طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی را به کجا بسپاریم؟

طراحی کاتالوگ و بروشور -کاماپرس

بازار امروز، برای برندها، بازار رقابت‌هاست. در میان این رقابت‌ها، مشتریان دست روی برندی می‌گذارند که بهتر و بیشتر با آن‌ها ارتباط برقرار کند، تعامل داشته باشد و توجه‌شان را به خود جلب کند. برای دستیابی به این اهداف، کاتالوگ‌ها و بروشورها ابزارهای خوبی هستند.

به گزارش کاماپرس به نقل از شبکه چاپ، برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه باعث می‌شود، آن‌ها به مشتریان بالفعل تبدیل شوند؛ این برقراری ارتباط نیاز به چیزی مشترک میان مشتری و برند دارد و آن، محصولی است که باید معرفی شود! چاپ کاتالوگ و بروشور از رایج‌ترین روش‌های معرفی محصول است که هدف تعامل با مشتریان را میسر می‌سازد. اما ابتدا باید بدانیم بروشور و کاتالوگ دقیقا چه هستند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ همچنین با مشاهده نمونه طراحی کاتالوگ می توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم.

کاتالوگ، یک کلمه فرانسوی و به معنی لیست یا فهرست است و پیشینه آن، به زمان بعد از جنگ جهانی دوم و همزمان با انقلاب صنعتی در اروپا و آمریکا بر می‌گردد. در آن زمان، کاتالوگ‌ها به صورت تک صفحه‌ای و در ابعاد بزرگ چاپ می‌شدند که بیشتر شبیه پوسترهای تبلیغاتی بودند. کاتالوگ در معنای امروزی، دفترچه‌ای است که اطلاعات کسب و کار و محصولات آن را در قالب متون و تصاویر ارائه می‌دهد، به طوری که گویی رو در روی مشتری ایستاده‌‌ایم و کسب و کارمان را به او معرفی می‌کنیم. این ابزار، می‌تواند حتی از ارتباط حضوری هم موثرتر باشد، زیرا در حین گفتگو ممکن است سوالاتی درباره محصول جا بماند و به آن‌ها پاسخ داده نشود، اما در کاتالوگ یک راهنمای جامع، ارائه خواهد شد.

در کنار کاتالوگ، بروشور نیز یک ابزار تبلیغاتی مفید است. بروشور کتابچه کاغذی کوچکی است که تنها برای تبلیغات چاپ می‌شود و بیشتر نوع خدمت یا کالای عرضه شده همراه با هزینه آن می‌آید. تفاوت اصلی بروشور و کاتالوگ در این است که بروشورها عموماً توسط کسب و کارهای خرد استفاده می‌شوند اما به طور کلی، هردو برای تعامل با مشتریان کاربردهای فراوانی دارند به شرطی که درست و اصولی طراحی و چاپ شوند. طراحی و چاپ بروشور و کاتالوگ نکاتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود؛

1.چاپی یا دیجیتال؟

در انتخاب اینکه کاتالوگ یا بروشور چاپی باشد یا دیجیتال باید به نیاز کسب و کار توجه کرد. برخی کسب و کارها، خودشان نیز ماهیت فیزیکی ندارند و محصولات و خدماتشان را مجازی ارائه می‌دهند. در این صورت اگر کاتالوگ یا بروشورشان نیز دیجیتال باشد بهتر است اما برخی دیگر از کسب و کارها، علاوه بر اینکه محصولاتشان را حضوری ارائه می‌دهند، دائم در حال ارتباط حضوری با مشتریان در نمایشگاه‌ها و سمینارها نیز هستند، پس بهتر است بروشور چاپی و کاتالوگ چاپی نیز داشته باشند.

آریاک سفر

طراحی کاتالوگ و بروشور -کاماپرس

2.خلاقیت، موثر است

خلاقیت، همواره باعث جذابیت می‌شود و این جذابیت، افراد را به سمت محصول مورد نظر می‌کشاند. بنابراین، کاتالوگ یا بروشور برند باید طراحی خلاقانه‌ای داشته باشد تا با چشم‌نوازی، محصول و خدمات را به مشتریان معرفی کند. البته باید توجه داشت که خلاقیت اگر بیش از حد باشد، نتیجه عکس می‌دهد. محتواهای مبهم، تصاویر نامفهوم و … مخاطب را خسته می‌کند. پس در کنار خلاقیت، باید سادگی یافتن اطلاعات نیز رعایت شود.

3.کیفیت کاغذ و چاپ

عنصر اصلی در کاتالوگ‌های چاپی، کاغذ است. نکته گفتنی در اینجا این است که معمولا هرچه گرماژ کاغذ بالاتر باشد، کیفیت محصول نیز بالاتر است. همچنین کاغذهایی که گرماژ بالاتری دارند، دوام بالاتری دارند و اینگونه، بروشور و کاتالوگ تا مدت‌ها، مشتری را به یاد برند و محصول می‌اندازد.

استفاده از قالب بندی مناسب برای ماشین چاپ و هماهنگ کردن آن با قالب بندی انتخابی در پروسه طراحی نیز اهمیت دارد. اینکه نوع دستگاه چاپ افست یا دیجیتال باشد از دیگر مواردی است که در فرآیند چاپ کاتالوگ و بروشور باید به آن توجه کرد.

4.محتوا و نگارش صحیح

رعایت اصول نگارشی، یک اصل مهم در طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای است. همچنین، عناوین و تیترها نیز باید متناسب با متن انتخاب شوند و مهم‌تر اینکه، محتوای کاتالوگ باید در ارتباط و هماهنگی با کسب و کار باشد.

گفتنی است که در نظر گرفتن تمامی این جزئیات، وظیفه صاحب برند نیست، بلکه این افراد متخصص در صنعت طراحی و چاپ هستند که باید کسب و کارها را راهنمایی کنند. کسب و کارها باید تلاش کنند تا حرفه‌ای‌ترین‌ها را برای این کار برگزینند. یکی از این مراکز متخصص، شبکه چاپ است.

شبکه چاپ در سال 1357، فعالیت خود را در زمینه لیتوگرافی و تهیه فیلم و زینک سنتی آغاز کرد و با گسترش فعالیت خود و ورود به عرضه چاپ افست، تبدیل به یکی از نخستین فعالان این حوزه شد. اکنون این مرکز با گذشت سال‌ها، آتلیه طراحی و گرافیک دیجیتال خود را نیز تاسیس کرده و به تازگی، دست به افتتاح شعبه سوم خود زده است. چهل سال تلاش و فعالیت در کنار طراحان و متخصصان، باعث شده است تا مجموعه شبکه چاپ تا کنون با برندهای بزرگ و معتبری همکاری داشته باشد. خدمات طراحی کاتالوگ را می توانید با بهترین کیفیت از این مجموعه دریافت کنید. سفارش از شبکه چاپ نیز راحت است، فقط کافیست به سایت شبکه چاپ مراجعه شده و با مشورت رایگان کارشناسان و مشاوران، محصول انتخاب شود. محصول نهایی حتی بدون حضور، برای مشتریان ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

مرتبط با : شبکه چاپ
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز