تفاوت طراحی ویلا سنتی با مدرن

در میان سبک‎های مختلف ویلا سازی دو طرح سنتی و مدرن برای افرادی که با سادگی گرایش و علاقه دارند بسیار مناسب است. در طراحی ویلای سنتی و مدرن شباهت‌ها و تفاوت‏های وجود دارد که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ ساختمان و عمران، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دفتر معماری آد، در ابتدا توضیح مختصری در مورد انواع طراحی ویلا می‎دهیم و در انتها به بررسی طراحی ویلای سنتی و مدرن می‎پردازیم.

انواع ویلا

در طراحی ویلا به غیر از سبک سنتی و مدرن، چند سبک هستند که از بقیه سبک‎ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است که عبارت‎اند از:

  • ویلای پست مدرن: معماری پست مدرن از کثرت‌گرایی ( سنت گرایی ) استقبال می‌کند. اگر به آثاری که بر‌اساس چنین مکتبی ساخته شده‌اند نگاهی بیندازید، کثرت‌گرایی را که در آن موج می‌زند، متوجه خواهید شد. مثلا ممکن است یک ساختمان از طرح‌های قدیمی و تازه الهام گرفته باشد، تزئیناتش بر‌اساس تزئینات ساختمان‌های شرقی و غربی شکل گرفته و یادآور هیچ فرهنگ یا قومی نباشد .
  • باغ ویلا: در تعریف کلی باغ ویلا می توان گفت که زمینی بزرگ است که در آن عناصر طبیعی مانند درخت، رود آب، چمن و مسائلی از این دست رکن اصلی را در طراحی اصولی باغ ویلا ایفا می کنند. پس باید در طراحی ویلا باغ از افرادی که در این زمینه تخصص و مهارت کافی دارند کمک گرفت.
  • سبک روستیک: طراحی ویلا به سبک روستیک(Rustic) می تواند انتخاب مناسبی برای آن دسته افرادی باشد که می خواهند زمانی را خارج از شهر و در مناطق ییلاقی سپری کنند و به عبارت دیگر طبیعت را به خانه ی خود بیاورند. به همین دلیل این روزها طراحی ویلای روستیک از محبوبیت خاصی برخوردار گردیده است.

طراحی ویلای سنتی

طراحی ویلای سنتی سبکی از طراحی ویلا است که به سبک روستیک شباهت‌های دارد. طراحی ویلای سنتی، به آداب و رسوم و فرهنگ آن منطقه‌ای که ویلا در آن ساخته می‌شود بسیار بستگی دارد. در طراحی ویلای سنتی به چیزی که باید توجه کرد این است که ویلای سبک سنتی باید مطابق با منطقه‌ای باشد که ویلا در آن منطقه ساخته می‌شود.

آریاک سفر

اصول طراحی ویلای سنتی

طراحی ویلا به سبک ایرانی و سنتی اصول و قواعدی دار که در این بخش به آن می‌پردازیم:

  • نوع مصالح: در ساخت ویلای سنتی باید از مصالح بومی موجود در آن منطقه استفاده کرد برای مثال در شهرهای گیلان برای ساخت یک ویلای سنتی باید از چوب استفاده کرد و یا مثلا در یزد بهتر از از خشت‌های گلی استفاده کنیم.
  • نمای ویلا: نمای که برای ویلا انتخاب می‌کنیم باید شباهت بسیاری با ساختمان‌ها و ویلاهای قدیمی داشته باشد. این امر بسیار مهم است زیرا روح ویلای سنتی در نمای آن است.
  • فضاسازی: فضاسازی و فرم اصلی ویلای شما باید الهام گرفته از سبک ساختمان‌ها و ویلاهای سنتی باشد. برای مثال در و پنجره‌های خانه سنتی با شیشه‎های رنگی تزئین شده یا در حیاط این خانه‌ها حوض وجود دارد. در نتیجه توجه به این موارد در طراحی ویلای سنتی بسیار مهم است.
  • سازگاری با آب و هوا: در طراحی ویلای سنتی مسائل اقلیمی و سازگاری مصالح و بقیه موارد با آب و هوا را باید در نظر بگیرید. برای مثال می‎توان استفاده از خشت گلی در یزد و یا ساخت سقف‌های شیب دار در گیلان و مازندران اشاره کرد.
  • طراحی داخلی: طراحی داخلی ویلاهای سنتی و ایرانی باید مشابه ساختمان‌های کهن و سنتی باشد. برای مثال استفاده از قالیچه‌های با طرح سنتی، استفاده از شیشه رنگی و بقیه مواردی که در ویلاهای ایرانی یافت می‌شود.

طراحی ویلای مدرن

طراحی ویلای مدرن در سال‌های اخیر در ایران بسیار رواج یافته است. در این سبک ویلا سازی دیگر از خطوط منحنی و زرق و برق خبری نیست. اصل اول این نوع طراحی در سادگی و دوری از تجملات است. در تمام قسمت‌های ویلای مدرن ما شاهد خطوط صاف و تیز هستیم و از میان اشکال هندسی بیشتر از همه شاهد استفاده از مکعب‎ها هستیم. در طراحی داخلی این سبک نیز سادگی به چشم می‎خورد. یکی از مزیت‏های ویلای مدرن محدود نبود در استفاده از مصالح است و می‎توان از انواع مصالح سنتی و مدرن استفاده کرد. در ویلاهای سبک مدرن ما شاهد پنجره‌های بزرگ و بخش‎های هستیم که در آان شیشه متریال اصلی است مانند: پلکان، حمام و غیره.

همان طور که مطالعه کردید در طراحی ویلای سنتی و مدرن تفاوت‎های بسیاری وجود دارد. با توجه به این تفاوت‎ها و متناسب با سلیقه خود می‏توانید از بین انواع سبک‎های ویلا سازی یک سبک را برای ساخت ویلای خود انتخاب کنید. در طی کردن این مسیر می‎توانید از متخصصان این امر هم کمک بگیرید.

منبع : گروه معماری آد

انتهای پیام

مرتبط با : آد
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز