ظلم جدید به مستاجران در بازار اجاره و رهن

لست سکند

وضعیت بازار اجاره امسال با وجود محدودیتی که دولت برای افزایش اجاره بها اعلام کرده بسیار آشفته شده و گرانی در این بازار سرسام آور است. در این بازار، حباب قیمت مسکن در حال انتقال به اجاره بوده و ضمنا ظلم جدیدی هم به مستاجران در این بازار در جریان است.

به گزارش کاماپرس، مستاجران امسال در حال تجربه شرایط متفاوتی نسبت به سال گذشته هستند. سال قبل تحت تاثیر شیوع کرونا و تغییر سریع متغیرها و قیمت ها در بازار مسکن و همچنین به دلیل محدودیت افزایش اجاره بها بسیاری از مستاجران از گرانی غیرقابل تحمل اجاره در امان ماندند اما امسال بازار اجاره شرایط دیگری دارد.

توقع موجران برای افزایش اجاره متناسب با قیمت ملک

آنچه موجب نگرانی مستاجران شده این است که قیمت مسکن در نرخ های بسیار بالا تثبیت شده است و موجران بدون توجه به سطح درآمد مستاجران و مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها ، توقع دارند متناسب با قیمت ملک خود اجاره دریافت کنند و این درحالیست که اگر نرخ اجاره با توجه به قیمت ملک تعیین شود شاهد جهش چند برابری اجاره های فعلی خواهیم بود.

یک اتفاق ظالمانه در بازار رهن

راز آسمان پایتخت

روزنامه همشهری در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ یکی از ظالمانه‌ترین اتفاقاتی که در رکود اخیر بازار مسکن رخ داده، اصرار بر بالا بردن قیمت رهن واحدهایی است که خریدار در تأمین مبلغ معامله با مشکل مواجه است.

توضیح این که دلالان ملکی و فروشندگان برای جلب نظر خریداران بالقوه و مردد، بخش قابل‌توجهی از بهای معامله را به‌عنوان رهن واحد مسکونی درنظر می‌گیرند و دلالان و مشاوران متولی معامله نیز متعهد می‌شوند آن واحد را با همان مبلغ بالا رهن بدهند.

یک فعال بازار مسکن در این باره گفته است: به دلیل این ‌که هنوز کل تورم بازار مسکن در بازار اجاره تخلیه نشده و قیمت اجاره متناسب با قیمت مسکن بالا نرفته است، تعیین رهن واقعی برای واحدهای در حال فروش بازار را متشنج کرده و دیگر موجران را نیز تشویق می‌کند قیمت پیشنهادی خود را افزایش دهند.

او معتقد است قیمت فعلی بازار اجاره 25تا 30درصد بالاتر از واقعیت است؛ اما عاملی برای کاهش آن وجود ندارد زیرا بازار کلاً در اختیار عرضه‌کنندگان است و آنها برای متناسب‌سازی قیمت اجاره و قیمت مسکن عجله دارند.

همشهری تصریح کرده است که از آغاز سال 1400، گرانی اجاره تشدید شده و به‌روزرسانی و افزایش قیمت پیشنهادی در آگهی‌های اجاره مسکن نیز امری رایج و معمول است.  ضمنا بی اعتنایی افراطی وزارت مسکن به بازار اجاره و نبود ابزار مؤثر برای کنترل این بازار، عملاً راه را برای وقوع یک بحران بزرگ برای مستاجران فراهم کرده است.

اخبار پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز