صنایع پتروشیمی کرمانشاه؛ اولین مجموعه خصوصی تولید اوره و آمونیاک

لست سکند

اوره یکی از مواد شیمیایی مهمی است که به عنوان کود و مکمل خوراک و همچنین ماده اولیه تولید پلاستیک و دارو کاربرد دارد. این ماده بی‌رنگ کریستالی است که در دمای 132 درجه سانتی گراد ذوب شده و قبل از جوش شدن تجزیه می‌شود. اوره با چند مرحله تبدیل، به صورت تجاری تولید شده که با واکنش مستقیم آمونیاک با دی اکسید کربن در یک راکتور با فشار و دمای بالا آغاز می‌شود. این ماده شروع مهمی در تعدادی از ترکیبات شیمیایی است.

پس از انقلاب در ایران، میزان مصرف محصولات شیمیایی و تولید اوره در کشور افزایش زیادی پیدا کرد. یکی از مجتمع‌های شیمیایی که به تولید این ماده می‌پردازد، شرکت «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» است. در ادامه کاماپرس نکاتی از این مجموعه را برای مطالعه خوانندگان ارائه خواهد کرد؛

صنایع پتروشمی کرمانشاه؛ از تاسیس تا دستاوردها

صنایع پتروشیمی کرمانشاه سال 1375 در راستای تامین نیازهای استان کرمانشاه و مناطق همجوار به کود شیمیایی تاسیس شد. این کارخانه به منظور بهبود وضعیت اقتصادی و گسترش فعالیت‌های اقتصادی پس از جنگ تحمیلی در استان کرمانشاه، مورد استفاده قرار گرفت. این مجموعه به عنوان نخستین شرکت خصوصی تولید کننده اوره و آمونیاک ایران فعالیت می‌کند. در حال حاضر مدیریت پتروشیمی کرمانشاه را علیرضا وفا برعهده دارد.

محصولات تولیدی این بخش کود اوره، آمونیاک مایع و نیتروژن مایع است. توسعه صنعت پتروشیمی در غرب کشور، تامین کود مورد نیاز کشور، رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال به صورت غیر مستقیم با ایجاد فرصت فعالیت شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف و ارائه خدمات گوناگون، کاهش نرخ بیکاری در سطح منطقه و … از ویژگی‌ها و دستاوردهای این شرکت پتروشیمی است.

راز آسمان پایتخت

سهام کرماشا در بازار اول بورس

سهام صنایع پتروشیمی کرمانشاه با نماد «کرماشا» در بازار اول بورس عرضه می‌شود. امروز برای این سهام تعداد 642 معامله ثبت شد که ارزش معاملات انجام شده از آن در بازار بورس، 77 میلیارد و 577 میلیون ریال اعلام شد. ارزش بازاری سهام مذکور نیز بالغ بر 144 هزار میلیارد ریال است.

شرکت‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان و واسط مالی بهمن از سهامداران عمده صنایع پتروشیمی کرمانشاه محسوب می‌شوند. این شرکت در مجمع عمومی عادی سالیانه که خردادماه برگزار شد، برای هر سهم هزار و 100 ریال سود نقدی در نظر گرفت.

دستاوردهای صنایع پتروشیمی کرمانشاه

این مجموعه تاکنون عنوان شرکت مدیریت برتر در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر سال 1395، گواهی عضویت انجمن مدیریت کیفیت سال 1397 و … را به دست آورده است.

در سال گذشته نیز این شرکت توانست عنوان واحد تولیدی نمونه استاندارد را از اداره کل استاندارد استان کرمانشاه به دست آورد. همچنین پتروشیمی کرمانشاه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سال 1399، برای دوازدهمین سال متوالی، به عنوان صادر کننده برتر شناخته شد.

به علاوه صنایع پتروشیمی کرمانشاه سال گذشته در دومین دوره برگزاری جشنواره ملی صد واحد مشتری مدار، با کسب بالاترین امتیاز ارزیابی‌های تخصصی صورت گرفته، یکی از صد سازمان برتر مشتری مداری در کشور شده و نشان ویژه و لوح برتر این رویداد را به دست آورد.

مرتبط با : صنایع پتروشیمی کرمانشاه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز