صنایع شیمیایی سینا؛ اولین واحد تولید فرمالین کشور

آتش سوزی‌های وسیع جنگل‌ها، اگزوز اتومبیل‌ها و دود سیگار باعث ورود مقدار زیادی مواد شیمیایی مختلف به جو می‌شود. این مواد در حالت عادی آلودگی فراوانی را به محیط وارد می‌کنند. اما اگر برخی از ترکیبات شیمیایی مذکور، در شرایط کنترل شده کارخانه‌های شیمیایی تولید شوند، کاربرد زیادی خواهند داشت. یکی از این مواد «فرمالین» است که در قرن 19 میلادی کشف شد. فرمالین یا «متانال» محلول آبی فرمالدئید با بوی تند و آزاردهنده است و از آن در تولید انواع محلول ضدعفونی کننده، مایع دستشویی، شامپو، رزین و … استفاده می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ پتروشیمی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

تمام موجودات زنده به طور طبیعی فرمالین را به عنوان بخشی از ساز و کار سلولی‌شان تولید می‌کنند. همچنین به طور کلی، مقداری از این ترکیب در بهبود و سلامت زندگی موثر بوده و از لحاظ تجاری اهمیت زیادی دارد. اما غلظت بالای این ماده هم خطری برای محیط زیست و موجودات زنده محسوب می‌شود.

شرکت «صنایع شیمیایی سینا» دارای دو کارخانه برای تولید فرمالین و چندین محصول شیمیایی پرکاربرد دیگر است. در ادامه کاماپرس مطالب بیشتری از آن را برای اطلاع خوانندگان و علاقمندان بخش پتروشیمی ارائه می‌دهد؛

ایده تاسیس صنایع سینا با مهندسی معکوس

آغاز به کار صنایع شیمیایی سینا تقریبا به 36 سال قبل بر می‌گردد. زمانی که مهندسان ایرانی قصد داشتند با شبیه سازی و مهندسی معکوس یک کارخانه فرمالین در ایران تاسیس کنند. در همان سال‌ها مطالعات جامعی صورت گرفته و ابزار و ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه فراهم شده و به این ترتیب مجتمع صنایع شیمیایی سینا آغاز به کار کرد.

آریاک سفر

این مجموعه اکنون با مدیریت حسن افشارپور به طراحی، ساخت و عملیاتی کردن انواع فرمالین و سایر مشتقات آن برای رفع نیازهای بازار داخلی و خارجی مشغول است. دو کارخانه تولیدی سینا در شیراز و نزدیکی پایتخت قرار دارند. موقعیت مکانی این کارخانه‌ها باعث بهبود و توسعه بازارهای فروش داخلی و خارجی محصولات مجتمع سینا شده است.

کاهش هزینه محصولات تحویلی و افزایش کیفیت آن‌ها، توسعه و سرمایه گذاری در محصولات دارای ارزش افزوده و انتقال فناوری به بخش‌های علاقمند از اهداف این مجموعه است. این پتروشیمی برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی در صنعت مواد شیمیایی ویژه کشور تلاش می‌کند.

سه ماده کاربردی شیمیایی سینا

شرکت صنایع شیمیایی سینا علاوه بر فرمالین، دو ترکیب هگزامین و پارافرم آلدهید را در سبد محصولات تولیدی خود دارد. هگزامین در اثر واکنش فرمالدئید و آمونیاک شکل می‌گیرد. این ماده در بخش‌های کشاورزی، لاستیک، چرم و منسوجات، داروسازی و … کاربرد دارد.

اما پارافرم آلدهید یک پلیمر خطی تجاری فرمالدئید است که ذخیره سازی و حمل و نقل آن پایدار و مناسب‌تر از دیگر فرم‌های فرمالدئیدها است. این محصول نوعی خاصیت ضدعفونی کننده، قارچ کش و باکتری کش دارد و در بخش‌های شیمیایی این چنینی به کار می‌رود.

افزایش شگفت انگیز سرمایه شسینا

سهام صنایع شیمیایی سینا با نام «شسینا» در تابلوی بازار دوم بورس به چشم می‌خورد. 154 میلیون سهم این شرکت با ارزش بیش از 10 هزار میلیارد ریال در بازار بورس قرار دارد. شرکت‌های سرمایه گذاری پارس توشه، چابک سرمایه پایدار مقیاس و آتیه سود اندیشه پاک از سهامداران عمده این مجموعه به شمار می‌روند.

این شرکت در سال جاری قصد افزایش سرمایه 2 هزار و 758 درصدی را از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها دارد. در صورت موافقت سازمان بورس، امسال شیمیایی سینا اولین رکورد دار تامین مالی، از محل مذکور، خواهد شد. سود محقق شده این مجموعه در انتهای سال مالی قبل نسبت به سال 1398، به میزان 107 درصد رشد داشته و 371 هزار و 203 میلیون ریال شد. سود هر سهم شسینا برای سال گذشته، 2 هزار و 417 ریال بود.

سال گذشته پیگیری‌های این شرکت باعث وصول مطالبات آن از مشتریان هندی شد. مبلغ این بدهی‌ 41 میلیارد و 833 میلیون ریال بوده که به حساب شیمیایی سینا در بانک توسعه صادرات شیراز واریز شد.

خودکفایی شیمیایی سینا در تولیداتش

این مجتمع تاکنون گواهی‌های زیادی در زمینه سیستم مدیریت کیفیت، محیط، بهداشت و ایمنی به دست آورده است. سال 1399 این مجموعه با یکسری مشکلات زیست محیطی مواجه شد که با اجرای طرح‌های دانش بنیان، این معضل برطرف شد.

این شرکت اکنون قابلیت طراحی سیستم‌های کمکی، ظروف جو و فشار، تاسیس محصولات نفتی با تکنولوژی بالا و ساخت سیستم تصفیه آب برای تولید آن با هدایت الکتریکی را دارد. این مجتمع می‌تواند کارخانه‌های فرمالین 100 پی.دی را همراه با فناوری کاتالیزور نقره همراه با بقیه مشتقات در داخل و خارج ایران طراحی و تاسیس کند.

این مجموعه از طرح‌های توسعه‌ای و ایده‌ها در زمینه شیمیایی حمایت می‌کند. سال گذشته صنایع شیمیایی سینا میزبان طرح‌های نیمه صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بود.

مرتبط با : صنایع شیمیایی سینا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز