شرایط خرید خودرو از بورس ؛ سالی یک بار و فقط برای افراد گواهینامه دار

بر اساس جزئیات جدیدی که از طرح خرید و فروش خودرو منتشر شده متقاضیان می توانند سالی یک بار خودروی مورد نظر خود را که جزو خودروهای پرتیراژ داخلی یا خارجی است از بورس کالا خریداری کنند و شرط آن این است که دارای گواهینامه باشند.

به گزارش کاماپرس، بازار خودرو آنقدر گرانی به خود دید که دیگر خرید خودرو صفر برای اغلب افراد چیزی در حد رویا شده است. تنها طرحی که برای ساماندهی قیمت ها در بازار خودرو تاکنون از آن صحبت شده و به اجرا درنیامده، انجام معاملات خودرو از طریق بورس کالا است.

آیا این طرح می تواند رویای خرید خودرو را کمی ارزان تر و دست یافتنی تر کند؟ مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در تشریح جزئیات معاملات خودرو در بورس کالا اظهار کرده است: فرمول قیمت گذاری خودرو در بورس قرار است توسط شورای رقابت طرح شود و بعد از خودرو  بر اساس آن در بورس مورد معامله قرار گیرد.

فلاح تاکید کرد: بعد از قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا معامله گران به رقابت خواهند پرداخت و در انتها مطابق ابلاغیه مجلس قرار است تفاوت قیمتی که در تابلو کشف می شود با قیمت پایه محاسبه شود و بعد از آن اختلاف بدست آمده حاصل از آن  بین سه گروه اعم از سامانه حمل و نقل عمومی، تولیدکنندگان خودرو و تولید کنندگانی که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، تقسیم خواهد شد.

وی در خصوص نحوه عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: طبق طرحی که در مجلس مطرح شده قرار بر اینکه خود خودرو در تابلو بورس کالا معامله شود اما ما به مرکز مطالعات مجلس در قالب یک طرح پیشنهاد دادیم که قطعات خودرو هم می توانند در این معاملات مورد معامله قرار گیرند.

آریاک سفر

شرط خرید خودرو از بورس چیست؟

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در پاسخ به این سوال که شرایط حضور افراد برای مشارکت در این معامله به چه نحوی است؟ گفت: نخست تمام افرادی که در این معامله حضور دارند باید گواهی نامه داشته باشند و دوم معامله گرن فقط یکبار از یک مدل می توانند در طول سال  خریداری کنند.

پلاک گذاری خودرو بر حسب معاملات بورس

فلاح در خصوص اینکه آیا حضور خودرو در بورس کالا میزان  عرضه و تقاضا متعادل شود یا خیر؟ تصریح کرد: پیش بینی که در این طرح صورت گرفته قرار است تمام معاملات خودرو از این پس در بورس کالا مورد معامله شوند اما نکته ای که در این بخش باید به آن اشاره کرد قرار بر این است که حتی پلاک گذاری نیز بر حسب معاملات در بورس کالا صورت گیرد در نتیجه مجموع این اقدامات سبب می شود که تمام عرضه و تقاضا در مجموع روی تابلو بورس کالا قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا در خصوص زمان تحویل خودرو توسط شرکت خودرو ساز به مشتری نیز قانونی در نظر گرفته است یا خیر؟ تاکید کرد: بورس کالا به شدت در این خصوص حساسیت به خرج خواهد داد، به گونه که اگر زمان تحویل خودرو به مشتری طول کشد قطع به یقین با آنها برخورد  و خسارت های وارده به مشتری از خودرو ساز اخذ خواهد شد.

دست دلالان را از خودرو کوتاه می کنیم

مدیر مطالعات بورس کالا در این خصوص که عرضه خودرو در بورس کالا تا چه حد می تواند مانع از فعالیت دلالان خودرو در بازار شود؟ اظهار کرد: هم اکنون از آنجایی که میزان عرضه و تقاضا یکسان نیست عاملی شده تا قیمت های معین نتواند بازار را تسویه کنند به همین دلیل در این قیمت ها با افزایش تقاضا از نوع کاذب مواجه شدیم.

فلاح  افزود:  تقاضای کاذب در بازار خودرو  از نوع رانت است و این مسئله سبب شده  تا سفته بازان به بازار خودرو هجوم آوردند، به گونه ای  که میزان تقاضا نسبت به عرضه در بازار افزایش یافته و بازار دو قیمتی شود، اما اگر این معاملات خودرو به داخل بورس کالا بیاید قطع به یقین ما نمی گذاریم که چنین اتفاقی در بازار خودرو رخ دهد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “شرایط خرید خودرو از بورس ؛ سالی یک بار و فقط برای افراد گواهینامه دار

  1. علی گفته:

    سلام. اگه این کار روبکتیددرسته دست دلالان حقیقی گوتاه میشه ولی دلالهامیشه حقوقی که دیگه نمیشه هیچ کاری کرداون موقع میشه اختصاصی یه اقازاده

  2. کیارش گفته:

    دست دلال رو کوتاه میکنیم رو خوب گفتید=)))) قیمت رو با این کار پایین میارید یا بالا؟ بیشتر به نظرم صعودی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز