شرکت پتروشیمی مارون و پروژه الفین هفتم

لست سکند

اتان نوعی گاز بی‌بو است که گاز طبیعی به عنوان اصلی‌ترین منبع تجاری آن معرفی می‌شود. این گاز برای تولید اتانول، پلی اتیلن، اتیل کلروید و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به عنوان یک جز در گازهای کالیبراسیون برای صنایع خودرو سازی، گاز، نفت و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود. یکی از مجموعه‌های تولید کننده این ماده شیمیایی «پتروشیمی مارون» نام دارد.

به گزارش کاماپرس، این پتروشیمی به منظور اجرای الفین هفتم تاسیس شد. با اجرای این طرح، با ظرفیت تولید سالیانه 1.1 میلیون تن پلی اتیلن، برای اولین بار در کشور اتان از گاز طبیعی استحصال شده، طی فرآیندهایی به مواد الفینی، فرآورده‌های پلیمری و شیمیایی تبدیل شد.

شکل‌گیری یک مجتمع جامع پتروشیمی

شرکت پتروشیمی مارون در سال 1377 افتتاح و در سال 1385 به بهره برداری رسید. پتروشیمی مارون در زمینی به مساحت 102/5 هکتار، در دو منطقه جغرافیایی کریت کمپ اهواز و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاسیس شده است.

در حال حاضر عبدالمجید محمدی مدیریت این پتروشیمی را بر عهده دارد. این مجموعه با دارا بودن کارخانه بازیابی اتان، با بازیافت اتان از گاز طبیعی، آن را برای تولید محصولات شیمیایی و پلیمری به کار می‌برد. محصولات کنونی مجموعه، شامل اتیلن کلایگول، پلی پروپیلن، پلی اتیلن سنگین و الفین است.

راز آسمان پایتخت

این شرکت با توانایی تولید سالیانه یک میلیون و 100 هزار تن اتیلن، 200 هزار تن پروپلین، 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین و همچنین 300 هزار تن پلی پروپیلن و بالغ بر 443 هزار تن انواع گلایکول یکی از مجتمع‌های جامع پتروشیمی در ایران و جهان است.

مارون در بورس و عملکرد آن

سهام پتروشیمی مارون با نماد «مارون» در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. این سهام در بخش شیمیایی، قسمت شیمیایی پایه به جز کود قرار دارد. تا نوزدهم تیرماه از این سهام 103 معامله به ارزش 4 میلیارد و 829 میلیون ریال به ثبت رسید. هم اکنون ارزش بازاری مارون بیشتر از هزار هزار میلیارد ریال است.

شرکت‌های گروه پتروشیمی تابان فردا، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سرمایه گذاری امین توان آفرین ساز از سهامداران عمده مارون هستند.

این شرکت در نظر دارد با شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌ها در محدوده فعالیت‌های تاثیر گذار و تاثیر پذیر به گونه‌ای عمل کند که با داشتن اطلاعات بهینه در تمامی فرآیندها، ضمن حفظ دارایی‌ها فیزیکی و غیر فیزیکی در زمان فعالیتش، خطرات و ریسک‌های موجود را کاهش دهد. ضمن اینکه از محیط زیست و منابع کشور مراقبت کند تا با کسب نتایج مفید، بهبود سیستم‌های مدیریتی و توسعه مارون را تضمین کند.

خدمات زیست محیطی پتروشیمی مارون

این مجموعه در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز سال 1398 حضور داشته و موفق به کسب لوح تندیس صنعت سبز شد. این شرکت 5/5 هکتار فضای سبز در داخل و 4/5 هکتار در خارج مجتمع احداث کرد. در خصوص مدیریت پسابهای صنعتی نیز احداث واحد تصفیه خانه پساب صنعتی با ظرفیت 200 متر مکعب در ساعت، پروژه طراحی، ساخت و نصب تجهیزات در یونیت 24 واحد الفین و … را انجام داده است.

سال گذشته این شرکت در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، حضور داشت.

مرتبط با : پتروشیمی مارون
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز