عزم دولت برای مالیات گرفتن از خانه‌های خالی

سازمان امور مالیاتی سرانجام موظف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی شد. اما آیا این طرح اجرا شدنی است و آیا بازار مسکن را به تعادل خواهد رساند؟

به گزارش کاماپرس؛ همین چند روز پیش بود که وزارت راه وشهرسازی در گزارشی اعلام کرد که در اردیبهشت ماه قیمت هر متر خانه در تهران به بیش از 17 میلیون تومان رسیده است. فشار تقاضا برای مسکن در بخش مصرفی در حالی روز به روز بیشتر می شود و به شکل افزایش قیمت و افزایش نرخ اجاره بها خود را نشان می‌دهد که بر اساس آمارها ۲.۶ میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد و حدود 500هزار واحد از این نوع خانه‌ها در تهران قرار دارند. حالا بعد از سالها چانه‌زنی گویا دولت سازمان امور مالیاتی را موظف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی کرده است.

موافقین این طرح معتقدند که دریافت مالیات از خانه های خالی علاوه بر اینکه منجر به تعادل بخشی در بازار مسکن می‌شود، می‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت در سال جاری را جبران کند.

سابقه تاریخی طرح

پیشنهاد اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد. به نقل از ایسنا، این طرح یک بار در سال ۱۳۶۶ روی میز دولت قرار گرفت اما به دلیل نبود ابزارها و امکانات کافی برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه، رها شد. سال ۱۳۹۴ در دوره مسئولیت عباس آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی، موضوع مالیات از خانه‌های خالی مجددا مطرح شد اما بازهم پیش نرفت. سرانجام در دوران وزارت محمد اسلامی، راه اندازی سامانه املاک و اسکان که مهمترین هدف آن شناسایی خانه‌های خالی است پیگیری و سرانجام در بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی کرد.

آریاک سفر

اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ نیز کمیسیون اقتصادی دولت مصوبه بهره برداری از این سامانه و اخذ مالیات از خانه‌های خالی را توسط سازمان امور مالیاتی به تصویب رساند.

نظر سازمان امور مالیاتی در خصوص طرح

احمد زمانی رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ در یک برنامه رادیویی گفته بود: مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی را در بین مالیات‌ها دارد.

به نقل از تابناک، او گفته بود: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی واحد‌های خالی از سکنه وابسته به راه اندازی سامانه املاک و اسکان است. زمانی افزود: سیستم مالیات بر خانه‌های خالی در خیلی از کشور‌های اروپایی مطرح و اجرا شده، اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز