پالایش نفت اصفهان؛ اولین پالایشگاه ایران با محصولاتی متنوع

اولین پالایشگاه کشور از نظر تنوع تولید فرآورده‌های نفتی پالایشگاه اصفهان است که یکی از بزرگترین پالایشگاه های ایران نیز محسوب می‌شود. به گزارش کاماپرس، شرکت پالایش نفت اصفهان در منطقه با مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع شده است و فضای سبزی با مساحت حدود ۱۱۴ و هکتار دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ نفت و نیرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

طراحی اولیه و ساخت این پالایشگاه با مشارکت دو شرکت مشترک آمریکایی و آلمانی به نام فلور و تیسن در فاصله سال‌های ۱۳۵۴ تا ۵۷ انجام و ۹۰ درصد کارهای ساختمانی آن پیش از پیروزی انقلاب تمام شد. اما بلافاصله پس از انقلاب اسلامی این پالایشگاه تکمیل و بدون حضور هیچ نیروی خارجی در سال ۱۳۵۸ راه اندازی شد. این واحد صنعتی در سال ۱۳۷۰ به عنوان شرکت پالایش نفت اصفهان سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید.

از صفر تا صد فعالیت‌های شرکت نفت اصفهان

خوراک این پالایشگاه، نفت خام مارون اهواز است که توسط لوله های ۳۲ و ۳۶ اینچی به طول ۴۳۰ کیلومتر پس از گذشتن از هفت تلمبه‌خانه مارون، رامهرمز، باغ ملک، ایذه، دهدز، گندمکار و اصفهان وارد پالایشگاه شده و در مخازن مربوطه تصفیه می‌شود.

شرکت پالایش نفت اصفهان در کنار پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی، تامین خوراک صنایع پایین دستی یعنی شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران را نیز برعهده دارد و هم اکنون حدود ۲۳ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.

آریاک سفر

این مجتمع پالایشی از دو پالایشگاه تقریباً مشابه تشکیل شده است و اصلی ترین واحدهای عملیاتی آن واحدهای تقطیر، واحدهای تولید گاز مایع، واحدهای کاهش گرانروی، واحدهای تبدیل کاتالیستی، واحد تولید هیدروژن، واحدهای آیزوماکس، مجتمع بنزین‌سازی، واحد حلالهای ویژه، واحد آب و برق و بخار و واحدهای آمین و بازیابی گوگرد هستند.

ظرفیت طراحی این شرکت ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که از سال‌های آغازین دهه ۶۰ تاکنون ظرفیت پالایش نفت خام این شرکت افزایش ۸۵ درصدی داشته است و اکنون بیش از ۳۷۵ هزار بشکه در روز پالایش می‌کند.

سال ۱۳۹۴ پیچیده‌ترین کاتالیست پالایشی دنیا مربوط به واحدهای بنزین‌سازی را این شرکت تولید کرد تا پیش از این تولید آن تنها در انحصار دو شرکت بزرگ آمریکایی و فرانسوی بود. راه اندازی و بهره برداری کامل  از این مجتمع بنزین‌سازی، باعث شد متوسط روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو۵ تولید شود و این شرکت سهم بسزایی در کاهش آلودگی اصفهان ایفا کند. این شرکت همچنین روزانه ۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و ۵ تولید می‌کند.

تولیدات شرکت نفت اصفهان

تولیدات این شرکت در سه دسته جای می‌گیرند: دسته اول، فراورده های اصلی هستند که شامل پنج فرآورده گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت و گاز و نفت کوره است و جهت توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شوند.

فرآورده‌های ویژه با هدف تحویل به مشتریان عمده جز دسته دوم هستند که شرکت پالایش نفت اصفهان به عنوان تامین کننده خوراک پنج شرکت بزرگ تولیدی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. وکیوم باتوم، نفت سفید ویژه، نفتا، پلاتفرمیت و روغن پایه به عنوان محصولات ویژه هستند که خوراک شرکت‌های نفت جی، صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی اراک، پتروشیمی اصفهان و نفت سپاهان می‌شوند.

دسته سوم و دسته آخر نیز فرآورده‌های ویژه خوراک صنایع کوچک است که نفت سفید، آیزوماکس، نفت گاز و نفتا، انواع حلال‌ها، آیزوریسایکل روغن پایه سبک و سنگین، وکیوم باتوم و گوگرد در این دسته جای می‌گیرند.

واگذاری به بخش خصوصی

گفتنی است در سال ۱۳۸۱ واحد روغن سازی این شرکت به عنوان شرکت نفت سپاهان و در سال ۱۳۸۲ واحد قیرسازی این شرکت با عنوان شرکت پالایش نفت جی به بخش خصوصی واگذار شد. اما شرکت پالایش نفت اصفهان در سال ۱۳۸۶ مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی شد و با عرضه سهام آن در بازار بورس با نماد شپنا به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت آوای پردیس سلامت،  شرکت توسعه سرمایه و شرکت صادرفر از سهامداران این شرکت‌هستند. همچنین شرکت پالایش نفت جی، صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم، شرکت صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت نفت سپاهان، شرکت سرمایه گذاری اهداف، گروه مالی ملت وگروه پتروشیمی تابان فردا از دیگر سهامداران این شرکت محسوب می‌شوند. بانک صادرات ایران، بانک تجارت و بانک ملت نیز باقی سهام این شرکت را در اختیار دارند.

دستاوردهای مهم شرکت نفت اصفهان

شرکت نفت سپاهان در سال ۱۳۹۲ موفق شد تا به عنوان شرکت پیشرو، رتبه دوم در بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران را کسب کند. همچنین این شرکت در سال ۱۳۹۱ رتبه اول در بین 400 شرکت برتر ایران را کسب کرد. در همین دو سال ۹۱ و ۹۲ این شرکت رتبه نخست در گروه فرآورده‌های نفتی شرکت های برتر ایران را به دست آورد.

طی سال‌های ۸۶ تا ۹۰ ، شرکت پالایش نفت سپاهان رتبه اول جشنواره ملی بهره‌وری در گروه فرآورده‌های نفتی را از آن خود کرد. سال ۹۰ بود که شرکت نفت اصفهان توانست رتبه دوم در میان ۱۰۰ شرکت برتر اقتصاد ایران را به دست آورد. همچنین این شرکت در سال‌های متوالی ۸۶، ۸۷ و ۸۸ جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی را دریافت کرد.

شرکت پالایش نفت اصفهان، تمامی فعالیت‌هایش را بر اساس استانداردهای زیست محیطی، افزایش کمی و کیفی محصولات و فرآورده‌ها و سودآوری شرکت، سیستم‌های مدیریت کیفیت، زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای انجام می‌دهد. همچنین این شرکت موفق به دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی ۵۰۰۰۱ شده است.

مرتبط با : پالایش نفت اصفهان
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز