طرح ساماندهی صنعت خودرو ؛ کاهش قیمت خودروهای بالای 2 میلیارد تومان

لست سکند

مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه 24 شهریورماه، با اکثریت قاطع آرا، واردات خودرو را در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو، آزاد کرد. به گزارش کاماپرس، مجلس به جهت تامین نظر شورای نگهبان با واردات خودروهای خارجی موافقت کرد، اما به چند شرط! در ادامه این مطلب شروط مجلس برای واردات خودرو، تاثیر آن بر بازار و دیگر جزئیات این طرح در گفتگوی اکوایران با فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو بررسی می‌شود؛

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

شرط مجلس برای آزادسازی واردات خودرو چیست؟

به گفته زاوه، عمده شروط مجلس به بحث تامین ارز باز می‌گردد؛ ارز تامینی برای وارد خودرو باید ارز اشخاص یا ارز صادراتی باشد، در واقع واردات موضوع این ماده نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند. همچنین مجلس بحث لغو نمایندگی و خدمات پس از فروش را مطرح کرده است به شکلی که منحصر کردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. از دیگر شروط این طرح ممنوعیت واردات مجدد اقلام صادر شده است.

اما این تبصره‌ها، یک بند قابل توجه دارد: سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود.

راز آسمان پایتخت

به گفته زاوه، فعالان صنعت خودرو امیدوارند که آئین‌نامه اجرایی این طرح توسط دولت به گونه‌ای نوشته شود که شورای رقابت نتواند همان بلایی را که سر بازار خودروی داخلی آورد، بر سر بازار خودروی وارداتی نیز بیاورد. در حقیقت با اجرای این طرح ممکن است با پدیده «ثبت سفارش فروشی» مواجه شویم که خطرناک است.

ماجرای بی‌اطلاعی وزیر صمت؛ دولت سنگ‌اندازی نمی‌کند

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، پس از جلسه با کمیسیون صنایع مجلس، قاطعانه اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد اما تنها یک روز پس از این اظهار فاطمی، مجلس به طرح آزادسازی واردات رای داد.

زاوه، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است که وزیر صنعت، آگاهانه این اظهارنظر را انجام داده است؛ چراکه او می‌داند مقابله با کارتل خودروسازی داخلی از سوی دولت، کار ساده‌ای نخواهد بود. در شرایطی که بسیاری از مردم در این شرکت‌ها ثبت نام دارند، منابع بانکی در آن‌ها حبس است و بیش از 65 هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان دارند و در نهایت اینکه بحث واردات خودرو برای دولت درآمد دارد. بنابراین فاطمی امین می‌تواند به بهانه مصوبه مجلس، این بار را از روی دوش دولت بردارد؛ مخالفت‌های وزیر در راستای تعدیل روابط خودش با خودروسازهای داخلی است.

تاثیر ساماندهی صنعت خودرو بر بازار

این طرح به گونه‌ای است که اگر شورای رقابت کارش را درست انجام دهد، تاثیر بیشتری بر خودروهای خارجی دارد تا خودروهای داخلی. اما همچنان این خطر نیز وجود دارد که دولت تمکین نکند یا در آیین‌نامه اجرایی مواردی ذکر شود که قابلیت اجرا نداشته باشند. با این وجود با توجه به منافع دولت در واردات خودرو، این احتمالات دور از ذهن به نظر می‌رسند.

تنها می‌توان گفت که تاثیر اصلی بر روی ماشین های بالای دو میلیارد تومان است؛ این ماشین‌ها ممکن است تا 50 درصد افت قیمت داشته باشند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز