عدم استفاده از ظرفیت گردشگری و تفریحی در کشور

به نظر می‌رسد در جامعه ایران به موضوع شادی و نشاط اجتماعی به عنوان یک برنامه جامع و پروژه ملی نگاه نشده و حاکمیت چه در سیاست‌گذاری و تدوین قوانین و چه در سطح برنامه‌ریزی، اجرایی و عملیاتی، برنامه جامعی را دنبال نکرده است و بیراه نیست اگر بگوییم کوشش فردی برای توجه به موضوع نشاط، برای پایدارسازی این موضوع، راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش کاماپرس، در واقع امروزه میزان احساس رضایت از زندگی یکی از عوامل پیشرفت و شاخصی برای سنجش توسعه یافتگی جوامع بشری است. با این وجود، گزارش نشاط سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که نمره نشاط در ایران در رتبه ۱۰۵ قرار دارد. در کشور ما به موضوع شادی و نشاط اجتماعی در سطح کلان توجهی‌ نشده است. در چنین خلأ مدیریتی، بخش خصوصی وارد میدان شده تا با ایجاد مجموعه‌های تفریحی علاوه بر سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تفریحی، کمبود موجود را پاسخگو باشد. یکی از مجموعه‌های تفریحی فعال و مطرح در این زمینه شرکت گردشگری پارس گستران ژرف با برند «ایران فان» است.
وام کم‌بهره برای گذار از بحران کرونا
این شرکت که از سال ۸۷ با نام تجاری ایران فان فعالیت خود را آغاز کرده، امروز دارای ۹ مجموعه با موضوعات علمی، تفریحی و گردشگری در شهر تهران است که ۲۵۰ پرسنل رسمی و ۱۵۰ نیروی غیرمستقیم در آنها مشغول به کار هستند. تم پارک‌های ژوراسیک، اسپایدرمن، هیومن، دکتر لند، رویاپارک و رصدخانه و شهربازی‌های چیتگر و بوستان نهج‌البلاغه و سورتمه گلابدره دربند مجموعه‌های ۹‌گانه ایران فان هستند.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای مجموعه های تفریحی و تم پارک
مدیرعامل شرکت گردشگری پارس گستران ژرف در گفت و گو با دنیای اقتصاد با یادآوری سابقه ۱۵ ساله شرکت در حوزه تفریح و سرگرمی می‌گوید: فعالیت خود را با همکاری شهرداری تهران در راستای بهسازی و ایمن‌سازی حدود ۶۰۰ شهربازی‌ بوستان‌های محله‌ای شروع کرده و پس از سه سال کسب تجربه تصمیم به انجام سرمایه‌گذاری مستقل برای ایجاد شهربازی و مجموعه‌های تفریحی در تهران گرفتیم.

علی‌محمد گلستانی‌فرد با یادآوری اینکه ژوراسیک پارک تهران نخستین سرمایه‌گذاری مستقل ایران فان در سال ۸۶ است، اضافه می‌کند: پارک ژوراسیک در دنیا کار جدیدی بود اما در ایران نمونه آن را نداشتیم. وی با بیان اینکه شهربازی دریاچه چیتگر، سورتمه گلابدره دربند و مجموعه تفریحی بوستان نهج‌البلاغه دیگر پروژ‌ه‌های سرمایه‌گذاری مستقل‌ این مجموعه هستند، توضیح می‌دهد: پس از آن از سال ۹۴ تمرکز خود را روی تم پارک‌ها یا همان پارک‌های موضوعی به‌عنوان مجموعه‌های آموزشی و تفریحی گذاشتیم. گلستانی‌فرد با بیان اینکه در این راستا تم پارک هیومن را با موضوع آموزشی آشنایی با سیستم بدن انسان طراحی و اجرا کردند، اظهار می‌کند: این تم پارک را کشورهای هلند و سنگاپور اجرا کرده‌اند که تیمی کارشناس را برای بازدید از آن به هلند اعزام کرده و سرانجام آن را به شکلی کامل‌تر در سال ۹۵ به‌بهره‌برداری رساندیم. مدیرعامل شرکت گردشگری پارس گستران ژرف همچنین به تم پارک دکتر لند اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ سپس تم پارک دکتر لند را با محوریت آشنایی کودکان با فضای درمانی و بیمارستانی ایجاد کردیم که در آن بخش‌های مختلف بیمارستان با تجهیزات واقعی تعبیه شده است؛ کودکان این امکان را دارند که ضمن تجربه بازی در این محیط، در پایان با مشاهیر پزشکی ایران آشنا شوند.

آنگونه که گلستانی‌فرد می‌گوید، هیومن پارک و رویا پارک سال ۹۷ به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد و داشتن جنبه‌ آموزشی و علمی به‌عنوان موزه بخش خصوصی جزو موزه‌های رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته‌اند.

آریاک سفر

وی همچنین به بهره‌برداری از تم پارک رصدخانه در مرداد ۹۹ اشاره و تصریح می‌کند: در این رصدخانه از پیشرفته‌ترین تجهیزات حرفه‌ای استفاده شده است و قابلیت رصد خورشیدی را نیز دارد. البته گلستانی‌فرد از سپری شدن پروسه انعقاد قرارداد برای اجرای پروژه‌های جدید تم پارک در تهران و کیش خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: تم پارک‌های سفر به اعماق اقیانوس‌ها و سرزمین افسانه‌های ایران و جهان در تهران و همچنین تم پارک‌های رویا و ژوراسیک با موضوعات جدید در کیش پروژه‌هایی هستند که برنامه اجرای آن را داریم.

از ظرفیت گردشگری و تفریحی به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم
مدیرعامل شرکت گردشگری پارس گستران ژرف با اظهار اینکه درحالی‌ که گردشگری در دنیا صنعتی پردرآمد و دارای ارزش افزوده بسیار زیادی برای کشورهاست، بیان می‌کند: ما به‌دلایل مختلف در ایران نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم؛ درحالی‌ که کشور از نظر گردشگری طبیعی، درمانی، تاریخی، جغرافیایی و… ظرفیت‌های بی‌مانندی دارد که می‌تواند در کنار نفت بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران را تامین کند.

گلستانی‌فرد با گلایه از اینکه بخش دولتی به موضوع تفریح، سرگرمی و نشاط جامعه و نقشی که بخش خصوصی در این زمینه دارد، اهمیت نمی‌دهد می‌گوید: جامعه به تفریح نیاز دارد و به‌دنبال کارهای جدید و فاخر هستند که نمونه‌های آن در سایر کشورها اجرا شده است؛ بنابراین مردم در خلأ فضاها و امکانات تفریحی در ایران به کشورهایی همچون دبی، استانبول و… می‌رود و دلار خرج می‌کنند درحالی‌که در کشور توان اجرای اینگونه پروژه‌ها را داریم.

وی از دولت حمایت و تسهیل مراحل دشوار و پرفرآیند دریافت مجوزها را خواستار می‌شود و ادامه می‌دهد: همچنین مجموعه‌های دولتی می‌توانند در زمینه معرفی و تشویق پرسنل خود برای حضور در مجموعه‌های تفریحی کمک کنند و امتیازات رفاهی استفاده از این مجموعه‌ها را به آنها بدهند. گلستانی‌فرد همچنین با اشاره به بروز مشکلات حاد ناشی از بحران کرونا در مجموعه‌های گردشگری و تفریحی، اظهار می‌کند:‌ از دولت انتظار داریم در چنین شرایطی با ارائه وام‌های کم‌بهره و کمک‌های مالی موقتی به مجموعه‌های گردشگری و تفریحی کمک کند تا از این شرایط دشوار عبور کنند و کارشان به تعدیل نیرو و تعطیلی نکشد.

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی مجموعه‌ها
وی در بخش دیگری از توضیحات خود به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مجموعه‌های تفریحی و تم‌پارک‌ها تاکید می‌کند و توضیح می‌دهد:‌ توسط معاونت ایمنی و سلامت شرکت، پروتکل‌های بهداشتی وزارت ابلاغ را اجرایی کردیم و در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی برای همه پرسنل، روزی دو بار فضا، محیط‌ها و وسایل را ضدعفونی می‌کنیم. گلستانی‌فرد با تاکید بر اینکه در مجموعه‌های پوشیده از سیستم تهویه مناسب استفاده شده است، ادامه می‌دهد: در شهربازی‌ها و مجموعه‌های روباز نیز پیش از استفاده هر گروه از وسایل، تمامی دستگاه‌ها برای گروه بعدی ضدعفونی می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : گردشگری پارس گستران ژرف
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز