عدم توجه دولت به بخش کشاورزی

لست سکند

غذای ارزان و در دسترس همه، استراتژی مهم حاکمیت غذایی است. به منظور داشتن غذای ارزان بهتر است تولید محصولات غذایی در داخل هر کشور انجام شود. کشاورزی یکی از بخش‌های حائز اهمیت و استراتژیک در تولید مواد غذایی است.

کشاورزی ایران به رغم تحریم‌های بین‌المللی دارایی مزیت‌هایی در سطح جهانی بوده و در حال حاضر از 165 میلیون هکتار زمین در کشور حدود 20 میلیون هکتار، معادل 12 درصد، در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود دولت به نحو مناسبی از این بخش حمایت نمی‌کند.

به گزارش کاماپرس، هم اکنون سهم کشاورزی در تولید کل کشور معادل 7 درصد و اشتغال در آن 17 درصد اعلام شده است. حدودا 83 درصد نیازهای کشاورزی کشور امروزه در داخل تولید می‌شود. طبق گفته عظیم رجایی، مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان، امنیت کشور در گرو اشتغال پایدار است.

بخش کشاورزی یکی از حوزه‌های اقتصادی پرظرفیت کشور بوده که زمینه اشتغال‌زایی زیادی دارد. بنیاد مستضعفان با ارائه الگوی مناسب کشاورزی، تولید محصولات ژنتیکی و اصلاح ژنتیک در جهت استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی کشور، با توجه به رشد اقتصادی پایدار، حفظ محیط زیست و توسعه سرمایه انسانی، تلاش می‌کند.

برخی دستاوردهای بنیاد در حوزه کشاورزی

راز آسمان پایتخت

بنیاد در سال 1399 معادل 8/3 درصد رشد اقتصادی در بخش کشاورزی را تجربه کرده و برای سال جاری رسیدن به رشدی معادل 9 درصد را در این بخش در نظر دارد. به گفته رجایی در حال حاضر راندمان کشاورزی کشور زیر 50 درصد است. با این حال بنیاد بیش از 153 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند. این مجموعه برای امسال 17 پروژه جدید تعریف کرده تا بتواند میزان رشد اقتصادی 9 درصدی را محقق کند. هلدینگ مذکور به سمت استفاده از فناوری‌های نو در بخش کشاورزی رفته و الگوی توسعه باغبانی کشور را تغییر داده است.

هلدینگ کشاورزی بنیاد در صادرات محصولات کشاورزی به مسئله آب توجه زیادی دارد. زیرا صادرات در این بخش به نوعی صادرات آب محسوب می‌شود. در بسیاری از مناطق کشور که کشاورزی انجام می‌شود، آبیاری متناسب با اقلیم آن منطقه صورت نمی‌گیرد.

بنا بر اعلام رئیس این مجموعه بحران آب در کشور به وضعیت اضطراری رسیده و حتی برخی مناطق به ورشکستگی آبی دچار شده‌اند. این اوضاع باعث ایجاد مشکلاتی شده که باید به گونه‌ای این موقعیت تغییر پیدا کرده و به سمت بهبود پیش برود. در همین راستا هم بخش کشاورزی بنیاد به دنبال اصلاح شیوه‌های آبیاری و سرمایه گذاری در قسمت آبیاری‌های مدرن است.

مرتبط با : هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز