شاروم و وضعیت آن در بازار مواد شیمیایی و بورس

پلاستیک‌ها انواع مختلفی دارند و تقریبا در ساخت اغلب کالاها استفاده می‌شوند. یکی از انواع پلاستیک‌ها، پودر کریستال ملامین است که در برابر حرارت بسیار مقاوم بوده و از آن در تولید محصولات مختلفی مانند صفحات رومیزی تا برخی داروها و لوازم خانگی استفاده می‌کنند. این نوع ماده شیمیایی از سال 1958 در کودها مورد استفاده قرار گرفت و گهگاهی به عنوان منبع نیتروژن غیرپروتئینی برای تغذیه گاوها استفاده می‌شد که البته بعدها مشخص شد از لحاظ تغذیه‌ای برای نشخوارکنندگان چندان موثر نیست.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

قاعدتا همه کشورها به کارخانه‌هایی برای تولید چنین ماده پایه‌ای احتیاج دارند. مجموعه «پتروشیمی ارومیه» یکی از این مراکز در داخل ایران است که کریستال ملامین را به صورت عمده تولید می‌کند. کاماپرس در ادامه مطالب بیشتری از این شرکت را برای خوانندگان و علاقمندان حوزه پتروشیمی بیان می‌کند؛

افتتاح پتروشیمی ارومیه بعد از ۲۸ سال!

سال 1374 در منطقه شمال غربی کشور، ارومیه، کارخانه پتروشیمی راه اندازی شد که مواد اولیه آن اوره آمونیاک و گوگرد بود و آب مورد نیاز آن از دو حلقه چاه در جوار مجتمع تامین می‌شد. این مجموعه قرار بود در دهه 40 به منظور تولید کریستال ملامین راه اندازی شود، اما هیچ یک از شرکت‌های صاحب لیسانس، تکنولوژی موردنیاز این کار را در اختیار پتروشیمی ارومیه قرار ندادند. اما در سال 1368 اوضاع به نفع این مجموعه تغییر کرد و شرکت سی‌ان‌سی‌سی‌سی چین برای فروش دانش فنی تولید کریستال ملامین به پتروشیمی ارومیه اعلام آمادگی کرد. فرآیند انعقاد قرارداد، واگذاری طراحی سرویس‌ها، عملیات ساخت و تامین تجهیزات موردنیاز از اواخر 1369 آغاز شد و تا 1374 خاتمه پیدا کرد. سرانجام این مجموعه در سال 1374 رسما راه اندازی شد.

مجموعه پتروشیمی ارومیه دائما در حال گسترش واحدهای تولیدی خود است. این شرکت در سال 1394، واحد دو جذبی اسید سولفوریک دی‌سی‌دی‌آی را با ظرفیت 150 تن در روز راه اندازی کرد. در حال حاضر غلظت تولیدات پتروشیمی ارومیه بالای 98 درصد بوده و این بخش توانایی کار بین 30 تا 110 درصد ظرفیت را دارد.

آریاک سفر

این مجموعه با مدیریت کریم دلجوان قدرتی، به دنبال گسترش مرحله‌ای حیطه جغرافیایی فعالیت خود با تکیه بر ارزش‌های مشترک «توسعه مستمر، ارتقای نظام سازمانی، مشتری مداری و مسئولیت اجتماعی» است.

انواع مختلف تولیدات پایه‌ای شیمیایی

در حال حاضر این شرکت 4 هزار تن کریستال ملامین، 40 هزار تن سولفات آمونیم و 50 هزار تن اسید سولفوریک در سال تولید می‌کند. سولفات آمونیم یک نوع از پرمصرف‌ترین کودهای ازت دار است که به رشد محصولات زارعی کمک می‌کند. جوهر گوگرد یا همان اسید سولفوریک هم ماده اسیدی بسیار قوی با خاصیت خورنده است که برای مواده شوینده، واکنش‌های شیمیایی و … کاربرد دارد.

سولفات پتاسیم و اسید کلریدریک هم از دیگر تولیدات این پتروشیمی است. سولفات پتاسیم که با نام تجاری سولوپتاس شناخته می‌شود، به عنوان کود کاربرد فراوانی دارد. اسید کلریدریک که همان جوهر نمک شناخته شده است اغلب با دیگر مواد شیمیایی ترکیب شده و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهش ۶۳ درصدی سوددهی شاروم

این شرکت پتروشیمی از جمله مجموعه‌های پذیرفته شده در بازار فرابورس است و سهام آن با نماد «شاروم» در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. ارزش بازاری کنونی این سهام بیشتر از 12 هزار و 743 میلیارد ریال بوده و همچنین نرخ خرید و فروش آن هم در محدوده قیمتی 17 تا 18 هزار ریال است. عمده سهام پتروشیمی ارومیه به شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان تعلق دارد.

این مجموعه در پایان 12 ماهه منتهی به سال مالی گذشته، به ازای هر سهم 594 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 63 درصد افزایش داشته است. در کل شاروم با سرمایه ثبت شده 700 هزار میلیون ریالی توانسته در پایان سال مالی قبل، میزان 416 هزار و 51 میلیون ریال سود محقق کند.

پروژه‌ها شریان حیاتی شاروم هستند

همانطور که قبلا اشاره شد این شرکت به دنبال گسترش اصولی حیطه جغرافیایی خود است و به همین منظور هم در سال جاری طرح‌های زیادی را اجرا کرده و پروژه‌های دیگری نیز در دست اجرا دارد. دی ماه سال گذشته طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با وجود تحریم‌ها تکمیل شد و به بهره برداری رسید. این کار با هدف تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی توسط متخصصان ایرانی اجرا و آماده بهره برداری شد.

در شرایط فعلی، پتروشیمی ارومیه بیشتر از 30 درصد بازار کریستال ملامین کشور را در دست دارد. گسترش طرح‌های این شرکت باعث خواهد شد تا سهم شاروم از بازار کریستال ملامین، سولفات آمونیم، اسید سولفوریک و … افزایش یابد.

مرتبط با : پتروشیمی ارومیه
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز