عرضه اولیه امروز چیست؟

امروز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه عرضه اولیه سهام شرکت صنایع لاستیک یزد در بازار دوم فرابورس انجام می شود و آگاهی از برخی نکات تحلیلی درباره این شرکت و سهام آن، متقاضیان مشارکت در این عرضه را برای تصمیم گیری بهتر درباره سرمایه گذاری در این سهم کمک می کند.

به گزارش کاماپرس، عرضه اولیه پیزد چهارمین عرضه اولیه سال 1399 است که در آن 10 درصد از سهام شرکت صنایع لاستیک یزد ( یزد تایر) مشتمل بر 40 میلیون و 800 هزار سهم در محدوده قیمت حداقل 40100 تا حداکثر 40353 ریالی به ازای هر سهم و سهمیه 50 سهمی به هر کد بورسی انجام می‌شود.

شرکت صنایع لاستیک یزد دارای سرمایه 51 میلیارد تومانی است که سهامداران عمده آن، آرتاویل تایر با 61.5 درصد، تاپیکو با 31.6 درصد و آستان قدس با 2.1 درصد سهم هستند . بنا به اعلام بورس پرس کارگزاری آبان با تحلیل بنیادی و با تکیه بر آخرین اطلاعات ، درباره نکات مهم و نسبت P/E “پیزد” ، نکاتی را مطرح کرده است.

تحلیل ترازنامه پیزد

جمع دارایی های شرکت در ترازنامه بیش از 6 هزار میلیارد ریال است که بیش از 80 درصد آن درقالب وجه نقد، موجودی کالا و مطالبات است. مطالبات شرکت نسبت به سال گذشته حدود 63 درصد افزایش یافته که ناشی از عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی شرکت های خودرو ساز طرف قرارداد است.

آریاک سفر

دارایی های ثابت مشهود نسبت به سال گذشته افزایش 18 درصدی داشته است. شرکت پروژه افزایش ظرفیت تولید لاستیک های رادیال را دارد و افزایش دارایی های ثابت به دلیل خرید دستگاه های ساخت تایر رادیال است.

مانده تسهیلات مالی حدود 2 هزار میلیارد ریال بوده و با توجه به اینکه شرکت قصد دارد پروژه افزایش تولید لاستیک رادیال را از محل تسهیلات مالی تامین مالی کند پیش بینی میشود مانده تسهیلات مالی شرکت در سال 99 افزایش یابد.

تحلیل سود و زیان پیزد

“پیزد” در یک گزارش خوب در سال مالی منتهی به اسفند گذشته موفق شده 2,309 ریال سود به ازای هرسهم محقق کند که نسبت به سال گذشته رشد 197 درصدی داشته است. افزایش 74 درصدی فروش در مقابل 60 درصد افزایش در بهای تمام شده موجب شده تا حاشیه سود ناخالص نسبت به سال گذشته بهتر شده و از 18 درصد به حدود 25 درصد برسد.

با توجه به سود 2,309 ریالی هر سهم در سال گذشته نسبت p/E ttm این شرکت در زمان عرضه اولیه 17 مرتبه خواهد بود و در مقایسه با سایر شرکت های هم گروه “پتایر” با تناژ تولید کمتر از “پیزد” با نسبت 24 مرتبه ایی P/E ttm در حال معامله است و انتظار داریم با توجه به نزدیک بودن زمان بهره برداری از طرح افزایش تناژ تولید لاستیک رادیال در پیزد در سال جاری ، بازار نسبت P/E بالاتری به این شرکت اختصاص دهد.

انتهای پیام

مرتبط با : صنایع لاستیک یزد
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز