سیب زمینی گران می‌شود

وضعیت تولید و بازار و صادرات بی رویه سیب زمینی به خارج از کشور خبر از گران شدن این صیفی جات پرمصرف می دهد.

به گزارش کاماپرس، جذاب ترین قسمت تولید سیب زمینی برای کشاورزان صادرات آن به خارج از کشور به منظور کسب سود بیشتر است، هر چند به اسم کشاورزان است و این کار  بیشتر از سوی دلالان محصولات کشاورزی انجام می گیرد.

برخی کشاورزان معترض می گویند: کود، سم و بذری که ما می خریم خیلی گران است و این قیمت هایی که برای خرید محصول از کشاورز تعیین می شود اصلا به صرفه نیست.

در نتیجه آنها هم سیب زمینی را به مرز می فرستند تا بلکه با قیمت بالاتری بفروشند، همین امر باعث کاهش سیب زمینی موجود در داخل کشور و در نتیجه گرانی آن می شود، گرانی که در چرخه تولید بالاخره دودش به چشم خود کشاورز هم می رود.

دنیای اقتصاد نوشت: سیب زمینی از صیفی‌جات مهم و پرمصرف خانوار است ، در مهرماه پارسال سیب زمینی کیلویی ۳ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد و در اسفندماه ۹۸ با نزدیک به ۲ هزار تومان افزایش قیمت به کیلویی ۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

آریاک سفر

فعالان میوه‌وتره‌بار دلیل این افزایش قیمت را شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا به سبب قرنطینه در ایام عید عنوان می‌کردند.

سیب‌زمینی سال ۹۹ را با کیلویی ۵ هزار و ۲۰۰ تومان شروع کرد و با کاهش ۲ هزار تومانی به ۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که تنها صد تومان از مهرماه سال گذشته گران‌‌تر است.

سیب زمینی های برگشتی از مرز

البته خبرها حاکی از ارسال کامیون‌های سیب‌زمینی به مرزهای عراق و برگشت آنها است.

به سبب کاهش ارزش ریال بازارهای صادراتی جذابیتی بیش از پیش برای صادرکنندگان پیدا کرده‌اند اما متاسفانه به سبب عدم مدیریت بسیاری از بارهای ارسالی برگشت می‌خورند و سرنوشتی همچون گوجه‌های صادراتی پیدا می‌کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز