صادرات فرش دستباف کاهش چشمگیری خواهد داشت

لست سکند

یک فعال حوزه صادرات فرش دستباف ایران با اشاره به دگرگونی اقتصاد جهان در پی شیوع کرونا اظهار کرد: در سالجاری صادرات محصولاتی همچون فرش که کالای لوکس به شمار می روند، با کاهش چشمگیر مواجه خواهد شد.

به گزارش کاماپرس مهدی فریدیان در خصوص تجارت فرش در سال جاری گفت: با توجه به تشدید تحریم ها علیه ایران، مبادلات خارجی ایران به شدت کاهش پیدا کرد و از طرفی  با شیوع ویروس کویید 19 اقتصاد جهان دچار دگرگونی های شد که قابل پیش بینی نبود.

این فعال صادرات فرش در ایران و آلمان در ادامه افزود: همه‌گیری کرونا سبک زندگی و تجارت و تولید را تا حد زیادی تغییر می دهد که این تغییرات در تولید و تجارت فرش دستباف ایران نیز تاثیر فراوانی خواهد داشت و متاسفانه باید گفت این تاثیر منفی است.

وی گفت: در حوزه تجارت  با توجه به اینکه فرش‌دستباف از دسته کالاهای لوکس محسوب می شود و در شرایط فعلی برای کالای لوکس اولویت وجود ندارد با کاهش چشمگیر تجارت فرش  روبرو می‌شویم.

تولید و تجارت فرش مدتهاست با بی مهری مواجه است

راز آسمان پایتخت

فریدیان با انتقاد از بی مهری طولانی مدت به فرش‌دستباف بیان کرد: سالهاست فرش ایران از همه جهت مورد فشار قرار گرفته و تصمیمات بخش دولتی و خصوصی و تحولات سیاسی اغلب به زیان این کالا تمام شده است.

وی توضیح داد: تولید و تجارت فرش دستباف زمانی با صادرات مواد اولیه فرش به کشورهای رقیب، زمانی با ارسال نیروهای توانمند جهت آموزش و تولید فرش به کشورهای رقیب، زمان دیگر با زیرساخت‌های ناتوان بانکی و مالی و نداشتن کارت های بانکی بین المللی و شرایط سخت انتقال ارز و … خسارت های سنگین دیده است.

فریدیان با بیان این که فعالان اقتصادی فرش‌دستباف تاکنون با چنگ و دندان این کسب و کار را حفظ کردند، افزود: با شرایط کنونی اینکه ادامه کار این صنعت  تا به کجا ادامه داشته باشد نامعلوم است.

درباره صنعت فرش دستباف بیشتر بخوانید:

وی در مورد وضعیت تولید فرش بیان کرد: در سال جدید درحوزه تولید  نیز شرایط مطلوب دیده نمی شود و باید در انتظار کاهش تولید باشیم، همین امر منجر به کاهش درآمد بافندگان وکاهش اشتغال افراد خصوصا اشتغال روستایی در این صنف می شود.

فریدیان  در ادامه گفت: تحریم ها ما را دچار ضربه های بزرگ و جبران ناپذیری کرد و  پاندومی کرونا  تولید و تجارت این کالا را بسیار سخت‌تر می کند.

وی تصریح کرد: تاجر، بافنده، تولید کننده، طراح، رنگرز، مرمت کار و… در این صنف به صورت حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل و وابسته هستند و کلید چرخش این زنجیره تسهیل در تجارت است. متاسفانه تا به امروز مسولان ایران در این حوزه اصلا نگاه  تخصصی اقتصادی نداشتند و با روی کار امدن این ویروس چشم اندازها در حوزه تجارت فرش ایران به ابهام بیشتری فرو رفته است.

فریدیان تمرکز دولت بر اقتصاد نفتی و صادرات نفت را آفت بزرگ تجارت خارجی کشور دانست و افزود: زمانی توجه خاص دولت به نفت باعث رشد این صنعت شد و بی توجهی و تصمیمات ناصحیح در همان زمان باعث افت تجارت فرش شد. اکنون که تحریم ها باعث افت قیمت و تجارت نفت ایران شده و بسیاری افراد در پی کالای جایگزین در امر تجارت هستند فرش ایران به دلیل همان تحریم ها و تصمیمات نادرست متولیان،  بسیاری از بازارهای جهانی خود را از دست داده است.

وی در پایان با بیان این که فعالان حوزه‌فرش هیچگونه حمایت واقعی از طرف دولت ندارند، گفت: متولی دولتی فرش دستباف ایران در طی این سالها عملکرد رو به پیشرفتی نداشته و تصمیمات و اقدامات مطلوبی برای فرش انجام نشده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز