قیمت طلا با اجرای قانون جدید مالیاتی چقدر کم می‌شود؟

قیمت طلا با قانون مالیات بر ارزش افزوده

سرمایه گذاران طلا از این پس در مراجعه به طلافروشی ها باید شاهد اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده باشند که قیمت طلا را برای آنها نسبت به قبل از اجرای این قانون، کاهش می دهد اما مسئولان صنف طلا و جواهر در این باره نظر متفاوتی دارند.

به گزارش کاماپرس، قانون جدید مالیات ارزش افزوده که می تواند بازار طلا را با نوسان هایی روبرو کند با تایید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ شده است. قانونی که بیش از دو سال است بازار طلا را چشم انتظار خود نگه داشته و حالا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نهایی شدن آن خبر داده است.

طبق قانون مالیاتی جدید، اصل طلا، جواهر و پلاتین دیگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود. اتفاقی که می‌تواند قیمت مصنوعات طلا را حداقل 9درصد کاهش دهد. چراکه براساس فرمول قیمت‌گذاری در بازار، طلافرو ش‌ها بعد از وزن کردن طلا، اجرت ساخت را با قیمت روز طلا جمع می کنند و بعد با ماشین حساب هفت درصد سود و9درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می کنند.

مثالی از تاثیر قانون جدید بر قیمت طلا

روزنامه هفت صبح در این باره مثالی زده که می تواند ماجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را در بازار طلا را برای خریداران طلا روشن‌تر کند. طبق این مثال می دانیم که قیمت روز طلا حدود یک میلیون و 60 هزار تومان است. اگر بخواهید یک انگشتر دو گرمی بخرید، ابتدا اجرت ساخت به آن اضافه می شود که عموما حدود10 درصد است و قیمت هر گرم طلا را به یک میلیون و یک میلیون و 170 هزار تومان می رساند. بعد از اضافه شدن هفت درصد سود و 9درصد مالیات بر ارزش افزوده، در نهایت قیمت تمام شده انگشتر دو گرمی حدود دو میلیون و 370 هزار تومان خواهد بود.

آریاک سفر

با اجرا شدن قانون مالیات ارزش افزوده جدید، اصل طلا مشمول مالیات9درصدی نمی شود و باید حدود 95 هزار تومان معادل9درصد قیمت روز طلا را از رقم به دست آمده کم کنیم.

این یعنی اجرای قانون جدید انگشتر دو گرمی را حدود190 هزار تومان ارزان خواهد کرد. قانون جدید ابلاغ شده اما اگر به طلافروشی ها بروید، می بینید همچنان مالیات 9درصد را هم به اصل و هم به اجرت و سود طلا اضافه می کنند. چراکه از نگاه طلافرو شها هنوز یک مرحله تا نهایی شدن حذف مالیات ارزش افزوده اصل طلا باقی مانده است.

محمد کشتی آرای، نايب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به هفت صبح می گوید در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سامانه‌ای پیش بینی شده که وزارت اقتصاد باید آن را در اختیار اصناف بگذارد تا طلافروش ها در آن سامانه تمام مشخصات جنس مثل وزن، اجرت ساخت، قیمت و… را برای هر معامله در آن ثبت کنند.

تا زمانی که این سامانه راه اندازی نشود، مالیات ارزش افزوده اصل طلا پابرجا باقی خواهد ماند و برای حذف این مالیات باید منتظر راه اندازی سامانه وزارت اقتصاد و دارایی باشیم. کشتی آرای می گوید طلافروش ها هر سه ماه یکبار باید اطلاعات فروش اجناس خود را در این سامانه اظهارکنند و اگر این اتفاق نیفتد یا اطلاعات اشتباه ارائه شود، جریمه های سنگینی در نظر گرفته شده است. به گفته کشتی آرای در حال حاضر طلافروشی ها به درستی مالیات ارزش افزوده را برای اصل طلا هم در نظر می گیرند، چراکه باید مبلغ آن را به سازمان مالیات پرداخت کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز