شرکت نفت لاوان؛ از مجتمع تقطیر تا پالایشگاه

در طول هشت سال جنگ میان ایران و عراق، صنعت نفت یکی از اهداف اصلی حملات جنگنده‌ها بود؛ هدف از بمباران تاسیسات نفتی، به صفر رساندن تولید و صادرات نفت ایران بود و طی آن خسارات سنگینی به تاسیسات نفتی مهم کشور همچون پالایشگاه آبادان وارد شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ نفتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در آن سال‌ها برخی شرکت‌ها که تا قبل از شروع جنگ مورد توجه کمتری قرار می‌گرفتند، مهم و موثرتر از همیشه واقع شدند. یکی از این شرکت‌ها، پالایش نفت لاوان بود. در ادامه این مطلب، شرکت پالایش نفت لاوان بیشتر معرفی خواهد شد؛

پالایشگاه لاوان، از دیروز تا امروز

در سال 1355، بخشی از پالایشگاه شیراز، تحت عنوان مجتمع تقطیر لاوان، با نظارت شرکت ملی نفت ایران و به کمک شرکت اینگرا از یوگسلاوی سابق، ساخته و راه‌اندازی شد. ظرفیت فرآوری این مجموعه در سال‌های اولیه 20 هزار بشکه نفت خام در روز بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بهسازی این سیستم در دستور کار قرار گرفته بود که جنگ تحمیلی رخ داد. با شروع جنگ، چندی از پالایشگاه‌های مهم کشور اعم از پالایشگاه آبادان صدمه دیدند و به تبع آن، نیاز به فرآورده‌های نفت و گاز کوره افزایش یافت؛ در نتیجه اهمیت این واحد بیش از پیش نمایان شد. تا آنجا که در طول سال‌های جنگ، عملیات سوخت‌رسانی به ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران به شکل قابل قبولی توسط این شرکت انجام می‌گرفت.

آریاک سفر

در همان زمان، «مجتمع پالایشی لاوان» با هدف تولید فرآورده‌های مرغوب‌تر تشکیل شد. سال 1368 واحد مراکس با ظرفیت شش هزار بشکه در روز، توسط شرکت یو.او.پی طراحی و توسط شرکت چیودا ژاپن برای تولید نفتای شیرین به راه‌ افتاد.

پنج سال بعد از آن، یعنی در سال 1373 طرفیت واحد تقطیر نفت خام از 20 هزار بشکه به 30 هزار بشکه در روز رسید؛ در نتیجه تولید فرآورده‌ها نیز افزایش یافت و امکان تولید فرآورده نفت سفید و کاهش ضایعات فراهم شد.

اوایل دهه 80 بود که واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه هم به راه افتاد و در سال 1378 اسکله دو منظوره نفتی- تدارکاتی و واحد استحصال و ذخیره‌سازی گاز مایع که پیش از آن در فلرهای پالایشگاه سوزانده می‌شد، به بهره‌برداری رسید.

دهم اردیبهشت سال 1390، مصادف با روز ملی خلیج فارس، فاز اول طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی ظرفیت شرکت با هدف افزابش طرفیت از 20 هزار بشکه در روز به 55 هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت. واحد تصفیه هیدروژنی و تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین و همچنین واحد تصفیه هیدروژنی فرآورده‌های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز نیز در سال‌های دهه 90 به بهره‌برداری رسیدند.

در حال حاضر، خوراک 35 هزار بشکه نفت خام پالایشگاه لاوان توسط یک رشته خط لوله 12 اینچ از مخازن تاسیسات شرکت نفت فلات قاره لاوان و 20 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی، تامین می‌شود.

تولید در شرکت نفت لاوان چگونه است؟

فرآورده‌های پالایشگاه‌ لاوان به دو بخش ِ«فرآورده‌های واحد تقطیر نفت خام» و «فرآورده‌های واحد تبدیل کاتالیستی» تقسیم می‌شوند. به طور کلی، واحد تقطیر نفت خام، واحد تبدیل کاتالیستی، واحد ایزومریزاسیون، واحد بازیافت گاز مایع، واحد آمین، واحد گوگردزدایی از گازوئیل، واحد تولید گوگرد اسکله و واحد سرویس‌های جانبی از واحدهای موجود در این پالایشگاه هستند.

واحد تقطیر، از دو مجموعه تقطیر یک و دو با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار بشکه در روز تشکیل شده‌است و هم‌اکنون با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه در روز فعالیت می‌کند. محصولات خروجی این واحد شامل نفت سفید، نفتای سنگین و سبک، گازوئیل و نفت کوره هستند.

واحد تبدیل کاتالیستی نیز از دو مجموعه تبدیل کاتالیستی ۳۰۰ و هزار و 300 تشکیل شده است؛ نفتای سنگین تولید شده در واحد تقطیر پس از تصفیه در واحدهای تصفیه هیدروژنی نفت، به قسمت «پلتفرمیت» واحد تبدیل کاتالیستی ارسال می‌شود و پس از واکنش‌های کاتالیستی بنزین پلتفرمیت، با مشخصات بنزین یورو ۴ تولید می‌شود. ظرفیت تولید این دو واحد به ترتیب ۷۹۷ و ۸۵۷ متر مکعب بنزین پلتفرمیت در روز است.

واحد بعدی، ایزومریزاسیون است که هدف از آن «بهبود در عدد اکتان جهت تولید بنزین با اکتان بالاتر» است. این بار، نفتای سبک تولیدشده در واحد تقطیر پس از تصفیه در واحد تصفیه هیدروژنی این واحد به قسمت ایزومریزاسیون ارسال و با شاخه‌دار شدن پارافین‌های خطی باعث افزایش عدد اکتان از مقدار تقریبی ۶۵ و ۸۷ می‌شود.

تمامی فرآورده‌های تولیدی و خوراک میعانات گازی از طریق دو اسکله نفتی، توسط کشتی‌های نفتکش ارسال و دریافت می‌شود. واحد سرویس‌های جانبی نیز یکی از مهم‌ترین واحدهای پالایشگاهی است که به بخش‌های تامین آب صنعتی و شیرین، تامین بخار، تامین هوای ابزاردقیق، تولید برق، واحد کاستیک، واحد تصفیه آب ترش، واحد پانیشر و واحد ازن تقسیم می‌شود.

دستاوردها و افتخارات

شرکت نفت لاوان در میان 10 صنعت برگزیده سبز کشوری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، حضور دارد. همچنین این شرکت گواهی‌نامه و نشان محصول سبز برای فرآورده‌های استراتژیک بنزین را نیز دریافت کرده است. شرکت نفت لاوان موفق به کسب مقام برتر ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سطح شرکت‌های پالایشی نیز شده است. گواهی‌نامه و تندیس مدیریت انرژی از دیگر دستاوردهای لاوان محسوب می‌شود.

پالایشگاه نفت لاوان تحت گواهی‌نامه‌ها و استانداردهای سیستم مدیریت انرژی، سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت زیست محیطی، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی فعالیت می‌کند؛ علاوه بر این سیستم یکپارچه مدیریت و سیستم مدیریت کیفیت ویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در این شرکت استقرار یافته است.

نفت لاوان در بورس

شرکت نفت لاوان، با نماد «شاوان» در بورس اوراق بهادار، حضور دارد. سازمان تامین اجتماعی با 51 درصد سهم، بزرگترین سهامدار این نماد است. پس از آن موسسه صندوق بازنشستگی کشوری 19 درصد سهم دارد. شرکت س اخراسان رضوی و شرکت س اتهران از دیگر سهامداران این مجموعه هستند. ارزش بازار این سهام در حال حاضر، 128 هزار و 150 میلیارد ریال است.

ریاست هیات مدیره این شرکت را حسین بارگاهی بر عهده دارد و محمدعلی اخباری، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره این شرکت است.

مرتبط با : پالایش نفت لاوان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز