به صف شدن پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها برای واگذاری در قالب ETF

لست سکند

دولت، بعد از واگذاری سهام  بانکی، بیمه‌ای سهام خود در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و خودرویی ها را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله( ETF) به مردم واگذار می‌کند.

به گزارش کاماپرس؛ 17فروردین 99 بود که هیات دولت در مصوبه‌ای، آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور درباره واگذاری بنگاه های دولتی را تصویب کرد. با اینکه به باور بسیاری، بحث عرضه گسترده سهام کارخانه‌های مختلف در بورس تا حدی به کسری بودجه کشور برمی‌گردد، اما مسولین وزارت امور اقتصادی ودارایی همچنان موضوع جبران کسری بودجه دولت از محل سود حاصل از این واگذاری‌ها را رد می‌کنند.

«عباس معمارنژاد»، با دفاع از عرضه این سهام در قالب صندوق ( ETF) گفته است: اگر دولت قصد تامین کسری بودجه خود از طریق این واگذاری ها را داشت از روش های بلوکی با ۲۰ درصد افزایش قیمت مندرج در تابلوی بورس و یا عرضه تدریجی سهام در بازار بورس استفاده می‌کرد. به گفته معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی؛ دولت با هدف انتفاع مردم از این سهام، عرضه آن به صورت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله را در دستور کار خود قرار داد.

معمارنژاد با اشاره به قیمت سهام برخی بانک‌ها و بیمه‌های عرضه شده در این صندوق و مقایسه آن با قیمت فعلی این سهام در بازار بورس، گفت: مبنای تعیین قیمت های سهام درنظر گرفته شده برای واگذاری به صندوق‌ سرمایه گذاری  etf متوسط ۳۰ روز قبل از فراخوان واگذاری است که بسیار پایین‌تر از قیمت های فعلی خواهد بود.

کدام بنگاهها واگذار می‌شوند؟

راز آسمان پایتخت

سهام قابل واگذاری به «صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه‌گری‌های مالی» شامل باقیمانده  متعلق به دولت وشرکتهای دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌های صادرات ایران، ملت و تجارت به میزان ۲۰ درصد تعیین شد. هم‌چنین، سهام قابل واگذاری به «صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی» شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، صنایع مس ایران و فولاد مبارکه به میزان ۲۵ درصد مشخص شد.

علاوه بر این، سهام قابل واگذاری به «صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت و پتروشیمی» شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران به‌میزان ۲۰ درصد معین شد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز