سکوت مکه و مدینه بزرگترین چالش پیش روی بن سلمان

سال 2020 که قرار بود سال پرثمری برای محمد ابن سلمان، شاهزاده عربستان صعودی باشد اما شاهزاده بلندپرواز حالا با چالش های متعدد از جمله تعطیلی اماکن مقدس مکه و مدینه مواجه است.

به گزارش کاماپرس، کشور عربستان به سرعت پس از شیوع کرونا تعطیل و قرنطینه شد که تحسین سعودی ها را بر انگیخت اما این کار ضربه مهلکی به اقتصاد این کشور وارد کرد. برنامه عربستان سعودی برای سال 2020 این بود که نخستین ثمره پروژه بزرگ نوسازی خود را به نمایش بگذارد؛ از تعداد قابل توجه مسلمانان که مکان‌های مقدس را زیارت و بازدید می کردند تا صنایع جدید و سرگرمی هایی که نشان می داد جامعه مدرن تر شده است و می تواند بدون نیاز به نفت شکوفا شود.

حالا مجموع اقدامات شاهزاده و وقایع فاجعه آمیز جهانی، این سوال را برای شاهزاده مطرح می کند که آیا رویای اقتصادی وی به شکل فعلی قابل دستیابی است یا خیر.

سکوت مکه و مدینه اکنون بارزترین چالش پیش روی شاهزاده ایست که می‌خواهد رهبری خود را با دستیابی به رونق اقتصادی در کشوری که دو سوم از جمعیت آن زیر 35 سال سن دارند، آغاز کند.

15 میلیون عمره گزار در سال 2020 ؛ رویایی که دود شد!

آریاک سفر

به گزارش بلومبرگ طرح شاهزاده دقیقاً چهار سال پیش با نام چشم انداز 2030 رونمایی شد، یکی از اهداف آن افزایش درآمد حاصل از بازدیدهای مذهبی از مقدس ترین شهرهای اسلام بود. عربستان سعودی برنامه ریزی کرده بود که امسال 15 میلیون مسلمان، عمدتا از خارج از کشور، بتوانند زیارت «عمره» را انجام دهند که تقریباً دو برابر سال 2019 است. این امر با افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به بازدید کنندگان حاصل می شد که حالا با وجود ویروس کرونا امکان پذیر نیست.

آوردن زائران بیشتر و گشودن درهای جهانگردی تنها راههایی نبود که عربستان سعودی قصد داشت با آن بخش خصوصی را تقویت و اقتصاد را از نفت دور سازد بلکه چشم نوازترین و بزرگترین پروژه های آن شامل شهر نئوم در دریای سرخ و یک مکان تفریحی، هنری و طبیعی به مساحت 334 هزار متر مربع در حومه ریاض بود که همه اینها به بودجه، سرمایه گذاری خارجی و جذب نیروی ماهر از خارج وابسته هستند.

در یک کنفرانس خبری در تاریخ 22 آوریل محمد الجیادان، وزیر اقتصاد، اطمینان داد که سعودی ها در تاریخ خود با بحران های مشابهی روبرو بوده اند و توانسته اند از میان آنها بگذرد. اما همچنین گفت که دولت عربستان ممکن است امسال 58 میلیارد دلار برای جبران کسری بودجه استقراض کند و دولت در حال کاهش هزینه های اضافی است.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز