عرضه اولیه زر ماکارون چرا به تاخیر افتاد؟

با اعلام مدیریت عملیات بازار بورس، عرضه اولیه زر ماکارون که قرار بود فردا چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه انجام شود به دلیل افشای اطلاعات جدید لغو و به زمان دیگری موکول شد اما برخی گمانه زنی ها، قیمت گذاری پرحاشیه این سهام را علت لغو عرضه زر ماکارون ذکر می کنند.

به گزارش کاماپرس، بر اساس اطلاعیه معاونت بازار سازمان بورس و اوراق بهادار ،افشای اطلاعات با اهمیت از جمله اطلاعات منتشره در سایت کدال، علت تعویق عرضه اولیه زر ماکارون بوده است اما بررسی نقطه نظرات منتشر شده در کانال های بورسی نشان می دهد حاشیه هایی که درباره قیمت گذاری سهام زر ماکارون ایجاد شده بود نیز احتمالا در لغو این عرضه اولیه بی تاثیر نبوده است.

روایت رسمی درباره لغو عرضه سهام زر ماکارون همان است که محسن امینی مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است: نرخ ماکارونی براساس سامانه 124 سازمان حمایت 43 تا 44 درصد تغییر کرده است اما نگاهی به انتقادات صورت گرفته درباره قیمت گذاری سهام زر ماکارون می تواند مسائل دیگری در این باره را شفاف کند.

حاشیه سودی که خود پر از حاشیه است!

روی دیگر سکه لغو عرضه اولیه غزر این است که قیمت پیشنهادی برای سهام زر ماکارون به زعم بسیاری از فعالان بازار بورس غیرمنطقی است . به عنوان مثال برخی فعالان بازار بورس در کانال های بورسی نوشته اند: در ارزشگذاری حاشیه سود شرکت زر ماکارون بین 30 تا 40 درصد براورد شده است، در حالی که براساس مصوبه سازمان حمایت حاشیه سود این شرکت حداکثر 17 درصد است. در واقع این حاشیه سود به لحاظ قانونی غیرممکن است.

آریاک سفر

به علاوه فعالان بازار به برخی مولفه های مهم و تاثیرگذار در قیمت گذاری سهام زر ماکارون همچون نسبت P به E این شرکت انتقاد دارند. کنال عرضه اولیه در این باره نوشته است: ارزشگذاری P به E در این شرکت منتج به ارزشی شده که از شرکت‌هایی مانند پتروشیمی کرمانشاه، شیراز و خراسان، پالایش نفت لاوان، بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور یعنی سیمان فارس خوزستان با ظرفیت 20 میلیون تن سیمان در سال، خودروسازی زامیاد، صنعتی بهشهر با تولید یک سوم روغن خوراکی کشور، نفت بهران بزرگترین تولیدکننده روغن موتور در ایران، 3 برابر پاکسان و توسعه معادن روی به عنوان بزرگترین هلدینگ سرب و روی کشور بیشتر باشد!

البته حاشیه های قیمت گذاری سهام زر ماکارون به این نکات محدود نیست و در آینده باز هم از این حاشیه ها خواهیم نوشت.

انتهای پیام

مرتبط با : زرماکارون
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز