عرضه اولیه استارتاپ ها در بازار بورس

لست سکند

با توجه به رونق بازار سرمایه چند شرکت صاحبنام استارتاپی نیز علاقه مند به عرضه سهام خود در این بازار هستند و سرمایه گذاران بورسی نیز ضمن اشتیاق به این حضور می خواهند بدانند این اتفاق چه پیامدهایی برای بورس دارد؟

به گزارش کاماپرس؛ بورس ایران روزهای پررونقی را پشت سر می گذارد. روزهایی که حتی با وجود بحران جهانی نفت و رکود حاکم بر جهان به خاطر بیماری کرونا، شاخص بورس ایران مثبت بوده و رشد می‌کند. اگرچه بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند این افزایش قیمت به خاطر حباب قیمتی یا حتی رفتار گله‌ای سرمایه‌گذاران بوده و به‌زودی قیمت‌ها به سطح واقعی خود می‌رسند اما این وضعیت بسیاری از شرکت‌ها از جمله بعضی استارتاپ‌ها را متقاضی حضور در بورس کرده است. اما آیا حضور استارتاپ‌های بزرگ در بورس به نفع آنهاست؟ روزنامه ایران در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته است.

تپسی و اسنپ و عبور از اکوسیستم استارتاپی

به نوشته ایران:«خط قرمز بورس برای ورود شرکت‌ها شفافیت است. به‌عبارتی هر شرکتی که از نظر مالی، حقوقی و عملیاتی دارای شفافیت باشد می‌تواند وارد بورس شود.»علیرضا توکلی، کارشناس تأمین مالی و بازار سرمایه با بیان این مطلب به «ایران» گفت: هم‌اکنون برخی از شرکت‌هایی که به آنها برچسب استارتاپ می‌خورد، از این مرحله عبور کرده و شرکت شده‌اند. به‌عنوان مثال به الو پیک یا چلیوری می‌توان لقب استارتاپ داد ولی قطعاً کافه بازار، تپسی و اسنپ، دیجی کالا و … استارتاپ نیستند آنها مراحل خود را گذرانده‌اند و شبکه بزرگی از مشتریان خود را دارا هستند و به درآمد نسبتاً پایدار و حتی بعضاً به سوددهی رسیده‌اند. آنها دارای برندهای شناخته شده‌اند و مردم آنها را می‌شناسند بنابراین این شرکت‌ها دیگر استارتاپ به حساب نمی آیند.

ارزش استارتاپها بیشتر می‌شود

راز آسمان پایتخت

او درباره پیامدهای مثبت عرضه اولیه سهام شرکت‌های استارتاپی به بورس نیز گفت: وقتی شرکت‌های استارتاپی وارد بورس شوند نحوه تأمین مالی آنها بسیار راحت می‌شود و می‌توانند افزایش سرمایه دهند. دوم اینکه این شرکت‌ها ارزش معناداری پیدا می‌کنند از سوی دیگر خیلی از این شرکت‌های استارتاپی برای رشد به تأمین مالی نیاز دارند و وقتی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند چون هیچ دارایی برای وثیقه گذاشتن ندارند، بانک‌ها این شرکت‌ها را قبول ندارند و وام نمی‌دهند اما وقتی وارد بورس می‌شوند سهام آنها ارزشمند می‌شود و با وثیقه گذاشتن سهام، بانک‌ها آنها را تأمین مالی می‌کنند.

تضمینی برای موفقیت وجود ندارد

او در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت شرکت‌هایی که از مرحله استارتاپی گذر کرده و وارد بورس شده‌اند بتوانند به رشد خود ادامه دهند، گفت: هیچ تضمینی برای ادامه حیات شرکتی که صرفاً مرحله استارتاپی را گذرانده و به بلوغ رسیده وجود ندارد چون شرکت‌های موفق هم ممکن است در ادامه کار با مشکلاتی مواجه شوند.

در این باره بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز