شرکت نفت پاسارگاد؛ بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه

قیر، فرآورده‌ای سیاه و خمیری شکل از نفت است که کاربردهای بسیاری در راه‌سازی و عایق‌بندی ساختمان‌ها دارد. همچنین صادرات این فرآورده، سود بالایی به همراه می‌آورد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنایع نفتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، این دلایل باعث شده است تا در ایران هم علاوه بر تولید قیر برای مصارف داخلی، قیر صادراتی هم تولید شود و چهار درصد از سهم نیاز بازار جهانی به قیر را به خود اختصاص دهد. از این رو در ادامه این مطلب، یکی از شرکت‌های تولیدکننده قیر با نام شرکت نفت پاسارگاد معرفی می‌شود؛

تجمیع واحد قیرسازی شش پالایشگاه

سال 1382 شش واحد قیرسازی پالایشگاه‌های تهران، اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس تجمیع شدند و شرکت نفت پاسارگاد با هدف اداره و بهره‌برداری از آن‌ها تاسیس شد. در کارخانه آبادان 62 نفر، کارخانه اراک 81 نفر، کارخانه بندرعباس 112 نفر، کارخانه تبریز 69 نفر، کارخانه تهران 130 نفر و در کارخانه شیراز 81 نفر پرسنل مشغول فعالیت هستند.

سقف تولیدی سالانه این واحدها بالغ بر چهار میلیون تن در سال است و در حال حاضر، شرکت نفت پاسارگاد بیش از نیمی از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد. توزیع مناسب جغرافیایی و استراتژیک شش کارخانه باعث شده است تا این شرکت با داشتن دو پایانه صادراتی و قابلیت ذخیره‌سازی بیش از 160 هزارتن، سهم قابل توجهی از بازار صادرات قیر ایران را نیز به خود اختصاص دهد، چراکه امکان صدور محصولات شرکت از مرزهای مختلف امکان‌پذیر است.

آریاک سفر

صادرات بزرگترین محموله قیر کشور

در اردیبهشت ماه سال 1400 بارگیری بزرگترین محموله قیرصادراتی کشور به میزان 44 هزار تن در بندر امام خمینی، بارگیری شد. نفت پاسارگاد مدعی است که صادرات این محموله باعث شده است کشتی‌های بزرگ و کوچک حتی از سوی کشورهای اروپایی، برای خرید آن صف بکشند.

نفت پاسارگاد در مسیر پیشرفت

تولید یک میلیون و 840 هزار تن انواع قیر در کنار رشد 30 درصدی صادرات و همراه با افزایش 60 درصدی تعداد مشتریان جدید، از دستاوردهای شرکت نفت پاسارگاد بوده است و باعث افزایش سهم این شرکت در بازار جهانی شده است؛ به طوری که صادرات این شرکت در آبادان از 30 هزار تن، به 300 هزارتن رسید.

پاسارگاد همچنین لوح تقدیر صادرکننده فعال، تندیس رعایت حقوق مصرف‌کننده و تندیس صنعت سبز کشور را دریافت کرده است. این شرکت نفتی، موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس چهاردهمین نمایشگاه محیط زیست نیز شده و هر شش واحد آن به عنوان واحد نمونه کیفی معرفی شده‌اند.

شپاس در بورس

در سال 1391 شرکت نفت پاسارگاد با نماد شپاس در فرابورس پذیرفته و سهام آن عرضه شد. شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز، پتروشیمی تامین -تاپیکو- با 50 درصد سهم، بزرگترین سهامدار این نماد است. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت پتروشیمی جم، شرکت پروپلین جم، صندوق سرمایه‌گذاری امین یکم فردا و صندوق سرمایه‌گذاری توسعه تعاون صبا از دیگر سهامداران این شرکت هستند که هرکدام به ترتیب، 12 درصد، هشت درصد، چهار درصد، دو درصد و دو درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارند. ما بقی سهام این شرکت در اختیار سایر سهامداران و در حال حاضر ارزش بازار آن 46 هزار و 737 میلیارد ریال است.

مرتبط با : شرکت نفت پاسارگاد
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز