شستا با یک شرکت دارویی 2273 درصد سود کسب کرد

لست سکند

شستا با انتشار گزارش شرکت‌های زیرمجموعه خود افق امیدوار کننده‌ای برای سهامداران خود ایجاد می‌کند و در تازه‌ترین تحول نیز یکی از شرکت‌های دارویی تابعه این هلدینگ رکورد سود خالص 2273 درصدی زده است.

به گزارش کاماپرس، بورس در روزهای باقیمانده به آغاز ریاست جمهوری حجت الاسلام رئیسی به بازاری فرصت ساز تبدیل شده و بسیاری از علاقه مندان سرمایه گذاری معتقدند بورس در شرایطی قرار دارد که می توان در آن سود کرد.

یکی از راه‌های سود بردن در این بازار، تمرکز بر روند قیمت و وضعیت پرتفوی سهام هلدینگ ها و شرکت های بزرگ بورس همچون شستا است و این شرکت نیز اخیرا دستاوردهای خوبی در شرکت های زیرمجموعه خود داشته است.

تبدیل زیان میلیاردی به سود نجومی در 4 سال

برای مثال مدیرعامل کلرپارس از گروه دارویی شستا در تشریح دستاوردهای مثبت این شرکت با اشاره به زیان ۱۶ میلیارد ریالی کلرپارس در سال ۹۵، می گوید: سود خالص این شرکت از مبلغ  ۵۵ میلیارد ریال در سال ۹۶ به ۱۳۱۰ میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده که این امر نشان از تحقق افزایش سود ۲۲۷۳ درصدی در طی چهار سال گذشته است‌.

ابوالفضل باباپور اظهار کرد: در تشریح عملکرد این شرکت که در تامین مواد شیمیایی گند زدا و ضدعفونی‌کننده (کلر و مشتقات آن و آب اکسیژنه) فعال است، افزود: طی سه ماهه نخست سالجاری توانستیم به فروش ۸۳۹ میلیارد ریالی دست یابیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

راز آسمان پایتخت

تامین مواد ضد عفونی کشور در پاندمی کرونا

باباپور ادامه داد: کلرپارس در اوج دوران پاندمی کرونا و با وجود محدودیت‌های ایجاد شده در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، از اسفند ماه سال ۹۸ در تامین مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدای آب شرب کشور و مواد ضدعفونی دست و سطوح نقشی قابل توجه را در سطح کشور ایفا کرد.

وی تصریح کرد: میزان فروش این شرکت در سال ۹۹ بالغ بر ۲۷۷۰ میلیارد ریال و سود خالص شرکت نیز ۱۳۱۰ میلیارد ریال محاسبه شده که نسبت به سال گذشته به ترتیب حدود ۴۴ و ۳۸ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت کلرپارس گفت: ما توانسته‌ایم دو محصول استراتژیک آب اکسیژنه و پارافین کلره را به‌ صورت انحصاری تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم که در این راستا از خروج ارز به مبلغ بیش از ۱.۸۰۰ هزار دلار از بابت خودکفایی پارافین کلره و بیش از ۴.۵۰۰ هزار دلار از بابت آب اکسیژنه جلوگیری شود.

خارج کردن محصولات با حاشیه سود پائین از سبد تولید شرکت

وی بیان کرد: این شرکت بر اساس استراتژی خود در سال ۱۴۰۰، رویکرد خروج از تولید محصولات با حاشیه سود پایین و اصلاح سبد محصولات شرکت جهت کسب حداکثر سود را اتخاذ کرده و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با تولید آزمایشی پروژه افزایش ظرفیت کلر، ظرفیت اسمی تولید روزانه را از ۵۰ تن به ۸۵ تن در روز ارتقا داده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در طی این مدت، در جهت تکمیل صنایع پایین دستی، پروژه‌های واحد اسید کلریدریک جدید و واحد تغلیظ سود ۳۰ به ۵۰ درصد را مورد بهره‌برداری قرار داده است.

باباپور گفت: با بهره‌ برداری از کلریناتور سوم پارافین کلره در خرداد ماه ۱۴۰۰،  عملا ظرفیت تولید این محصول استراتژیک را ۵۰ درصد افزایش و به ۱۰ تن در روز رسانده که نتیجه این امر تولید ۴۱۴ تن محصول پارافین کلره در  تیر ماه ۱۴۰۰ بود که رکوردی جدید در تولید ماهانه این محصول به‌شمار می‌رود.

بورسی شدن کلر پارس از سال 98

مدیرعامل کلرپارس افزود: با توجه به چشم‌انداز شرکت، پروژه‌های زیست محیطی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تعریف شده و با هزینه کردی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بخش دیگری از پروژه‌ها نیز در حال اجرا است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم سرمایه گذاری در حوزه مخازن انبار محصولات مایع طی سال‌های گذشته با تعریف پروژه افزایش ظرفیت مخازن در سال ۹۹ و خرید بالغ بر ۲۰ تن مخزن با هزینه بالای ۱۲۰ میلیارد ریال در حال اجرا است.

وی با بیان این‌که کلرپارس در بهمن ماه سال ۹۸ با ورود به فرابورس به‌ عنوان یکی از شرکت‌های بورسی شستا معرفی شد، گفت: از جمله مهم‌ترین شاخص‌های حوزه مالی، کاهش دوره وصول مطالبات از ۲۹ روز در سال ۹۷ به ۱۹ روز در سال ۹۹ رسیده است.

وی افزود: شاخص‌های بازده دارایی‌ها و بازده ارزش ویژه حقوق صاحبان سهام در سال ۹۹ نسبت به سال‌های قبل هم ارتقایی قابل توجه را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز