شفافیت مالی در خیریه‌ ها گُم شده است

محمد ابراهیم خانی، مدیر روابط عمومی موسسه خیریه دارالاکرام-کاماپرس
لست سکند

حدود ۳۴ هزار خیریه‌ی ثبت‌شده در کشور وجود دارد.

به گزارش کاماپرس به نقل از به مهربانی، خیریه‌ها تاثیرات مثبت بسیاری در جوامع ایجاد کرده‌اند. حداقل تغییری که بخشش و کار نیک در زندگی افراد به وجود می‌آورد ایجاد حس خوب است. موضوع مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که مردمی که قصد کمک کردن دارند، باید از اصالت خیریه‌ها اطمینان حاصل کنند و مطمئن شوند که کمک‌هایشان به دست نیازمندان خواهد رسید؛ زیرا امروزه کلاهبردارانی سوءاستفاده‌گر به اسم موسسات خیریه وجود دارند که با استفاده از برانگیختن ترحم مردم، از آنها تحت عنوان کمک به مردم بی‌بضاعت و مستمند، کمک‌های نقدی و غیر نقدی می‌گیرند.
امروز پنجم سپتامبر مصادف با روز جهانی خیریه‌هاست. به این مناسبت گفت‌وگوی مختصری با محمد ابراهیم خانی، مدیر روابط عمومی موسسه خیریه دارالاکرام و استارت آپ به مهربانی، حامی آموزش و تحصیل بیش از ۷ هزار کودک و نوجوان بااستعداد در معرض خطر ترک تحصیل، انجام شده است.

فضای کلی خیریه‌ها را از نظر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و قانونی چگونه می‌بینید؟

یکی از ویژگی‌های مجموعه‌ی دارالاکرام این است که کار سیاسی انجام نمی‌دهد. در گذشته بیشتر گلریزان صورت می‌گرفت اما در حال حاضر با وجود خبرگزاری‌ها و فضای مجازی جنس انجام کار خیر هم تغییر کرده است و به عبارت دیگر مجموعه‌هایی موفق‌تر عمل می‌کنند که ترحم بیشتری جذب کنند.
نکته‌ی دیگر رفتار سلیقه‌ای است؛ به طور مثال در روستایی دورافتاده مدرسه‌ای مجهز ساخته می‌شود که معلم ندارد بنابراین بیفایده است. یا اینکه بسیاری از نیکوکاران وارد فعالیت در حوزه‌ی تحصیل و آموزش نمی‌شوند و صرفا کسانی که منطق کار را درک کنند وارد فعالیت می‌شوند. جدیداً سلبریتی‌ها وارد فضای خیرخواهی شد‌ه‌اند که نیت‌شان کاملاً خیر است اما از عواقب کار آگاه نیستند.

روز جهانی خیریه-کاماپرس

اگر به پنج سال گذشته نگاه کنیم، فضای خیرخواهی را دستخوش چه تغییراتی می‌بینید؟

پیرامون تغییر شکل دوباره به رسانه‌های اجتماعی و فضای آنلاین اشاره می‌کنم. وقتی مردم مطلع می‌شوند کار نیکی در حال انجام است، کمک‌رسانی می‌کنند؛ چراکه در لحظه واقعیت را می‌بینند. در این دو سال که جهان درگیر پاندمی کرونا شده است کمک به خیریه‌ها بسیار زیاد شده و فعالیت‌های داوطلبانه رشد چشمگیری داشته است.
چشم‌انداز شما از پنج سال آینده چیست؟
شاید نتوان دقیق پیش‌بینی کرد اما چندان مبهم هم نیست. نکته‌ی مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که پلتفرم‌های خیریه‌ای بسیار مطرح خواهند شد. به طور مثال پلتفرمی به نام اسنپ در حوزه‌ی حمل‌و‌نقل همه‌ی کسانی را که در این حوزه به طور سنتی کار می‌کردند به حاشیه برد. پلتفرم‌ها از سویی همراهان اصلی خیریه‌ها و از سوی دیگر از رقیبان اصلی آنها در برندینگ خواهند بود؛ چراکه مردم دیگر برای پرداخت کمک‌های خود نیازی به مراجعه به خیریه ندارند و با نصب یک اپلیکیشن کمک‌رسانی به این فضا تسهیل خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

 محمد ابراهیم خانی، مدیر روابط عمومی موسسه خیریه دارالاکرام

اگر در مقام یک سیاستگذار بودید و می‌خواستید برای بهبود فضای خیریه در کشور پیشنهاداتی ارائه دهید، چه نکاتی را لحاظ می‌کردید؟

خیریه‌ها به علت وجود یک سری قوانین حمایتی از بهترین راه‌ها برای پولشویی هستند. بر اساس آخرین آمار حدود ۳۴ هزار خیریه‌ی ثبت‌شده در کشور وجود دارد که نیمی از آنها موازی‌کاری می‌کنند. بنابراین یا باید فرایند ثبت خیریه سخت‌تر شود یا یک پایش درست و حسابی در نظر گرفته شود تا خیریه‌ها برای بقای خود دست به هر کاری نزنند. تعدد صدور مجوز کار را برای ما هم سخت می‌کند. نکته‌ی مهم دیگر اینکه خیریه‌ها باید حسابرسی خود را در سامانه قرار دهند اما کدام یک این کار را انجام می‌دهند؟ چند درصد اصلاً حسابرسی می‌کنند؟ شفافیت مالی در خیریه‌ها گُم و درهای پولشویی باز شده است. قوانین حمایتی موجود نیز کاربردی نیستند. در زمینه‌ی آموزش نیز ضعف‌های زیادی وجود دارد. به طور مثال اگر فردی که می‌خواهد خیریه‌ای راه‌اندازی کند ابتدا یک دوره‌ی چند ماهه‌ی آموزشی بگذراند اوضاع خیلی بهتر می‌شود. باید به طور تخصصی در حوزه‌ی خیریه محتوا تولید شود.
ما از خیریه‌های مختلف بازدید کرده‌ایم. شکل و ساختار آنها بر اساس ادارات مرسوم ایرانی است. در صورتی که اینجا دیوارها شیشه‌ای هستند که حاکی از وجود یک فضای استارت‌آپی است. آیا این کار عامدانه بوده است؟
بله زمانی که ما اینجا را خریدیم با بانیان آن صحبت کردیم که چنین تغییراتی ایجاد کنیم. دقیقاً بر اساس یک استراتژی این اتفاق افتاده است. ما کار خیر انجام می‌دهیم، یک کار خیر آبرومندانه…

روز جهانی خیریه-کاماپرس

ترکیب سنی افراد فعال در سامانه به مهربانی تقریباً پایین‌تر از سطح سنی میانگین خیریه‌های دیگر است. علت خاصی دارد؟

بله. میانگین سنی تیم حدود 26 سال است. زمانی که به دنبال تشکیل گروه بودیم به افرادی دغدغه‌مند نیاز داشتیم؛ چراکه فعالیت در خیریه سختی‌های خود را دارد و باید تلاش زیادی کرد. جوان‌ترها هم انرژی بیشتری دارند، هم به‌روز‌تر هستند و هم با فضای جامعه آشنایی بیشتری دارند. علم و قدرت ایده‌پردازی نسل جوان را نمی‌توان انکار کرد. به همین دلایل ما تمایل بیشتری به همکاری با جوان‌ترها داریم.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز