راهنمای سفرنامه نویسی به زبان ساده

۵-کتاب-سفرنامه-که-جهان-را-به-شما-نشان-می_دهند
لست سکند

“چگونه سفر نویس شویم” به قلم دان‌جورج و جانین‌ابرلی، یکی از آن کتاب‌هایی‌ست که با نگارش ساده و روان، مخاطب را به درون خود می‌کشاند.

به گزارش کاماپرس، با گسترش تکنولوژی و پیشرفت روز افزون شبکه های ارتباط جمعی و قابلیت‌هایی که هریک از این برنامه‌ها در اختیار افراد می‌گذارند، هر کسی هر کجای دنیا که باشد می‌تواند تنها با گرفتن چند عکس و به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی درباره‌ی آن، سایر افراد را نیز در دیده‌ها و دانسته های خود شریک کند. اما نکته ای که شاید چندان توجهی به آن نمی‌شود این است که  اطلاعات و تصاویری که در  رسانه‌ها و شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته می‌شوند، از ماندگاری کمتری برخوردارند و به راحتی از بین می‌روند. این در حالیست که سفرنامه های مکتوب در طول تاریخ  همچنان باقی مانده اند. ” چگونه سفرنویس شویم” از آن دسته کتاب هاییست که اصول  فنی ونگارشی  سفرنامه نویسی را به علاقمندان این حوزه آموزش می‌دهد.

در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: هر سال تعداد کمی از مردم دنیا سفر می‌کنند و به‌صورت کامل در مورد آن می‌نویسند. اگر شما چنین قصدی دارید، اکنون شروع کنید. این کتاب تمام اطلاعات و انگیزه‌هایی را که برای رسیدن به رویاهایتان لازم دارید در اختیارتان قرار می‌دهد.

اگر تا به حال گذرتان به کتاب‌هایی که در مورد تاریخ یا ادبیات نوشته شده، افتاده باشد حتما می‌دانید که یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های نوشتن در میان حکیمان، شعرا و افراد سرشناس هر جامعه‌ای، چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان، شرح سفرها و سیاحت‌ها بوده است. سبکی نوشتاری که به‌نظر می‌رسد دستی به درازای تمام تاریخ دارد .

کتاب “چگونه سفرنویس شویم” با ساده‌سازی بایدها و نبایدهایی که باید در این نوع نوشته‌ها رعایت شوند، نوشتن سفرنامه را برای علاقمندان به این حوزه ساده کرده است.

راز آسمان پایتخت

نگارندگان کتاب “چگونه سفر نویس شویم” با تدوین یک برنامه‌ی گام به گام و طرح تمرین‌های عملی برای سفر نویسی، خوانندگان خود را قدم به قدم تا انتهای کتاب و تبدیل‌شدن به یک سیاحت‌نامه‌نویس نیمه حرفه‌ای همراهی می‌کنند.

کتاب

برای نمونه، نویسنده در ابتدای کتاب اهداف مخاطبان از سفرنویسی را بررسی می‌کند و با ارائه‌ی پیشنهاد‌هایی مثل منعطف‌بودن، سازش‌پذیری، تواضع، کنجکاوی و…، تلاش می‌کند تا به علاقه‌ی خوانندگان نظم بدهد و آن را به سمت هدفی مشخص سوق دهد.

این مسیر تا نیمه‌ی پایانی کتاب ادامه پیدا می‌کند .

پس از آن نویسندگان ذیل عنوان “واقعیت‌هایی درباره سفرنامه‌نویسی” از سختی‌ها و مصائب این راه برای دوستداران سفر و ثبت وقایع می‌گویند. دشواری هایی از قبیل اطلاع دقیق از محل رستوران‌ها و هتل‌ها، پیشینه‌ی تاریخی آن منطقه و نیز سنن و آداب ومراسم های عجیب. سفرنامه نویسی می‌تواند خستگی، انزوا و افسردگی را نیز به همراه داشته باشد.  در ادامه جورج و ابرلی  پیشنهاداتی را نیز برای کاستن از این مصائب و دشواری‌ها، به مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهند.

چه کسانی این کتاب را نوشته و به چاپ رسانده‌اند؟

جورج دان که در بیش از 30 سال، مرزهای جدیدی را به عنوان نویسنده، سردبیر و ماجراجو کشف کرده است، در خصوص سفر کتاب‌های زیادی را به چاپ رسانده است که از آن جمله میتوان به ویراستاری 9 مجموعه از کتاب‌های سفر اشاره کرد. او همچنین سردبیر مجله‌ی national geographic traveler  و سردبیر محتوا و بلاگر در galdling.com  است. گفتنی ست که نشنال جئوگرافیک از او به عنوان سردبیر و نویسنده افسانه ای نام برده است.

همچنین جانین ابرلی، سال های فراوانی در lonelyplanet  به عنوان سردبیر و ناشر مشغول به کار بوده است و در حال حاضر به عنوان نویسنده و ویراستار مستقل فعالیت می‌کند.

انتشارات ایرانشناسی نیز به عنوان ناشر این کتاب، در زمینه‌ی نشر تخصصی حوزه جغرافیا، گردشگری، محیط‌زیست و حیات‌وحش شناخته می‌شود و در طول 26 سال فعالیت در حوزه‌های دیگری نظیر تاریخ و فرهنگ ایران، نجوم و فضا و ادبیات کلاسیک ایران نیز کتاب‌هایی منتشر کرده است که تعداد آنها کم هم نیست.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات ایرانشناسی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز