شستا سهامدار اصلی پالایشگاه شازند می‌شود

دولت، 17 درصد سهام شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند را در قالب رد دیون به شركت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا)، واگذار كرده است.

به گزارش کاماپرس؛ بعد از هپکو، آذرآب، نیشکر هفت تپه و بسیار از شرکتهایی که در سال های گذشته گرفتار خصوصی سازی های افسارگسیخته شده اند، حالا دولت  می خواهد ، ۱۷ درصد از سهام پتروشیمی شازند را در قالب رد دیون دولت به هلدینگ سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا واگذار کند. این در حالیست که طبق گفته استاندار مرکزی، باقی سهام این پالایشگاه نیز پیرو برنامه سازمان خصوصی‌سازی و طبق اصل 44 قانون اساسی واگذار خواهد شد. نگرانی ها پیرامون این شیوه واگذاری و تبعات آن از هم اکنون شدت گرفته است.

نامه اعتراضی کارکنان پالایشگاه

كاركنان این پالایشگاه در نامه‌ای اعتراضی به آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی، خواستار توقف این واگذاری شده‌اند. پیش‌تر آنها در سال 1396 نیز با پیگیری این نماینده ولی‌ فقیه، نماینده این شهر و دیگر مقامات استانی، مانع این خصوصی‌سازی شده بودند. در این نامه به تجربه‌های ناموفق واگذاری اشاره شده و آمده: «منشأ این نگرانی‌ها عموما به خصوصی‌سازی‌های ناموفق در سال‌های گذشته برمی‌گردد که آخرین موارد آن در حوزه صنعت پالایشی، پالایشگاه‌های شیراز و کرمانشاه بوده که با نارضایتی، اعتراضات و حواشی وسیع و پی‌درپی همراه بوده و هست، همچنین به این رویداد ناموفق می‌توان ده‌ها مثال دیگر در حوزه صنعت را افزود که خصوصی‌سازی ناموفق و پررمزوراز صنایع مهمی همچون هپکو و آونگان نمونه بارزی از آنها بوده، به‌گونه‌ای که موج ورشکستگی آن صنایع و برندهای صاحب‌نام بین‌المللی و اعتراضات گسترده و پی‌درپی کارکنان از كار بی‌کارشده و مستأصل آنها کماکان وقت و انرژی بسیاری از مقامات ارشد استانی و کشوری را به خود مصروف داشته است». در این نامه كاركنان خواستار آگاه‌سازی مسئولان از تبعات جبران‌ناپذیر این تصمیم و جلوگیری از انجام آن در این برهه از زمان شده‌اند.

سرنوشت هپکو در انتظار شازند؟

آریاک سفر

علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی دهم كه از مخالفان جدی این خصوصی‌سازی محسوب می‌شود، به «شرق» می‌گوید:«به ‌دنبال واگذاری‌های ناموفق به اسم خصوصی‌سازی و پراکنده‌سازی واحدهای صنعتی و گسستن زنجیره‌ ارزش شرکت‌های پالایشی در دولت‌های پیشین و نیز دولت كنونی، این پرسش ایجاد می‌شود که سپردن تصمیم‌گیری‌های مهم به اشخاص غیرخبره چه تبعات سهمگینی می‌تواند بر اقتصاد و امنیت کشور داشته باشد؟ درحالی‌كه این اموال، بیت‌المال است و دولت حق ندارد آن را به تاراج بگذارد».
او ادامه می دهد: واگذاری این پالایشگاه نیز سرنوشت هپکو، هفت‌تپه و… را پیدا خواهد كرد. ما ابتدا باید فضا را برای بخش خصوصی واقعی فراهم کنیم و بعد هم در قبال پیمان‌های محکم و حتی خرید خدمت و… به‌نحوی‌که ماهیت ملی‌بودن صنعت نفت را خدشه‌دار نکند، برای خصوصی‌سازی اقدام کنیم که آ‌ن‌هم سال‌های سال طول می‌کشد.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

انتهای پیام

مرتبط با : شستا
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “شستا سهامدار اصلی پالایشگاه شازند می‌شود

  1. میثم گفته:

    هم پتروشیمی داره هم پالایشگاه البته پتروشیمی که خیلی وقته خصوصی شده پالایشگاه دولتی هست که منظور این هست اشتباها توی متن هم نوشته پتروشیمی شازند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز