صادرات خودرو به ترکمنستان خبر خوبی است؟

به نظر می‌رسد طلسم صادرات خودروهای ایرانی به سادگی شکسته نمی‌شود؛ اما اخیرا مقامات ترکمنستانی در دیدار با مدیران ایران خودرو، خرید برخی محصولات را طرح کرده‌اند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، ایران در گذشته یکی از صاحبان صنعت خودروسازی در قاره آسیا محسوب می‌شد و با وجودی که امروز هم صادرات خودروسازهای داخلی به کشورهای دیگر ادامه دارد، اما این عدد بسیار محدود شده است.

البته به تازگی در دیدار ترکمنستان و ایران خودرو، ماجرای صادرات خودرو به ترکمنستان و احتمال راهیابی ایران به بازارهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این خبر، قوانچ مراد آق‌ممدوف، رئیس آژانس حمل و نقل ارتباطات ترکمنستان در دیدار با مدیران ایران خودرو گفت: با کیفیت و تنوعی که محصولات این شرکت دارد، کشور ترکمنستان از این خودروها استقبال می‌کند مخصوصا خودرو دنا، زیرا برای امر تاکسیرانی بسیار مناسب است که در آینده امیدوارم این امر اتفاق بیفتد.

آریاک سفر

در مقابل ایران خودرو هم آمادگی خود را برای صادرات اعلام کرده و همچنین پیشنهاد صادرات خودروهای گازسوز را نیز به ترکمنستان به خاطر ذخایر گاز گسترده، ارائه کرده است.

احتمالا مشکلات وزارت نفت و شکست خوردن پروژه گازسوز کردن خودروهای ایرانی، در این پیشنهاد ایران خودرو بی‌تاثیر نبوده است.

اخبار مهم بازار خودرو:

چرا صادرات گسترده خودروهای ایرانی انجام نمی‌شود؟

عدم صادرات خودروهای ایرانی را شاید بتوان ناتوانی بازاریابی یا تحریم‌های مبدا دانست؛ چراکه در این بازار خبری از نبود تقاضا نیست.

بر اساس آمار گمرک، در سال 98 (سال معیار قبل از کرونا) فقط 1300 خودرو به 9 کشور دیگر صادر شده که ارزش این تعدا خودرو 5 میلیون و 722 هزار دلار بوده است. مقاصد اول خودروهای ایرانی در آن سال، عراق با 3 میلیون و 122 هزار دلار، آذربایجان با 1 میلیون و 159 هزار دلار و سوریه با 891 هزار دلار بوده است.

ترکیه نیز با 7 هزار دلار و امارات متحده عربی با 4 هزار و 600 دلار نیز در ادامه این لیست هستند. اگر نرخ دلار در آن سال در نظر گرفته شود، فقط یک ماشین تیبا یا ماشینی با همان رده به ترکیه صادر شده است. به این ترتیب درباره خودروی صادر شده به امارات اصلا نمی‌توان اظهار نظر کرد!

واردات به ترکمنستان بر اساس چه معیاری؟

ترکمنستان که درآن آزادی مدنی وجود ندارد، یکی از بسته ‌ترین کشورهای دنیاست و شاخص دموکراسی‌اش هم‌رده با کره شمالی است؛ صادرات و ورادت برایش چه معنایی دارد؟

در سال 2019 بر اساس آمار استاتیستا فقط 5 هزار دستگاه در ترکمنستان معامله شده است. همچنین تردد خودروهای سیاه در عشق‌آباد نیز به خاطر اعتقاد دیکتاتور این کشور به بدشانسی این رنگ ممنوع است. اگر ایران بر فرض محال 50 درصد بازار ترکمنستان را در دست بگیرد، سال آینده میلادی فقط دو هزار و 500 دستگاه به این کشور صادر خواهد کرد که این رقم، به اندازه میزان تولید روزانه خودرو در سال 99 کشور است.

مرتبط با : ایران خودرو
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “صادرات خودرو به ترکمنستان خبر خوبی است؟

  1. Nv گفته:

    اگر قرار است صادراتی باشه بایستی حداقل به همون قیمتی که به ملت ایران فروخته میشه صادر بشه و اگر بحث ارز آوری هست نباید کمتر از قیمت ریالی آن فروخته بشه مگر اینکه نیت هدیه و باج دادن به کشوری دیگه باشه چون در زمان واردات خودروهای خارجی خریداران ملت ایران هستند علاوه بر قیمتی که بیشتر از قیمت ان کشور سازنده هستش مبلغی چند صد برابر به عنوان مالیات نیز اضافه شده و خودرویی که قیمت ریالی ان صدمیلیون تومان باشد بیش از ششصد تا هفتصد ملیون تومن در ایران به فروش میرسونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز