سیل در کمین تهران

با توجه به شدت بارش باران در تهران، احتمال وقوع سیل در پایتخت بیشتر شده است.

به گزارش کاماپرس، طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی آسمان تهران در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه (22 تا 24 فروردین‌ماه) بارانی خواهد بود. بارش‌های رگباری از اولین ساعت‌های بامداد جمعه آغاز شده و به نظر می‌رسد تا یکشنبه ادامه داشته باشد.

روز پنج‌شنبه سازمان هواشناسی اعلام کرده بود آسمان تهران تا ظهر شنبه بارانی خواهد بود اما اکنون و در اولین ساعت‌های روز جمعه، سایت این سازمان نشان می‌دهد که بارش باران به همراه رعد و برق را تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت. صادق ضیاییان، رئیس سازمان هواشناسی روز پنج‌شنبه به ایسنا گفت: به دلیل افزایش دما احتمال آب شدن برف‌ها در ارتفاعات وجود دارد. بنابراین به دلیل آب شدن برف‌ها در ارتفاعات و تداوم بارش‌ها در تهران احتمال سیلاب شدن آبراه‌ها و مسیل‌ها وجود دارد. از این رو کلیه دستگاه‌ها باید در حال آماده باش باشند.

نگرانی ناشی از این بارش‌ها به دلیل حوادث فروردین سال گذشته که منجر به بروز سیل گسترده در کشور شد، بیشتر شده است. دمای تهران در حال حاضر 4 درجه سانتی‌گراد است. طی 24 ساعت گذشته در این شهر 4.4 میلی‌متر باران باریده است. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی دمای هوا روز شنبه حداقل 7 و حداکثر 10 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

کاهش 36 درصد ورودی سدها

با این حال چند روز پیش خبرگزاری مهر اعلام کرد بر اساس اطلاعات موجود میزان بارندگی تجمعی حوزه‌های آبریز ۶ گانه کشور، از اول مهرماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری ۲۴۳ میلیمتر بوده است. در حوزه سدها، ظرفیت کل مخازن کشور ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب است و بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی آب مخازن سدهای کل کشور در سال جاری، معادل ۳۳.۵ میلیارد مترمکعب بوده که این رقم برای سال گذشته ۳۷.۵ بوده است و در مقایسه با یکدیگر نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

آریاک سفر

در ادامه این خبر آمده بود: طبق آمار موجود کل آب ورودی به مخازن سدهای کشور ۳۰.۳۱ میلیارد مترمکعب است و در سال گذشته شاهد ورود ۴۷.۲ میلیارد مترمکعب آب به مخازن سدهای کل کشور بودیم که مقایسه ورودی آب امسال نسبت به سال گذشته کاهش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد. میزان خروجی آب از ابتدای سال آبی تاکنون در سال جاری ۲۵.۳ و در سال گذشته ۲۹.۷ میلیارد مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وارد دوره ترسالی شده‌ایم

پروفسور حسین اردکانیان از بنیانگذاران هواشناسی در ایران، در گفتگویی با خبرگزاری فارس با یادآوری این نکته که از سه سال پیش در خصوص بارندگی‌های گسترده در کشور خبر داده بود، اظهار داشت: بارندگی‌های ایران در این سال‌ها نرمال و بالاتر از نرمال بوده است.

این استاد علم هواشناسی با بیان اینکه بهبود وضعیت بارش‌ها باعث ورود ایران به دوره ترسالی شده است، از عدم اطلاع رسانی دقیق درباره تغییر نُرم بارش‌ها در کشور انتقاد کرد. وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های بهاره امسال تا اواسط خردادماه ادامه خواهد یافت گفت: با این حجم بارش‌ها مخزن سدهای کشور وضعیت بسیار مناسبی دارند و باید به فکر جمع‌آوری رواناب‌ها برای سال‌های آتی باشیم.

به گفته این استاد هواشناسی، بارش‌ها در روزهای آتی می‌تواند به باغات غرب، شمال غرب و شمال شرق کشور آسیب وارد کند. اردکانیان خاطرنشان کرد: از ماه گذشته پیش بینی بارش‌های بالاتر از حد نرمال را کرده بودم و با تداوم این بارش‌ها وارد ترسالی شده‌ایم.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز