکجادولت درآن دست داشته باشدبرای تامبن بودجه خودواجحاف به مردم رانت ورانتخواری به بالاترین حدخودمی رسددرصورتی که دولت بایدحافظ اموال وامنیت مردم باشدوبرقرارکننده قانون که درهمه مسایل بی قانونی وهرج ومرج درحق مردم روامی داردملت غیورهم دستشان به جایی نمی ریدوصدایی هم ندارندوفریادرسی.پاینده باشید.آموزگار بازنشسته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز